Árpád
3 °C
12 °C

Hogyan válunk régiós gazdasági központtá?

2011.07.04. 11:29
Egy sor multainacionális cég döntött úgy az elmúlt években, hogy Magyarországra telepíti a regionális központját. Áprilisban az amerikai National Instruments, június elején pedig a kínai Huawei kommunikációtechnológiai óriás jelentett be ilyen lépést, de mások is tervezik. A cégek nem csak a munkabérek alapján döntenek, fontos a stabil adórendszer és jogi környezet mellett az is, hogyan teljesít a magyar iroda.

A többi között jelentős munkaerő-piaci hatásai vannak, amikor egy-egy multinacionális nagyvállalat Magyarországon hozza létre regionális központját – vagy éppen elviszi innen. De vajon a bérköltségeken és az adókulcsokon kívül egy sor más szeompontot is figyelembe vesznek a cégek - írja a Gazdasag.hu.

Az amerikai Texas állambeli austini székhelyű National Instruments (NI) informatikai cég áprilisban nyitotta meg Európai rendszermérnöki kiválósági központját Budaörsön, ahonnan rádiófrekvenciás mérnöki szolgáltatásokat nyújt partnereinek. Az NI, amely világszerte több mint 30 ezer cégnek szállít személyre szabott szoftvereket és moduláris, költséghatékony hardvereket, 2001-ben Debrecenben nyitotta meg első tengeren túli gyárát, ahol több mint 1100-an dolgoznak. Itt gyártják a cég összes hardver termékének kilencven százalékát.

Június elején a Huawei, a világ második legnagyobb mobiltávközlési-berendezés szállítója közölte: a közel kétéves tesztüzemet követően eldőlt, hogy a régiós ellátó-központ után, amely az anyavállalat második legnagyobb ellátó-bázisává válik, európai logisztikai központjukat is Magyarországra telepítik.

A multinacionális vállalatok számos regionális bázist működtetnek hazánkban, a gazdasági válság nyomán azonban az elmúlt időszakban sok helyütt átgondolták, hol, mekkora kapacitással működtessék egységeiket. A nagyvállalatok korántsem csak a munkaerő költségei, képzettsége vagy az adókulcsok alapján döntenek – sem a telepítésről, sem egy-egy regionális központ felszámolásáról vagy áthelyezéséről.

A Panasonic Marketing Europe Gmbh magyarországi fióktelepe 86 munkatárssal, tíz ország értékesítési feladatait ellátó regionális központként működik.

„Mivel a magyar leányvállalat nagyon jó eredményekkel, kiválóan működött a vállalatcsoporton belül, nyilvánvaló választás volt, hogy az anyacég itt hozza létre regionális központját, ráadásul általában véve a környező országok – mint például Szlovénia vagy Horvátország – gazdasági potenciálja, mérete kisebb is, mint Magyarországé. Szempont volt az is, hogy a földrajzi közelség és az ezzel járó helyismeret miatt a magyarok jobban kötődnek a régió országaihoz mint bármely más nyugat-európai állam lakói" – mondja Müller Endre, a Panasonic South-East Europe marketing igazgatója. A cégnél egyébként alacsony a fluktuáció, a lojalitás fontos eleme a hr-politikának.

A Panasonic Corporation ebben az évben is folytatja Green Transformation 2012 (GT12) nevű programját, melynek egyik fontos eleme a cégcsoport átalakítása annak érdekében, hogy az iparágban környezettudatos vállalatként vezető szerepet töltsön be. „Ez a termelő kapacitások racionalizálásával jár – ilyen például a Sanyo teljeskörű integrálása –, ez azonban a kereskedelmi képviseleteket kevésbé érinti" – magyarázza Müller Endre.

A szórakoztató elektronikai piac ugyanakkor továbbra is nehéz helyzetben van, és nemcsak a gazdasági válság miatt. "A karácsonyi ajándékvásárlás mellett jellemzően a futball világ- és Európa bajnokság, valamint az olimpia dobja meg az eladásokat, főként a TV üzletágban. 2011 e szempontból nem lesz a legjobb év, jövőre azonban bízhatunk a foci EB-ben és a londoni nyári játékokban" – teszi hozzá Müller Endre.

A Coca-Cola Hellenic cégcsoport nemrég a bolgár fővárosba, Szófiába telepített regionális szolgáltató központot, a közép-kelet európai térségbe pedig újabb, várhatóan 6-8 országot ellátó üzemet terveznek. A regionális gyártóközpontért folytatott verseny egyik esélyese Magyarország.

„Egy FMCG-t, azaz gyorsan forgó fogyasztási cikkeket gyártó vállalatnál elsődleges szempont, hogy ha lehetséges, ne új gyárat telepítsen, hanem a már meglévő kapacitásokat bővítse. A munkaerő képzettsége, ár-érték aránya mellett fontos tényező az adó- és járulékszabályozás, az adminisztratív terhek nagysága, valamint a földrajzi elhelyezkedés azokhoz az országokhoz képest, ahova például exportálni szeretne a társaság" – mondja Pogány Éda, a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. kommunikációs vezetője.

A cégcsoportnál folyamatosan vizsgálják felül a leányvállalatok méretét, elhelyezkedését, és a piaci dinamika függvényében változtatják a kapacitásokat. Az ugyanakkor nyilvánvaló, hogy egy hosszú hónapokon át érlelt döntést, amelynek eredményeképpen felépítenek egy új gyárat vagy jelentős beruházást eszközölnek, jó ideig nem változtatnak meg.

„Egy nagyobb fejlesztés előtt szempont lehet az is, hogy a vállalat kap-e valamilyen adókedvezményt, esetleg mentességet néhány évre. Ezt sem ellensúlyozza viszont, ha a jogszabályi környezet bizonytalan. Magyarországon az elmúlt időszakban váratlanul bevezetett szektorális különadók, illetve a jelenleg kidolgozás alatt álló, élelmiszereket sújtó népegészségügyi termékdíj terve is képes lehet eltántorítani egy nagybefektetőt. Elérhető közelségben innen, Szlovákiában évek óta fix, egykulcsos adórendszer működik, ami fontos tényező a döntési mechanizmus során, ráadásul a cégek tudják: ez az a távolság, amit akár a képzett magyar munkavállaló is hajlandó megtenni a biztos állás reményében" – teszi hozzá Pogány Éda.