Magyar láncok a Tesco nyomában

2011.04.20. 15:21

A Tesco, CBA és Coop áll a legnagyobb forgalmú élelmiszer-kereskedelmi láncok 2010. évi ranglistájának élén, ahogyan egy évvel korábban is. A Tesco forgalma 666,5 milliárd forint a 2010.-2011-es üzleti évben, szemben a 2009. évi 638,4 milliárddal. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat 2010. évi toplistája, amit a vállalatok saját közlése, illetve becslések alapján állítottak össze.

A CBA 550 milliárdos forgalma növekedést, a Coop 510 milliárdja pedig stagnálást jelent éves összehasonlításban.

Őket követi, szintén az előző évihez hasonló sorrendben a Spar 381,3, Reál 360 és az Auchan 224,8 milliárd forintos forgalommal.

 Helyezés  Boltlánc  Forgalom
  1.  Tesco  666,5
  2.  CBA  555,0
  3.  Coop  510,0
  4.  Spar  381,3
  5.  Reál  360,0
  6.  Auchan  224,8
  7.  Lidl  221,0
  8.  Metro  209,9
  9.  Penny Market  160,8
 10.  Cora  96,6
 11.  dm-Drogerie Markt  63,7
 12.  Aldi  52,6
 13.  Match  42,2
 14.  Rossmann  41,7

Az élelmiszer-kiskereskedelem rugalmasan reagált arra, hogy a fogyasztási és vásárlási szokások kivételesen gyors ütemben változtak meg – állapítja meg a trendekről Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen ügyvezető igazgatója. – Egyes vállalatok többcsatornás értékesítési stratégiája egyre inkább láthatóvá válik. A Tesco úgy bővíti hipermarket hálózatát, hogy mellette szupermarketeket és expressz üzleteket is nyit. Hasonlóan fejlődik például a CBA Prémium és Cent láncai révén vagy a Spar szuper- és hipermarketek mellett City Spar egységeivel.

A Nielsen igazgatója rámutat, hogy mind több fogyasztó éri el a diszkontokat, amelyek intenzíven terjeszkednek. Eredménye meglátszik a toplistán is: Az előző évhez képest a toplistán egy-egy hellyel előbbre lépett mind a Lidl, mind az Aldi.

Az immár hetedik Lidl, a Nielsen által becsült, tavalyelőtti 191,2 milliárd forint forgalom után 221 milliárdot ért el múlt évben. A tizenkettedik Aldi bevétele pedig 49,1 milliárdról 52,6 milliárd forintra emelkedett, szintén becslés alapján.

A toplista tükrözi azt a lényeges trendet is, hogy a fogyasztók gyakrabban mennek vásárolni, mint a recesszió előtt. Viszont alkalmanként kevesebbet költenek. Különösen nőtt a vásárlás gyakorisága a lakóhelyekhez közeli hagyományos kis boltok, szupermarketek, pékségek és piacok esetében. Összességében tovább koncentrálódott a hazai élelmiszer-kiskereskedelem hálózata. Igaz, a korábbi évekhez képest lassabb ütemben.