Antal, Antónia
-7 °C
0 °C

Magyar céget alapít a Stadler

2005.11.14. 08:36
A MÁV motorvonattenderét megnyerő Stadler új magyar cégét az a Dunai Zoltán vezeti majd, aki jelenleg még a GTK, a svájciak vezető hazai partnere élén áll. Helyére a nagyfőnök fia kerül.

Az Index információi szerint december elsején Stadler Hungária Kft. néven magyarországi céget alapít a MÁV motorvonattenderét megnyerő svájci Stadler. A kezdetben 3-4 fős, kereskedelmi, tenderezési feladatokat ellátó iroda ügyvezetője és 20 százalékos tulajdonosa Dunai Zoltán lesz, aki az év végéig a Stadler-csoport fő hazai partnerének, a Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Rt.-nek az első embere. (Decemberben tehát formálisan két állása lesz a szakembernek, de a GTK-ban felmentik majd a munkavégzés alól.) Az üzletrészek négyötöde természetesen a svájci anyacégé.

Mint az Index már megírta, Dunai távozásának hátterében az áll, hogy a Transelektró-csoport elnökének és legnagyobb tulajdonosának, Székely Péternek az a szándéka, hogy fokozatos háttérbe vonulásával párhuzamosan fiainak adja át a csoport vezetését. Információink szerint a napokban jelentik be, hogy a GTK új vezérigazgatója Székely Péter idősebbik fia, a már most is a konglomerátumnál menedzserkedő Székely Balázs lesz.

#alt#
Székely (balra) fiát ülteti Dunai helyére

A Stadler Hungária feladata nem kizárólag a Flirtgate-ként elhíresült tender levezénylése lesz. Az ambíciózus svájci járműgyártónál nemcsak a 30 Flirt után opciósan rendelhető újabb 30 motorvonat szállításában bíznak, hanem abban is, hogy a sorozat nem áll meg, a MÁV szinte teljes villamos elővárosi járműigényét e sorozatból elégíti ki, sőt az IC-kocsik hamarosan szükségessé váló pótlását is részben a távolsági forgalomra némileg átalakított Flirtökből oldják meg. (A közbeszerzési törvény - bizonyos feltételekkel - lehetőséget ad az ilyenfajta "utánrendelésre" újabb tender, így újabb botrány [?] nélkül.) De a Stadlernél számolnak fővárosi beszerzésekkel is, a következő években esedékes lesz a fogaskerekű, a kisföldalatti és az 1-es villamos járműveinek cseréje is. (Az első két kategóriában, tehát a speciális, kisszériás villamos motorvonatok készítésében igazi specialistának számít a svájci vállalkozás.)

Úgy tudjuk, a Stadler más tekintetben is a saját kezébe veszi a motorvonattender ügyét. Mert kénytelen a kezébe venni. Mint emlékezetes, a járművekre kiírt versenytárgyalást annyi balszerencse közt, oly sok viszály után megnyerő svájciak végül is csak feltételesen tudták aláírni a szerződést az állami vasúttal. A megállapodás életbeléptetését többek között az eleve külön kiírt finanszírozási tender sikeréhez kötötték.

Egy hónapja azonban a MÁV kénytelen volt elhalasztani a finanszírozási tendert. Az időközben még a korábbinál is rosszabb pénzügyi helyzetbe került, például tőkeleszállításon is átesett vasút azonban egyesek szerint nehezebben talál majd olyan bankot, amely állami garancia nélkül hitelezné a vonatokat. Arról pedig a kormány nem akar hallani. A problémát a Stadler úgy oldaná meg, hogy igénybe venné a svájci exporthitel-biztosító (az IRG) szolgáltatásait. Magyarán a magyar helyett a kis EU-n kívüli alpesi ország állama garantálná az ügyletet. Így már több (három) svájci bank is hajlandó lenne pályázni 8 és 11,5 év közötti futamidőt ajánlva a hitelre.

Akárhogy is, az első Flirtök biztos, hogy nem érkeznek meg a 2006. tavaszi országgyűlési választásokig, hiszen a Stadlernek 12 hónapja lesz a szerződés hatályosulásától az első szerelvények szállításáig

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.