Többet fizetünk az autópályákért

2012.10.19. 07:24

Az idei első kilenc hónapban ezzel folytatódott a már az év első részében elindult tendencia: miközben csökkent az eladott matricák száma, nőtt a bevétel, írja a Napi Gazdaság.

A bevételei maximalizálásának szempontjából tehát sikeres döntést hozott a kormány, amikor megszüntette a négynapos matricákat, bár emiatt jól láthatóan kevesebben vásároltak matricát, inkább elkerülték a fizetős szakaszokat.

Kevesebben használják, többért

Az idei első kilenc hónapban több mint 11 millió úthasználati jogosultságot (azaz e-matricát) vásároltak az autósok: ez darabszámban több mint 15 százalékos visszaesést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest. Tavaly a 13 milliót is meghaladta az eladott matricák száma.

A két időszakot nem lehet csak a darabszámok alapján összehasonlítani, hiszen tavaly még létezett a négynapos kategória, idéntől azonban a heti (tíznapos) jogosultság a legkisebb egység a személyautók részére. Az összes értékesített darabszám csökkenése ellenére szinte minden megmaradt kategóriában emelkedett az értékesítési szám. Az éves e-matricákból négy százalékkal vettünk többet, a havi változatnál pedig mintegy ötven százalékkal.

A legnagyobb növekedést a heti matricák értékesítésében regisztrálták, az eladások itt a tavalyi több mint ötszörösére nőttek: 2011-ben 1,15 milliót értékesítettek január és szeptember között, idén azonban ez a mennyiség már meghaladta a 6,4 milliót. Minimális, 4 százalékos csökkenés egyedül a tehergépkocsik egynapos matricájánál figyelhető meg. A bevétel gyarapodásához ugyanakkor hozzájárulhatott a nagy tehergépjárművek által használt D4-es matricák drágulása is.

Az értékesítésből származó nettó árbevétel ugyanakkor a tavalyi év első kilenc hónapjához képest mintegy 15 százalékkal nőtt, 2011 januárja és szeptembere között az árbevétel nem érte el a 38 milliárd forintot, idén azonban már meghaladta a 43 milliárdot.

Egyelőre nem ismert, hogy az év egészében mekkora bevétel származhat a matricák eladásából, a kormány azonban azt várja a jövő év közepétől induló elektronikus útdíjrendszertől, hogy az évi 150 milliárd forinttal gyarapítja majd a büdzsét. Szakértők ugyanakkor ezt az összeget megkérdőjelezik.