12 fehér folt nőtt a magyar légitérképre

2012.02.10. 06:55
Számos balkáni város mellett kelet-európai és közel-keleti célpontokkal is megszűnt a közvetlen légi kapcsolat a Malév csődje után. Bár a többiek gyorsan rárepültek a nemzeti légitársaság által hagyott űrre, ezeket a régiókat ők is kihagyták.

Tizenkét város vált közvetlenül elérhetetlenné a budapesti repülőtérről a Malév megszűnésével. Ezek nagy része balkáni országok fővárosa volt, így mostantól nem juthatunk el közvetlen járattal Montenegróba, Koszovóba, Macedóniába, de Szerbiába vagy Bosznia-Hercegovinába sem. Zágrábbal is megszűnt a közvetlen kapcsolat, mert bár a Qatar Airways Dohából induló budapesti járata továbbrepül a horvát fővárosba, arra nincsen engedélye, hogy új utasokat vegyen fel Ferihegyen.

A Balkán mellett Kelet-Európa és a Közel-kelet több városába is csak átszállással lehet eljutni: senki nem közlekedik Budapestről Odesszába és Szentpétervárra (bár ide a Malév is csak nyáron repült), vagy a szíriai Damaszkuszba, a libanoni Bejrútba és a jordániai Ammanba.

Emellett több unión kívüli városba, például Moszkvába, Kijevbe, Isztambulba és Tel-Avivba már csak egy légitársasággal juthatunk el, mert bár a Wizzair bejelentette, hogy szívesen repülne ezeken az útvonalakon, a járatindításhoz módosítani kell az államközi szerződéseket.

Csak áttételesen kapcsolódik a Malév halálához, de tegnap kiderült, hogy idén nyáron már New York-ba sem indul közvetlen járat: vélhetően az átszálló utasok kiesése is szerepet játszott abban, hogy az American Airlines mindössze egyéves üzemeltetés után beszünteti a járatát. A másik hosszú távú, Pekingbe közlekedő járatot ugyanakkor Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője szerint a Malév kiesése ellenére egyedül is tovább üzemelteti a Hainan Airlines.

Nagyobb gépek, több járat

A főbb útvonalakon ugyanakkor nem kell attól tartani, hogy nem férnek fel az utasok a közvetlen járatokra: Berlinre rögtön lecsapott az Air Berlin, ami hétfő óta napi járatot üzemeltet Tegelre, és a Lufthansa is napi egy új járattal sűrített. A Lufthansa Hamburgba is napi járatot indított, amit nyáron heti 12 járatra sűrít, és növelte e járatszámot Frankfurtba is, napi négyről ötre.

Párizsba az Air France nagyobb gépekkel közlekedik, de új járatot indít a Ryanair és repül az EasyJet is. Londonba a mostani 18 helyett hetente már 21-szer fog repülni a Wizzair, de repül az EasyJet és új járatot indít a Ryanair is. Az átszálló utasoknak fontos Heathrow-ról repülő British Airways egyelőre nem jelentette be, hogy vannak-e járatsűrítési tervei.

