Nem fogjuk megúszni a külföldi gyorshajtást
További Magyar cikkek
A közlekedési szabályokat például az olaszok kifejezetten sajátságosan értelmezik, a külföldinek azonban nem tanácsolják, hogy latinos temperamentummal kövesse a hazaiakat. Az olasz közlekedési rendőrök ugyanis mintha utaznának a külföldiekre, de ha nem a helyszínen bírságolják meg, az is lehet, hogy soha nem kell befizetnie a büntetést, hangzott el a Kossuth Rádióban.
Eddig az vigasztalta a külföldről Itáliába autóval érkezőket, hogy a bírság általában ritkán érkezett meg a francia, német vagy magyar turista címére. Például azért, mert az olasz rendőr a magyar H betűs nemzetközi rendszámot Hollandiaként jegyzőkönyvezte.
Az olasz önkormányzatok önerőből igyekeznek tenni: a francia határnál, Liguriában a közúti rendőrség a bírság azonnali, helyszíni kifizetésében hisz. A szabálysértésért megállított autós csak akkor mehet tovább, ha készpénzben vagy bankkártyával kifizeti a bírságot.
Ehhez persze fel kellett szerelni a rendőrséget hordozható kártyaleolvasókkal, de ha az autósnak nincsen pénze vagy kártyája, úgyis elengedik a jegyzőkönyvvel a kezében. Hacsak nem lépte túl 40 kilométerrel a megengedett haladási sebességet, még a járművét sem kobozhatják el. Ha viszont valaki a zebrán parkol, elviszik az autót, s akkor muszáj fizetni a kiváltásáért.
Az olaszok nincsenek a helyzet magaslatán
Ha Olaszországban megbüntetik a külföldi autóst, kicsi az esélye, hogy a bírság utoléri. Az olasz közlekedésrendészeti hatóságoknak olasz autósok esetében 90 napon belül kell a lakóhelyre eljuttatni a bírság csekkét, külföldiek esetében 360 napon belül, de az olasz bürokráciának néha még egy év sem elegendő, és olyan sokba kerül az európai autósnyilvántartás ellenőrzése, valamint a postaköltség, hogy néha az adminisztráció drágább, mint a bírságból származó bevétel.
A szabálytalan parkolás és gyorshajtás miatt kiszabott büntetést – ha nincsen rendőr a helyszínen – mostanáig más európai országban is jó eséllyel megúszhatta a külföldön szabálytalankodó autós. Az adatait ugyanis – hacsak nincs róla kétoldalú egyezmény – nem kötelező kiadni egy másik ország hatóságának. Brüsszel azonban megelégelte, hogy külföldön mindenki egy kicsit bátrabb, a közlekedési bírságokat ezentúl mindenhol egységesen szednék be.
Az Európai Bizottság 2008-ban tett javaslatot az adatcserére. A brüsszeli közlekedési szóvivő indoklása szerint a külföldi autósok a közlekedők mindössze öt százalékát teszik ki, a gyorshajtók között azonban már 15 százalék az arányuk, szabadság idején pedig a kedvelt üdülőhelyeken, például Franciaországban a külföldiek követik el a szabálysértések mintegy felét.
Jobb lesz utánanézni
Az adatcsere egy összeurópai információs rendszer segítségével működik majd, a vétkes autós anyanyelvén kap levelet a bírságról, amelyet annak az országnak a törvényei szerint szabnak ki, ahol a szabályokat megszegte. A jogalkotók abból indultak ki, hogy a járművezetőnek tisztában kell lennie annak az országnak a közlekedési szabályaival, ahol éppen közlekedik.
Ez azonban nem is olyan egyszerű. Nem árt tudni, hogy például Hollandiában bármikor, bárhol megbüntethetik gyorshajtásért, ott ugyanis az összes autópályát ellátták olyan szerkezetekkel, amelyek adott szakaszokon rögzítik az autó be- és kilépését, majd az idő és a megtett út adatainak segítségével kiszámolják a jármű sebességét.
A francia törvények az olyan GPS használatát büntetik, amely előre jelzi az út menti traffipaxokat, de azt a sofőrt is, akinek nincs saját alkoholszondája az autóban.
A döntés Nagy-Britannia, Írország és Dánia problémái miatt még nem végleges, az Európai Bizottság azonban nagyon elszánt a kérdésben, és az Európai Bíróságig vitte az ügyet, ahol jó eséllyel sikerül rendezni a kérdést jövő novemberig.