A luxusra még van elég pénzünk

2011.10.21. 07:24
Idén még jól járhatnak a luxuscikkek iránti keresletet kielégítő cégek − különösen ha kínai vevőik is vannak −, a jövő évi kilátások azonban legalábbis bizonytalanok.

Két számjegyű növekedést könyvelhet el idén a világ luxusipara, összesített forgalma elérheti a 191 milliárd eurót − idézi a Bain & Company legfrissebb éves jelentését a Napi Gazdaság. A globális gazdasági helyzet igen nehéz, de a luxusszektor jó formában van, mondta a jelentés ismertetésekor Santo Versace, a Versace divatház, egyben a jelentés elkészítésében közreműködő Altagamma Foundation vezetője.

Az ágazat ráadásul továbbra is növekszik, mindenekelőtt az ázsiai piacokon. A Bain & Co. most a korábbi nyolcról 10 százalékra módosította az ágazat idei forgalombővülésére adott előrejelzését − ez még így is elmaradna a tavaly elért 13 százalékos gyarapodástól.

Ázsia jelentőségét mutatja, hogy a felmérés szerint idén a globális luxusfogyasztás több mint 20 százalékát a kínaiak adják majd − beleértve a Hongkongban, Tajvanon, Makaón, illetve a világ más országaiban lebonyolított vásárlásokat is −, magában Kínában 35 százalékkal, 13 milliárd euróra emelkedhet a forgalom.

Japántól a tavaszi katasztrófák ellenére is kétszázalékos forgalombővülést várnak − főleg az erős jen hatására −, de Észak-Amerika is nyolc, a válság sújtotta Európa pedig hétszázalékos növekedést produkálhat. A termékek felől nézve az órák és az ékszerek adják a húzóerőt (18 százalékos bővüléssel), és a kiegészítők néven összefoglalt cikkcsoport is 13 százalékkal erősebb forgalmat bonyolíthat, mint egy évvel korábban.

A jövő évre már óvatosabbak a szakértők: számszerű előrejelzést nem adott a Bain & Co., csak megismételte korábbi becslését, hogy 2011−2014 között évi 6-7 százalékkal bővülhet a luxusszektor. Az ágazat olasz vállalatai által létrehozott Altagamma egy külön tanulmányt is közzétett, brókercégek előrejelzéseire alapozva − konkrét számok ebben sincsenek, de összességében az alapítvány arra számít, hogy jövőre Európában meredeken zuhan és Ázsiában is lefékeződik majd a luxuscikkek iránti kereslet.

Hasonlóan gondolja ezt az ágazat néhány meghatározó cége is, az elmúlt két évben felmutatott erős növekedés ellenére. A múlt héten igen jó eredményekről beszámoló Burberry például a negyedéves jelentéssel egy időben közölte, hogy felvázoltak egy vészforgatókönyvet arra az esetre, ha a globális recesszió eléri az ő eladásaikat is, ezen belül azt is modellezték, hogy esetleg számottevően visszaesik a forgalmuk az eddig igen gyorsan bővülő kínai piacukon.

Az éleződő versenyben csökkenni fog a luxuságazatban elérhető haszon is − állítják az Altagamma szakértői. Számításaik szerint az adózás előtti nyereség (EBITDA) alapon számolt haszon 10 százalékos lesz jövőre − tavaly októberben még 15 százalékot jeleztek előre 2012-re. Változnak a fogyasztói preferenciák is: az órák és az ékszerek forgalmának bővülése az Altagamma szerint egyre nagyobb mértékben meghaladja majd a bőrárukét és kiegészítőkét, miután a vevők szerint az előbbiek jobban tartják az értéküket, mint az utóbbiak.