Viola
4 °C
13 °C

Blöffölt a Ryanair a magyar járatairól

2012.02.11. 00:42

Félrevezetően fogalmazott több ponton a csütörtöki sajtótájékoztatóján az ír fapados cég, a Ryanair vezérigazgatója. Michael O'Leary egyebek mellett azt mondta, hogy megállapodtak a ferihegyi reptér üzemeltetőjével, ötgépes bázisuk lesz Budapesten, és a ferihegyi kettes terminálról fognak repülni. Beszélt arról is, hogy nemcsak a reptérrel, hanem a magyar állammal is megállapodtak, és támogatást kapnak a ferihegyi járataikért cserében.

A Ryanair-bejelentés nyomán megindultak a találgatások, hogy milyen szervezet, milyen összegű támogatást fizethet, és milyen jogcímen a fapadosnak. A fejlesztési minisztérium közölte: semmilyen állami támogatásról nem tudnak, az NFM információi szerint a Ryanairrel egyetlen kormányzati szerv sem tárgyalt ilyenről. A hírekben a Magyar Turizmus Zrt. jelent meg az ír fapados potenciális magyarországi partnereként, azonban annak vezérigazgatója az Index kérdésére cáfolta, hogy pénzt adnának a légitársaságnak.

„A Magyar Turizmus Zrt. semmilyen támogatást nem fizet és nem is fizetett a Ryanairnek, ilyenről nem is állapodtunk meg” – mondta kérdésünkre Horváth Gergely. Az állami turisztikai marketingcég már csütörtökön közölte: valóban létezik egy Légi Marketing Alap (LMA), amiből tavaly nagyjából 300 millió forintot költött el, ez azonban nem légitársaságok támogatására szolgál. A pénzből a magyar turisztikai marketingcég és a légitársaság intenzív, közös marketingtevékenységet végez.

„Mielőtt január 24-én megtette a Ryanair az eredeti bejelentését arról, hogy visszatér Budapestre, valóban folytattunk egyeztetéseket számos alkalommal az ír diszkont légitársasággal” – mondta Horváth Gergely. Végül megállapodtak, hogy az MT Zrt. és a légitársaság az LMA terhére – amely nem egy elkülönített alap, hanem a marketingszervezet éves költségvetésén belül a különböző külképviseletek vagy régiók marketingkereteinek egy részét irányítják át bele – Magyarországot reklámozni fogják abban az öt városban, ahonnan a Ryanair járatokat ígért Budapestre: Dublinban, Bolognában, Bristolban, Birminghamben és Londonban. Az LMA-nak ez a normális modellje, ha már eldőlt egy járatindítás, abban segít, hogy az a járat megfelelően kihasznált legyen, vagyis megmaradjon, „mi csak a hab vagyunk a tortán” – mondta Horváth.

A vezérigazgató megerősítette: arról nem tárgyaltak, hogy az alapból a múlt héten, illetve a héten bejelentett újabb járatokhoz kapcsolódóan kellene a további több tucat városban közös marketingtevékenységet kezdeni. Horváth Gergely a fapadosok állami támogatására vonatkozó kérdésünkre azt mondta: arról nincs tudomása, hogy más forrásból kap-e támogatást az ír légitársaság, az LMA-ból nem fog, a Malév leállását követő új járatokkal kapcsolatos együttműködésről egyelőre nem volt szó.

A Légi Marketing Alapot egyébként 2011-ben élesztették fel a Magyar Turizmus Zrt.-nél, miután „egyértelművé vált, hogy a vendégforgalom és az adott ország, illetve a Budapest közötti légiforgalmi kapacitások között egyenes arányosság figyelhető meg”. Horváth Gergely példaként említette a brit utazókat: 2005-ben, a fapados légitársaságok térnyerését követően még több mint 800 ezer vendégéjszakát töltöttek nálunk a Nagy-Britanniából érkezők, majd több légitársaság és később a Ryanair 2010-es kivonulása után, 2011-ben már csak nagyjából 500 ezret, „és a mai német turistáktól sem várható el, hogy tizenórákat zötykölődjenek ide, miközben bármelyik mediterrán üdülőhelyre néhány óra alatt eljutnak”.

A Magyar Turizmus Zrt. közölte azt is: az LMA-nak köszönhetően tavaly rövid időn belül több új – Magyarországra irányuló – légijárat nyitásáról született döntés, ezek között a Malév korábbi járatai mellett szerepelnek a Qatar Airways, az American Airlines, a Jet2.com és az airBaltic járatai is. A marketingalapból bármilyen cég járatindításával kapcsolatos közös marketingre lehet költeni, tudtuk meg a turizmusmarketingre évi nagyjából 6 milliárdos kerettel rendelkező MT Zrt.-nél.

Nemcsak az állami támogatásról nem mondott igazat a Ryanair vezérigazgatója. O'Leary azt mondta: kaptak kedvezményt a budapesti repülőtér üzemeltetőjétől, de annak mértéke üzleti titok, valamint arról is, hogy a kettes terminálról is fognak repülni. „Korai lenne ezt kijelenteni” – mondta lapunk kérdésére ez utóbbiról Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs vezetője, megjegyezve: bár a terminálon „sajnos hely van bőven”, egyelőre biztosat nem lehet mondani, mert „folyamatosan jönnek be a légitársasági igények”. Március 27-től él a nyári ferihegyi menetrend, „addigra minden a helyére kerül” – mondta Hardy.

A kommunikációs igazgató megjegyezte azt is: semmilyen többletkedvezményt nem kapott a Ryanair, csak amit más légitársaságok is megkaphatnak, az ezekkel kapcsolatos feltételek letölthetők a reptér honlapjáról. Arra, hogy kötöttek-e bármilyen megállapodást, azt válaszolta: az unión belül az EU-s légitársaságoknak csak le- és felszállási időt kell kapniuk adott repülőtéren a légiirányítástól, meg kell fizetniük a leszállási- és egyéb díjakat, repülési tervet kell benyújtaniuk, és ezzel már jogosultak az EU-n belül bármely repülőtér használatára. Ha valaki ide telepít repülőt, akkor kellenek megállapodások, például az ingatlankezelésről, ezen még most is dolgoznak, tudtuk meg Hardytól.

Értékeljen és nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Mondja el melyik, és nyerjen értékes ajándékaink közül!

Ajándékozzon utazást karácsonyra!

Nem tudja mivel lepje meg kedvesét? Válasszon szállásutalványaink közül egyet!