A második Ipoly-hidunk lesz az első

2011.07.28. 16:24 Módosítva: 2011.07.28. 16:48

A Nógrád megyei Szécsény térségében két Ipoly-híd is épül a 2005-ben elindított szlovák-magyar határhídprogram részeként. A város határában, Pösténypuszta és a szlovák oldalon lévő Pető közöttinek már idén júniusra el kellett volna készülnie, azonban az átadása folyamatosan csúszik. Május végén azt mondták, hogy augusztusra lehet kész, a mostani hivatalos álláspont szerint szeptember végére, október elejére készül el.

Így a dolgok jelenlegi állása szerint a szlovák-magyar határon elsőként újjáépülő Ipoly-híd a Ráróspuszta és Rárós közötti lesz. Ez Szécsénytől mintegy tíz kilométerre északkeletre, Litke és Nógrádszakál között létesül. Az állami beruházó, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. kérdésünkre azt közölte: ennek építését várhatóan szeptember 19-re fejezik be, így idén ősszel azt várhatóan már használhatják az autósok.

Ennek építése sem azonban problémamentes. Mint azt korábban megírtuk, ez a híd is komoly csúszásokkal készül, és bár a most érvényes szerződések szerint ez lett volna másodikként készen, az eredeti ütemezés még úgy szólt, hogy ezt adják át először. Már tavaly novemberre el kellett volna készülnie, azonban elképesztő műszaki, tervezési és szervezési hibák előzték meg az építkezést.

A tendereztetés ideje alatt lejárt a magyar és a szlovák út és a híd engedélye. A magyar nyomvonalat az engedély meghosszabbításához módosítani kellett, tengelye tizenhárom méterrel eltért a szlovák oldalon lévő útétól, a szlovákoknál kisajátítási területen felépült egy magántulajdonban lévő garázs, ráadásul „az Ipoly érintett része magántulajdonban van” – foglalta össze a nehézséget a kivitelező Hídépítő-cégcsoport üzemi lapja tavaly nyáron. Ezek után módosult a szerződés, előbb hét-nyolc hónapos csúszásról volt szó, végül tíz lett belőle.

A pösténypusztai híd építésének csúszásáról a NIF kommunikációs vezetője, Loppert Dániel azt mondta: a hidat készítő Porr hibásan építette meg a pályalemezt, abban "20 centiméteres geometriai eltérés található, ami a magyar műszaki előírások alapján elfogadhatatlan". Úgy tudjuk, bár a NIF ezt nem kommentálta, hogy az állami cég a Porr már többször egyeztetett a probléma megoldásáról, ám nem jutottak eredményre.

A NIF szerint a hidat nem lehet továbbépíteni, amíg ezt a pályalemez-eltérést – akár a híd részleges visszabontásával – nem korrigálja a kivitelező, és tudomásunk szerint nem tartják elfogadhatónak a Porr által javasolt technikai megoldást. A híd építése információink szerint április  óta lényegében áll, így bár hivatalosan most szeptember 30-i átadással számolnak, ha nem sikerül megegyezniük a vitás kérdésekben, az sem biztos, hogy a munka év végére befejeződik. Kötbért biztosan fizetni fog a Porr, a NIF legalábbis ezzel kapcsolatos kérdésünkre azt közölte: "minden olyan követelést be fogunk váltani, amely műszaki hiányosságból vagy a határidő be nem tartásából adódik."

A négy híd – hiszen a Börzsönytől nyugatra még kettő fog épülni az eredeti tervek szerint, bár ezek sorsáról egy éve nincs hír – európai uniós támogatással épülhet meg. A négy darab kétszer egy sávos, teherforgalom lebonyolítására alkalmas határhíd megépítésére 7 millió eurót nyert hazánk és Szlovákia.

A most elkészülő rárós–ráróspusztai hidat 2,516 millió euróért építi a Hídépítő-csoport két tagja, az A-Híd Építő Zrt. és a Hídépítő Zrt. alkotta Ipoly A-H konzorcium, amellyel az eredeti szerződést 2009 őszén kötötték meg. A másik híd nettó 3,188 millió euróért épül, vagyis most nem épül, a kivitelező a Porr Építési Kft. és az MCE Nyíregyháza Acélszerkezetgyártó Kft. alkotta PM Konzorcium, amely a második közbeszerzésen nyert (az első túl magas árakat ajánlott mindenki).