Minden drágul a gyenge forint miatt

2012.01.06. 07:54 Módosítva: 2012.01.06. 07:55
    15 perccel késleltetett adatok. Forrás: portfoliofinancial.hu

    Erősen emelkedhetnek a kiskereskedelmi árak a tartós fogyasztási cikkek piacán, ahol még a nagyon merészek sem számoltak 320 forintos euróárfolyammal. Az iparcikkeknél 2012-ben a 310-es árfolyam volt a realitás, ami egy esetleges IMF-hitelmegállapodás esetén akár valóra is válhat, sőt az év második felében lazítani is lehetne az árfolyamelváráson - írja a Napi Gazdaság.

    Ez kiskereskedelmi akciókat és erősebb ármarketing-tevékenységet jelenthetne, ami kedvezően hatna a fogyasztásra. A jelenlegi kockázat, illetve árfolyam mellett azonban inkább árat kell emelni és a mostani árakhoz legfeljebb az év közepén lehet majd visszatérni.

    Az iparcikkek áremelkedése közel sem olyan húsba vágó, mint a ruházati termékeké. Mivel éppen váltás ideje van, a kereskedők most kénytelenek kifizetni az új árukészletet, így a boltokba húzós árakkal kerülhet az új kollekció. Ez azonban jellemzően új árakkal fut, vagyis nincs mihez hasonlítani, szembeötlő áremelkedés az eldobható divatot kevéssé követő cipőnél vagy fehérneműnél jelentkezhet. A szakértők szerint azonban ez nem feltétlenül a beszerzési árak miatt lesz így. A kereskedők már a karácsonyi vásár idején 320-as euróárfolyammal állapították meg az áraikat, a különbség, ha úgy tetszik, extra haszon volt, ám a profit most elmegy a helyiségbérletre, mert a kereskedők euróalapon bérelnek a plázákban vagy a belvárosban üzleteket. Míg a beszerzési áraknál lehet tompítani a gyenge forint hatását, addig a bérleti díjnál nem, ez olyan pluszköltséget jelent, amit a kereskedőnek meg kell jelenítenie az árakban.

    Mindez nemcsak a ruházatnál, hanem minden más nem élelmiszer jellegű terméknél áremelkedést hozhat, akár a plázákban működő újságosoknál vagy a kávézókban is. Az jár jól, akinek saját tulajdonú üzlethelyisége van. Nagy kérdés azonban így is, hogy ilyen árfolyamon változik-e a kiskereskedelmi kép, olcsóbb lesz-e a körút vagy a városi kiskereskedelem, mint a pláza.