Átadott egy még épülő utat az NFÜ

2012.05.04. 12:40 Módosítva: 2012.05.04. 13:55
Egy pénteken közzétett hirdetés szerint az Új Széchenyi terv 1400 milliárdjának köszönhető az, hogy elkészült az 51-es és az M5-ös között a budapesti M0-s körgyűrű egy új szakasza. Nem készült el, ráadásul még az Új Széchenyi előtti időszakban döntöttek a finanszírozásáról. Az illusztrációként használt fotó sem jó.
aut

A Metropol pénteki számában egészoldalas hirdetésben tette közzé a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, hogy megépült a fővárost elkerülő M0-s autópálya egy új szakasza. Legalábbis ez következik abból az Új Széchenyi tervet bemutató hirdetésből, amely szerint „az Új Széchenyi Terv keretében idén összesen több mint 1400 milliárd forinttal támogatjuk a magyarországi fejlesztéseket [...] Így épülhetett meg többek között az M0-s autóút 51. sz. főút – M5-ös autópálya közötti szakasza”.

A hirdetés valóságtartalma megdöbbentően alacsony.

Egyrészt azért, mert az új út még nem készült el. El kellett volna készülnie, az tény, lassan már másfél éve, de ettől még nem készült el. A kivitelezésre kiírt közbeszerzés eredményét még 2009-ben hirdették ki, és bár volt egy többkörös csata annak eredményéről, végül az eredetileg győztesnek mondott, a Betonút tulajdonosának birtokában lévő Euroaszfalt vezette, többek között a Vegyépszer két cége, a hídépítő Mahíd 2000 és a W-Mix alkotta konzorcium építkezhetett. Az eredeti átadási határidő 2010 vége volt.

Csakhogy a tender eredményének megtámadása kapásból hozott három hónap csúszást, csak 2009 júliusában lett végleges eredmény. A nagyobb problémát persze az jelentette, hogy időközben a Vegyépszer csődbe ment, így az út építése hónapokig állt. Emiatt – bár hivatalosan időjárási problémákkal magyarázták a dolgot – 2010 decemberében úgy tűnt, hogy az építés egy évet csúszik, és csak 2011 végé, vagy ez év elején vehetük birtokukba az autósok az új utat.

Ám az mostanra sem készült el. Az állami sztrádaberuházó NIF Zrt. honlapján jelenleg az olvasható, hogy a kivitelezés zajlik, tervezett átadási határidőt már fel sem tüntetnek. Úgy tudjuk, a nem hivatalos tervekben június végi műszaki átadás szerepel (szintén június végén várható az M0-s budai, Törökbálint és M6-os közötti új szakaszának forgalomba helyezése).

Másrészt, miután 2009-ben indult a beruházás, az sem igaz, hogy az út az Új Széchenyi terv idei milliárdjaiból épülne. Ezt erősíti meg a NIF már említett honlapja, amelyen ott látható: „Támogatási szerződés aláírásának dátuma: 2009.04.16.”. Vagyis az útépítés uniós támogatásáról bő egy évvel a kormányváltás, majdnem másfél évvel az ÚSZT elindítása előtt döntöttek.

Az pedig már csak mellékszál, hogy a hirdetést illusztráló fotó sem jó. Az ugyanis a körgyűrű déli szakaszának egy olyan átépítéséről szól, ahol, mint látható, a meglévő útpálya mellé építettek új sávokat. A déli M0-s szélesítése ilyen az M1-estől egészen a Csepel-sziget keleti oldaláig, az új Duna-hídig. Csak épp ott nem olyan, amiről a hirdetés szól: az 51-es és M5-ös között ugyanis új nyomvonalon egy vadonatúj szakasz épül.

Az NFÜ-t lapunk írásban kérdezte a hirdetésről. Kérdéseinkre a cikk megjelenését követően azt a választ kaptuk, hogy a fejlesztési ügynökség nemcsak megvalósult, hanem folyamatban lévő beruházásokat is bemutat. Azonban az említett cikkben „valóban elírás történt, és sajnálatos, hogy az illusztráció az M0 autópálya-építkezés egy másik szakaszát mutatja be”. Az NFÜ azt ígérte, hogy a hibákat kijavítják. Ugyanakkor tudomásunk szerint ebben szerepe volt annak is, hogy most egy kéthónapos kampányt indítottak, amely akkor ér véget, amikorra már készen lehet ez az út is.