Matolcsy lesz a főtrafikos

2012.01.02. 07:36

Miután megszavazták a múlt pénteken a módosítókat, már csak a februári zárószavazásra vár a dohánykereskedelem állami monopolizálását célzó törvényjavaslat, így márciustól a költségvetési és pénzügyekkel foglalkozó (jelen pillanatban Matolcsy György) miniszter lesz az orság legfőbb trafikosa, írja a Napi.

A jogszabály szerint jogában áll egy állami részvénytársaságot létrehozni, amely kiadja a koncessziókat, és felügyeli az alá tartozó dohánykereskedelmi egységeket, erős betekintést kapva a félezermilliárd forint értékű piacba. Egy trafikos nevén legfeljebb kilenc koncesszió lehet; előnyben vannak a családi vállalkozások, akik most térnek vissza a gyesről, illetve a mozgásukban korlátozottak. A Fidesz osztrák és olasz mintára alkotta meg a magyar törvénytervezetet, ami sok kiskereskedelmi egységnél jelenthet komoly problémát.

Legalábbis a törvény jelen állása szerint. Amíg nem ismert a törvény végső verziója és a végrehajtási rendelet, addig a boltosok sem szívesen nyilatkoznak. Sok kérdés nyitott a dohánymonopóliumokkal kapcsolatban. Például lehet-e majd az üzletekben újságot vagy hagyományos trafiktermékeket árulni. Ha igen, az az uniós szabályokkal ellentétesen előnybe hozza a dohányboltokat a szimpla trafikokkal vagy akár az újságosstandokkal szemben. Ha nem, ez esetben egyáltalán nem biztos, hogy megéri trafikot működtetni, ugyanis például a jogszabály meghatározza: kötelező készleten tartani a Magyarország területén gyártott termékeket. Jószerével akkor is köteles lesz erre a trafikos, ha a vevőköre egyáltalán nem veszi a magyar márkákat. Vagyis bizonyos esetekben túl sok működőtőkét kell lekötni.

A gyártók eddig ügyesen faragták le a cigaretta nyereségtartalmát, dobozonként néhány forintra. A boltosnak abból származott igazi haszna, hogy egy-egy gyártó fizetett az eladáshelyi kommunikációért, a kizárólagosságért. A jogszabály szerint ez is eltűnik. Nem lesz verseny a dohányboltban. Ez azonban a cigaretta előállítási költségét csökkenti és nem a nyereséget növeli.

Vagyis ha a rendszer így épül fel, a gyártó többet lesz hajlandó "lenyelni" az adóból, és mivel van a terméken egy kiskerárra vetített százalékos szint is, a jövedékiadó-képlet végösszege nem feltétlenül nő. Sőt az sem kizárt, hogy a költségvetésbe már törvényesen is kevesebb adóbevétel folyik be. A másik oldalon viszont a nyereségszintet még lejjebb lehet vinni, így a trafikok megtérülése erősen kétséges lehet.