Tízből hat áruházzal van baj

2012.04.26. 13:35 Módosítva: 2012.04.26. 15:34
Kiterjedt, számos áruházláncot érintő ellenőrzési sorozatba kezdett a budapesti kormányhivatal fogyasztóvédelmi felügyelősége (BFK), amit egész évben folytatni kívánnak. A feltárt adatok alapján van is mit nézni, átlagosan több mint az üzletek felében van hiba.

A fogyasztóvédelem az elmúlt hónapokban három nagyobb hullámban végezte el vizsgálatait Budapesten és környékén. A karácsonyi ellenőrzések során 49 százalékos, az év eleji átfogó hipermarket vizsgálatok során 61 százalékos, míg a húsvét előtti időszakban 57 százalékos volt az összesített „kifogásolási arány”.

A felügyelőség húsvét előtt az áruházakra koncentrált, tekintettel azonban a húsvéti vásárlói szokásokra, akkor kisebb élelmiszerüzleteket, húsboltokat, pékségeket és zöldségeseket is meglátogatott. Az áruházláncok esetében több, országos szinten működő, vállalatnak is fennakadtak boltjai a listán. Érintett volt többek között az Auchan, a Tesco, az Aldi, a CBA, a Coop és a Match is.

A tapasztalatok alapján Pesti Imre kormánymegbízott kijelentette, hogy „folyamatosan és rendszeresen fogjuk ezeket az ellenőrzéseket végezni”, mivel ezt kívánják meg a fogyasztók érdekei, és mert a kiszabott bírságok mértéke alapján arra lehetett következtetni, hogy hatékonyak a vizsgálódások.

Karácsonykor (november 14 és december 23 között) a bírságok összértéke 15,84 millió forint volt, 2012 elején (tehát egy hosszabb időtartam alatt) 67,51 millió, míg húsvét után „csak” 5,65 millió forint büntetést kellett kiszabni.

Bobál Pál, a BFK felügyelőség-vezetője több jellegzetes problémára is felhívta a figyelmet. Számos helyen volt ármanipuláció, kettős árazás, hibák történtek az árfeltüntetéssel, a nyugtaadással vagy a csomagolással, néhol termékhamisítás is történt vagy a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat vádja is felmerült, de a legklasszikusabb piaci trükkre, a hitelesítetlen mérlegek használatára is volt példa.

Az ilyen hibák feltárását leginkább elősegítő módszerek közé tartozik a fogyasztói tudatosság erősítése. Pesti Imre szerint a cél a lakosság tájékoztatása is, hogy tisztában legyenek jogaikkal és saját maguk léphessenek fel az érdekükben, ugyanakkor Bobál Pál szerint a fogyasztóvédelem is tisztában van azzal, hogy egyes áruházláncok olyan nagyok és akkora az áruforgalmuk, hogy önhibájukon kívül is lesznek a cégeknek hibás termék és szabálysértések.

Az áruházlánci vizsgálatok most a fővárosban és közvetlen környékén zajlottak, Pesti Imre elmondta, hogy elsősorban azért mivel itt található a hazai lakosságnak egy jelentős százaléka. Annak ellenére, hogy a különböző hivatalok és fogyasztóvédelmi hatóságok között jó az együttműködés, a kormánymegbízott arra nem tudott válaszolni, hogy az ország más részein is tervezik-e az ellenőrzések gyakoriságának növelését az illetékes szervek.