Már a magyaroknak is fáj a Suzuki kínja

2012.09.24. 07:07

A gazdasági válság ellenére sem vált meg dolgozóktól az alapvetően Suzuki-beszállítónak tekinthető, a Bács-Kiskun megyei Fajszon működő Pata József Gépipari Kft., sőt még fejlesztéseket is folytat, de elég kedvezőtlen hatással van a cég termelésére, bevételére a Magyar Suzuki Zrt. termelésének csökkenése − mondta a Napi Gazdaságnak Pata József cégvezető.

A társaságot húsz évvel ezelőtt alapították, s ennyi ideje beszállítója az esztergomi Suzukinak. A cég valamennyi típusból a maximális megrendelést kapta, és 2008-ban − amikor legjobban ment a Suzukinak s évi 300 ezer autó gördült le a szalagról − a Pata Kft. minden gyártókapacitását és létszámát a végsőkig kihasználta. A Suzuki idén 180 ezer autó gyártását tervezte, ám ezt néhány hete 155 ezerre korrigálta.

A gazdasági válságot megelőző, 2008-as évben harmincmillió körüli alkatrészt gyártottak az üzemben és a cég nettó bevétele 1,6 milliárd forint volt, a fajszi üzemben lemezekből sajtolt karosszéria-alkatrészeket állítanak elő. Abban az évben évben 75 fős állományi létszámuk volt, ezt esetenként néhány szerződött munkavállaló egészítette ki.

Ezt a törzslétszámot azóta is tartani tudta a cég, bár az éves termelés 27-28 millió alkatrészre csökkent, a bevétel pedig 1,2 milliárd forint lehet az idén − tette hozzá Pata. A társaság bevételének 90-95 százaléka származik a Suzukinak történő beszállításból.

Azért is érinti érzékenyen a Pata József Gépipari Kft.-t a termelés csökkentése, mert a társaság a Suzukival egyeztetve háromévente fejlesztést hajt végre; épp ez év végén fejeződik be a részben uniós forrásból finanszírozott, egymilliárd forint értékű beruházás. A fajszi cég annak figyelembevételével hajtja végre ezeket a fejlesztéseket, hogy a Suzuki belátható időn belül egy újabb modell gyártásába kezd.

A cégvezető azt nehezményezi, hogy a másik két autógyártó, vagyis az Audi és a Mercedes nagyon kevés magyar beszállítóval dolgozik, miközben információi szerint a kormány annak fejében nyújt támogatást a két multinacionális cégnek, hogy azok itteni leányvállalatai magyar beszállítókat vesznek igénybe, a cégek ezen szándéka azonban nem jutott el hozzájuk.

A cégvezető szerint tehát nincs központi akarat e középvállalkozások feltőkésítéséről, ami pedig elengedhetetlen lenne ahhoz, hogy beszállítói lehessenek egy-egy autógyártónak. A kedvezőtlen pénzügyi háttér − főként a magas banki alapkamat − is gátolja, hogy a magyar cégek labdába rúgjanak, de a kormányzat azzal is támogathatná a beszállítókat, hogy összehozza őket a kockázati tőketársaságokkal.

A kabinetnek segítenie kellene abban, hogy az autógyártókat és a potenciális beszállítókat egy asztalhoz ültesse annak érdekében, hogy közös fejlesztésekbe fogjanak − mondja a cégvezető, aki szerint a magyar tulajdonú középvállalkozásoknál megvan az a szellemi kapacitás, amely alkalmassá tenné őket a beszállítói szerepre.

A Suzuki beszállítóihoz képest kedvezőbb helyzetben vannak azok a társaságok, amelyek valamely prémium márkához gyártanak alkatrészeket. Ebbe a körbe tartozik az ötvenéves tapasztalattal rendelkező, Apcon működő CSABAcast Könnyűfémöntöde Kft. A társaság legnagyobb bevételt hozó partnere az Audi, a második pedig a BMW − mondta a Napinak a 250 főt foglalkoztató cég vezetője, Boronkay László.

A kínai piacon továbbra is nagy igény mutatkozik az európai gyárak termékei iránt, függetlenül attól, hogy ezek az autógyártók jelen vannak az ázsiai országban. Ezek a prémium márkák a válság ellenére is növekedni tudtak, ami kiegyensúlyozottá, stabillá teszi ezen cégek beszállítóinak termelését. A CSABAcast ennek köszönhetően tartani tudja az évi 15-16 millió eurós bevételét, amely már az elnyert új autóipari projekteknek köszönhetően 2014-ben a 22-24 millió eurót is eléri. Boronkay László azt is elmondta, hogy évek óta gyártanak alkatrészeket a Fordnak, és korábban a GM-nek is szállítottak. A gazdasági válság idején a Fordnál jelentős hullámzást tapasztaltak a termelésben, az Opel pedig több hónapra teljesen lenullázta a rendeléseit.

Évente körülbelül háromezer tonna alumíniumot dolgoznak fel, és négy-öt millió terméket készítenek. Az, hogy ilyen nagy mennyiség gyártására képes egy cég, azért fontos, mert ezzel megteremtődik az esélye annak, hogy a társaság valamely autógyártó beszállítójává válhasson. Ami egyébként nagyon nehéz, mert az autóipar magas követelményeket támaszt a beszállítók minőségbiztosítási, környezetvédelmi és informatikai rendszerével szemben.

Boronkay szerint az első autóipari projektek lebonyolítása nagyon költségigényes, a befektetés csak egy nagyobb értékesítési mennyiségnél térül meg. A beszállítóknak tehát hosszú távon kell gondolkodniuk. A CSABAcast Kft. jelenlegi pozícióját az elmúlt húsz év fokozatos építkezésének köszönheti, az idei évtől az említett két nagy német autógyártó mellett a Daimler AG-nak is szállítanak alkatrészeket teherautó gyártásához.