Gellért, Mercédesz
10 °C
15 °C

Kétéves mélyponton a kilátásaink

2011.12.19. 00:01 Módosítva: 2011-12-19 09:31:00

Kétéves mélypontra esett decemberben a GKI-Erste konjunktúraindex. A GKI Gazdaságkutató Zrt. által végzett felmérés szerint a fogyasztói várakozások már több mint egy éve romlanak, az üzleti várakozások októberben érték el a mélypontot, és azóta sem javulnak.

A GKI-Erste konjunktúraindex a novemberi mínusz 23,2 pontról decemberben mínusz 24,6 pontra csökkent, 2009. decemberében mínusz 24,8 ponton állt.

Az üzleti szférában az egyes ágazatok várakozásai hullámzóak. Az ipar bizakodóbb volt decemberben, ezzel nagyjából a november előtti szintre tért vissza. A termelési szint és kilátások megítélése kissé, a rendelésállományoké jelentősebben javult, a készletek kis mértékben nőttek.

Az építőipari bizalmi index a novemberi stagnálás után decemberben kissé emelkedett, de továbbra is messze ez a legpesszimistább ágazat. Elsősorban a magasépítő cégektől érkeztek a korábbinál kevésbé kedvezőtlen jelzések. Az előző három hónap termelési színvonalának megítélésében megtört a romló tendencia. A rendelésállományok értékelése lényegében nem változott.

A kereskedelmi bizalmi index értéke decemberben az előző havi szerény emelkedéssel azonos mértékben csökkent. A rendelésállomány megítélése kissé rosszabb lett. A szolgáltató cégek várakozása decemberben érezhetően csökkent, így visszaesett az októberi szintre. Romlott az üzletmenet, az elmúlt időszaki és a várható forgalom megítélése is. A magyar gazdaság kilátásainak megítélése az ipari és szolgáltató cégek körében romlott, az építőiparban és a kereskedelemben kissé javult, de továbbra is meglehetően borúlátó.

A fogyasztók véleménye sokkal rosszabb lett. A GKI fogyasztói bizalmi index több mint egy éve folytatódó markáns romlása decemberben is folytatódott. A lakosság a saját pénzügyi helyzetének következő egy évét és a következő egy évben várható megtakarítási képességét is rosszabbnak látta, ez utóbbi mutatója megközelítette a 2009 nyarán mért minimumát. Javulónak érezte viszont a lakosság a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségét.