A környező országok közül a legjobb infrastruktúrával rendelkező térségnek számítunk, s ez az út is példája annak, hogy a gazdaság élénkítéséhez az infrastruktúra fejlesztésére van szükség - mondta az M43-as autópálya átadója kapcsán rendezett ünnepségen elmondott beszédében Völner Pál a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Infrastrukturális Területért Felelős Államtitkára szerdán, a Szeged melletti Móra Ferenc-hídon. A sztrádaszakasz ma éjfélig még ingyen lehet használni.
Az M43 átadásával az a 43-as főút mentesül, ami a forgalomszámlálási adatok szerint ma Magyarország két legforgalmasabb főútjának egyike – a másik az észak-dunántúli Csornán a 85-ös és 86-os utak kereszteződése. A sztráda átadása az érintett településeket (Szegedet, Szőreget, Deszket, Klárafalvát, Ferencszállást, Kiszombort és Makót) jelentős tranzitforgalomtól mentesíti. Az út folytatásaként Makót és a nagylaki határátkelőt kötik össze autópályával, ennek építése idén indul, és várhatóan 2013-ra ér véget.
Az utat jelző táblák már hat éve megjelentek, de az építkezés valójában csak 2008-ban kezdték meg. A három szakasz hossza összesen nagyjából 32 kilométer, a híddal együtt összesen nagyjából nettó 58 milliárd forintért épültek meg – de minden szakasz átadása csúszott az eredeti tervekhez képest. Az M43-as 5-ös és a 47-es utak közötti egy kis részét már tavaly tavasszal átadták, a Tiszától keletre fekvő szakaszai is elkészültek lényegében tavaly őszre, azonban a Móra Ferencre keresztelt Tisza-híd átadásának csúszása miatt nem tudták az egész útszakaszt forgalomba helyezni.
r
Útépítések és avatások, 2011 nagyobb térképen való megjelenítése (pirossal az idén induló útépítések, kékkel a 2011-ben forgalomba helyezni tervezett gyorsforgalmi utak)
Az M43-as egyértelműen az idei év, sőt, a következő jó pár év legnagyobb sztrádaavatása, már ami az átadott útszakasz hosszát illeti. Az épülő, vagy hamarosan épülő szakaszok alig 10 kilométer körüliek.
M43-as, 5-ös főúttól Makóig | 31,7 km | 57,7 milliárd forint |
M9-es | 12,3 km | 8,4 milliárd forint |
M0, M1-M6 között | 7 km | 10,9 milliárd forint |
M0 új szakasz | 6,3 km | 9,7 milliárd forint |
M4es, kisújszállási elkerülő | 11,1 km | 6,3 milliárd forint |
M85-ös, enesei elkerülő | 7 km | 5,8 milliárd forint |
Összesen | 75,4 km | 98,8 milliárd forint |