Februárban lesújt a chipsadó

2012.02.06. 07:03
Bár a chipsadó bevezetésekor a snackpiacok összeomlását vizionálták az elemzők, az év vége nem volt rossz, a megrendelések jöttek. Ám a tervezett 5 milliárd forint adóbevétel helyett csak 3,3 milliárd forint teljesült.

Gyártói oldalról egyelőre nagyon óvatosan kezelik a chipsadó − hivatalosan: népegészségügyi termékadó (neta) − tavaly szeptemberi bevezetése óta eltelt időszakban tapasztalt piaci hatásait. Vannak már előzetes adatok arra vonatkozóan, hogy érintette a piacot a közteher, mondta el a Napinak Bélai Krisztina, a Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára −, de csak épp e hét második felére készítenek átfogó jelentést az eltelt időszakról és az adó 2012-es várható hatásairól. Önmagukban a számok csak torz képet mutatnának a piacról.

Érthető a megfontoltság, ugyanis az adó szeptemberi indulása alaposan felborította az édes és a sós snackek piacát. Jellemzően a szezon szeptember végén indult volna, ám az adó bevezetése miatt a kereskedelmi hálózatok előrehozták megrendeléseiket, a szezonban pedig viszonylag erős maradt a termékek iránti kereslet. Ennek ellenére az egészségügyi tárca által még tavaly év közepén remélt 5 milliárd forint helyett csak 3,3 milliárd forint folyt be a neta jogcímén, amit most a tárca sikerként kommunikál.

A kisebb bevételek több okra vezethetők vissza. Egyrészt a gyártók szeptember előtt igyekeztek teljesíteni a megrendeléseiket, vagyis "terítettek" (ahogy a kapacitásaik engedték) az adómentes termékekből. Másrészt, amit vélhetően a szakemberek nem akartak elhinni, valóban csökkent a chipsadó alá került termékek árának emelkedése miatt a forgalom. Harmadrészt − és épp emiatt kezelik a gyártók igen óvatosan az információkat − többen hozzányúltak a receptúrákhoz. Ahol lehetett, kevesebb sót és cukrot használtak − volt, aki ezt kommunikálta, volt, aki nem.

Lapunk már a neta bevezetése előtt foglalkozott a témával, ám akkor a gyártók azt mondták, néhány héten belül nem lehet hozzányúlni a receptúrákhoz, vagyis csak képzelődés volt, hogy a fogyasztók kevésbé éreztek édesnek vagy sósnak egy-egy közteher alá eső terméket. Most viszont több bennfentes is megerősítette, hogy sokan változtattak az összetevőkön, ám sokan képtelenek voltak erre, mert a termékeik íze olyan markáns, hogy bármilyen változtatással megszűnik a snack ízkaraktere. Ilyen például a chips vagy más sós ropogtatnivaló. A bevált termékeken nem lehet változtatni − mondta Merkel Róbert ügyvezető igazgató a Chio Magyarország Kft. néhány napja tartott tájékoztatóján.

A cég az adónem egyik nagy vesztese, részben mert az általa forgalmazott termékek piaca szemmel láthatóan szűkül, részben mert nem tud a só mennyiségének csökkentésével javítani a költségszerkezeten. Emiatt a tavalyi gazdasági évben veszteséggel fordul, amire nem nagyon volt még példa.

A nagy gyártóknál, úgy tűnik, nincs vészhelyzet a chipsadó miatt, bár például a Magyar Márkagyártók Szövetségében a tagok jelentős része igyekszik megoldást találni az adó csökkentésére. A karácsonyi forgalom nem volt rossz, így a görcs kissé enyhült − nagy kérdés, hogyan alakul az idei első negyedév.

A február nemcsak a hideg miatt, gazdaságilag is kemény lesz. A kis gyártók számára ez a hónap vízválasztónak bizonyulhat: ha ki tudnak találni valamit az adóteher csökkentésére, megúszhatják, ha nem, összeroppannak. Az már az előzetes adatokból is látszik, hogy a lisztes termékeket (ropik, krékerek, sörkorcsolyák, ostyák és kekszek) gyártók helyzete a legkilátástalanabb. Itt várható a legtöbb fizetésképtelenség, már csak azért is, mert ez a gyártói piac a legelaprózottabb − számtalan kis gyártó működik, amely regionális értékesítésben érdekelt.