 Város  Ország  Mi lett vele?
 Amman Jordánia Megszűnt
 Amszterdam Hollandia KLM kapacitást bővít
 Athén Görögország Aegean új járat (heti 4)
 Bejrút Libanon Megszűnt
 Belgrád Szerbia Megszűnt
 Berlin-Tegel Németország Lufthansa járatsűrítés, Air Berlin új járat
 Bécs Ausztria Austrian kapacitásbővítés
 Burgasz Bulgária Wizzair új járat
 Brüsszel Belgium Brussels Airlines járatsűrítés napi 3-ra
 Bukarest Románia Tarom járatsűrítés, Wizzair új járat
 Kolozsvár Románia Wizzair új járat
 Koppenhága Dánia Norwegian repül
 Damaszkusz Szíria Megszűnt
 Dublin Írország Air Lingus jár, Ryanair új járat
 Frankfurt Németország Lufthansa járatsűrítés
 Göteborg Svédország Wizzair járatsűrítés
 Hamburg Németország Lufthansa új járat
 Helsinki Finnország Finnair bővít
 Isztanbul Törökország Turkish Airlines jár, a Wizzair tárgyal róla
 Kijev Ukrajna Aerosvit járatsűrítés
 Larnaca Ciprus Wizzair új járat
 London-Gatwick Nagy-Britannia EasyJet jár
 Madrid Spanyolország Wizzair járatsűrítés, Ryanair új járat
 Milánó Olaszország Wizzair járatsűrítés (másik reptér)
 Moszkva Oroszország Aeroflot jár
 Odessza Ukrajna Megszűnt
 Párizs CDG Franciaország Air France kapacitásbővítés
 Podgorica Montenegró Megszűnt
 Prága Csehország CSA jár
 Pristina Koszovó Megszűnt
 Róma Olaszország Wizzair járatsűrítés
 Szarajevó Bosznia-Hercegovina Megszűnt
 Szkopje Macedónia Megszűnt
 Szófia Bulgária Wizzair új járat
 Szentpétervár Oroszország Megszűnt (csak nyáron üzemelt)
 Stockholm Svédország Wizzair járatsűrítés (másik reptér)
 Stuttgart Németország Germanwings járatsűrítés
 Tel-Aviv Izrael El Al jár
 Thesszaloniki Görögország Wizzair új járat
 Marosvásárhely Románia Wizzair jár
 Várna Bulgária Megszűnt
 Varsó Lengyelország LOT kapacitásbővítés, Wizzair új járat
 Zágráb Horvátország Megszűnt
 Zürich Svájc Swissair kapacitásbővítés

Forrás: Budapest Airport

Új utakon

A Malév megszűnése amellett, hogy néhány útvonalon megszűnik a közvetlen kapcsolat, új szereplők megjelenésével úgy tűnik végül még bővíti is a Ferihegyről elérhető városok számát. A Ryanair múlt héten jelentette be, hogy 31 új járatot indít - ez most csütörtökönegy újabb célállomással, a finn Tamperével bővült -, majd pár nappal később a Wizzair is hozzácsapott az új bukaresti járatához még kilenc új útvonalat.

A Ryanair sok olyan városba indított járatot, ami a Wizzairrel már korábban is elérhető volt - ilyen Eindhoven, Madrid, Barcelona, vagy London -, de emellett új útvonalak is megjelentek a kínálatban: például Bristol, Manchester, a szicíliai Trapani, több görög város, vagy éppen Krakkó.

A Ryanair tervezett járatai Budapestről (Forrás: Ryanair)
A Ryanair tervezett járatai Budapestről (Forrás: Ryanair)

A Wizzair kedden bejelentett új útvonalaival -például a görög városokokba indulókkal - részben kipótolta azt a lyukat, ami a régi menetrendje és a Ryanair új járatai között támadt, de járatokat indít a régiós fővárosokba, Bukarest mellett Varsóba és Szófiába is.

A Wizzair járatai Budapestről (Forrás: Wizzair)
A Wizzair járatai Budapestről (Forrás: Wizzair)

Nem érné meg

A bejelentésekből egyelőre úgy tűnik, hogy a Malév halálával közvetlen járat nélkül maradt városok nagy részére nincsen érdeklődő, és ez várhatóan nem is változik a közeljövőben: a balkáni célpontokra a Malévnak elsősorban az átszálló utasok miatt érte meg repülni - ezekből évente mintegy 1,5 millió fős forgalmat generált Ferihegyen.

A fapados társaságok ugyanakkor szigorúan két város között hirdetik meg a járataikat, ha valaki át szeretne szállni, annak kétszer kell külön foglalnia. Az átszálló utasok nélkül pedig ezek a városok aligha hoznának akkora forgalmat, hogy megérje a rendszeres járatindítás.