A Ryanair január 10-től 40 százalékkal, 280-ról 170-re csökkenti budapesti járatai számát − közölte Michael O'Leary vezérigazgató tegnapi sajtótájékoztatóján, igazolva a korábbi piaci pletykákat.
A diszkont-légitársaság a badeni, a birminghami, a bolognai, a düsseldorfi, a krakkói, a lübecki, a malagai, a müncheni, az oslói és a szaloniki járatot szünteti meg, utasainak száma ezzel 800 ezerrel csökkenhet, a Budapesten állomásozó gépei száma 5-ről 3-ra esik vissza, az útvonalaké pedig 30-ról 20-ra mérséklődik.
A cégvezető az okok között említette, hogy a ferihegyi repülőteret működtető a Budapest Airport Zrt. (BA) nem csökkentette az általuk elvárt szintre a díjakat. Hardy Mihály, a BA kommunikációs igazgatója lapunkat úgy tájékoztatta, hogy a BA jelenlegi tarifái nem érik el a hatósági plafont, szakértők pedig úgy látják, az itteni árak a régióban átlagosnak tekinthetők. A Ryanair továbbra is fontos partnere a BA-nak, és a tárgyalások folytatódnak − tette hozzá Hardy, aki szerint ha reális piaci igény jelentkezik egy-egy járatra, ott hosszú távon nem marad űr.
A Ryanair a Malév februári leállása utáni visszatérésekor O'Leary még évi kétmillió utassal számolt, a BA-val folytatott tárgyalásokon pedig felajánlotta, hogy a díjcsökkentés "fejében" 2,7 millió utast szállítana a cég Budapestről, a vezérigazgató szerint azonban nem kaptak érdemi választ. (A Ryanair két évvel ezelőtt hasonló lépéseket tett, rövid idő múlva pedig kivonult Magyarországról.)
Piaci vélemények szerint elképzelhető, hogy a mostani bejelentésnek is ez lesz a vége, bár O'Leary ideiglenesnek nevezte a lépést, ha a BA csökkenti a díjakat (bár a vezérigazgató a magyar légügyi hatóság légiirányítási díjat 20 százalékkal növelő döntését is nehezményezte). Szakértők szerint a mostani döntés hátterében a budapesti éles verseny áll, illetve az, hogy a Ryanair túlvállalta magát. A légitársaság kivonulása azonban nem tenne jót a piacnak. Közben a Ryanair idei profit-előrejelzését 400 millió euróról 500 millióra növelte.