A kormány nem költene sokat a BKV-ra

2012.02.29. 10:55
Varga Mihály, a miniszterelnökséget vezető államtitkár szerint mindenki jobban jár, ha az Európai Uniós pénzügyminiszterek tanácsa nem támogatja a magyar kohéziós támogatások egy részének befagyasztását. A miniszterelnökséget vezető államtitkár az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt a jegybank keddi kamatdöntéséről és a BKV helyzetéről is.

Magyarország precedensértékű döntés előtt áll, ha márciusi ülésén az Európai Uniós pénzügyminiszterek tanácsa az Európai Bizottság javaslatának megfelelően jóváhagyja Magyarország 495 millió eurónyi kohéziós támogatásának befagyasztását – mondta Varga Mihály az InfoRádió Aréna című műsorában. „Ha nem hagyják jóvá, akkor mindenki jobban jár, és egy kellemetlen tapasztalattal leszünk kevesebbek”.

A politikus remélte, hogy a tanács március 13-i üléséig a kabinet be tudja bizonyítani, hogy ez egy méltánytalan eljárás Magyarországgal szemben. A kormány várja a nemrég a Magyar Közlönyben nyilvánosságra hozott javaslatcsomag uniós értékelését, ebben a kormányhatározatban további hiánycsökkentést vállalt a kabinet.

„Úgy kalkuláltunk, hogy a GDP 0,3-0,4 százalékát érheti el 2013-ban, ha ezek az intézkedések a tárcák szintjén teljesülnek” – emelte ki Varga Mihály, aki hozzátette: ha a tárcák mégsem spórolnak ennyit, a kabinet más eszközökhöz is nyúlhat. Az államtitkár és az Államkincstár elnöke ugyanis a kormányhatározat értelmében bizonyos kivételekkel minden beruházást megvétózhat.

Mi lesz a különadókkal?

"A kormány egyelőre egyeztet a Bankszövetséggel. A munka elején vagyunk. Egyeztetni fogunk a telekommunikációs szektor és az energiaszektor képviselőivel is. Olyan megoldást akarunk találni, ami a 2010-es ígéreteinknek megfelel" - magyarázta arra a kérdésre, hogy mi lesz a különadók sorsa 2013-tól.

„Egyenlő elbánást várunk csak el. A kettős mérce, ami lábra kapott az Európai Bizottságban, méltánytalan és igazságtalan. Magyarország sem rosszabb, sem jobb szereplője ennek az európai közösségnek” – válaszolta arra a kérdésre, hogy mire számít a kormány az uniós döntés kapcsán. „A deficit kérdésében Magyarország éppen az élenjárók között van”.

Varga megismételte, amiről Navracsics Tibor már korábban beszélt: „Van egy-két olyan kérdés, amiben el fog minket marasztalni az Európai Bizottság és akkor ezzel az Európai Bíróság elé kell menni, nincs mese”. Az államtitkár a jegybankelnök eskütételének, vagy a bírák nyugdíjazásának ügyére utalt. „Ez nem szokatlan, ne ijedjen meg senki, hogy most évekig tartó pereskedés következik” – tette hozzá, de arra nem tért ki, hogy ez a vita hogyan érintheti az IMF/EU-hiteltárgyalásokat.

Kamatcsökkentés kezdődhet

Hamarosan kamatcsökkentési periódus is indulhat, így kommentálta azt, hogy a Nemzeti Bank monetáris tanácsa hét százalékon tartotta az irányadó kamatlábat. Varga Mihály egyetértett a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsának indoklásával, amely szerint az elmúlt hónapban javult hazánk kockázati megítélése.

A kormányon múló gazdasági folyamatok jól állnak. Extrém helyzetek mindig lehetnek, de ha a helyzet ebben az ütemben javul, akkor elindulhat egy kamatcsökkentési periódus is, mondta.

Kevés pénzt a BKV-nak

A kormány a lehető legkevesebb adóforintból oldaná meg a BKV problémáit - mondta a Miniszterelnökséget vezető Varga Mihály az InfoRádió Aréna című műsorában. A kormány érdekelt a BKV helyzetének rendezésében, mégis ösztönözné a fővárost, hogy találjon megoldást a problémára - közölte az államtitkár.

Szeretnénk ösztönözni a fővárost arra, hogy a megoldásnak a mozgatórugója, tehát a kovász a kenyérben az elsősorban mégiscsak a Fővárosi Közgyűlés legyen, hiszen mi nem tudunk tulajdonosként beavatkozni ebbe a dologba - fogalmazott.

Hosszú távon pedig nem érdeke a kormánynak, hogy rendkívüli állami támogatásokkal segítsék ki a jövőben is a céget, ahogy az elmúlt másfél évben. Olyan megoldást szeretnének találni, ami az adófizetőknek minél kevesebb pénzébe kerül - tette hozzá az államtitkár.

Varga Mihály kitért arra is: lehet, hogy a főváros vezetőinek állítása alapján valóban nem veszteséges már üzemi szinten a BKV, ám az utasok nem így érzik, tehát a következő években áldozni kell arra, hogy az utazásbiztonság és az utasok komfort érzete ne romoljon radikálisan.