Ambrus
-7 °C
3 °C

Őszre ígér reptéri vasutat Kóka

2006.04.14. 16:22
Januárban azt ígérték, hogy áprilisban indul a "lassúvasút" Ferihegyre, most, áprilisban azt, hogy szeptemberben. De legalább rövidebb lesz, nem megy be a reptérre iparvágányon, csak az 1-es terminál mellé. Mindazonáltal nem kell kétségbeesni, az Index szerint pont ez a megoldás a legracionálisabb. Amíg meg nem épül majd egyszer a szép, nagy, komoly, igazi gyorsvasút.

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter még tavaly jelentette be, hogy szerinte Ferihegyre addig is ki kellene építeni valamilyen vasúti kapcsolatot, amíg Demjánék, a repteret kibérlő britek vagy bármilyen más befektető beleöl jó pár tízmilliárd forintot egy önálló, csak a repteret, de ott az összes terminált kiszolgáló gyorsvasútba. A ceglédi vonal ugyanis ott halad el Ferihegy mellett. A miniszter akkor 2008-as határidőt említett.

Januárban Heinczinger István, a MÁV általános vezérigazgató-helyettese egy olyan verziót ígért már tavaszra, azaz mostanra, amelyben a félóránként közlekedő vonatok szintben keresztezik a 4-es főutat, a most is meglévő iparvágányon bemennek a reptér területére, és valahol az 1-es és a 2-es terminál között állnak meg, ahonnan az utasokat egy belső buszjárat viheti tovább.

A legegyszerűbb megoldás győzött

Talent motorvonat Szemeretelepen
Az Angolna Ferihegyre készül

Akkor egyrészt az áprilisi határidő tarthatóságában kételkedett az Index, másrészt azt nem értette, miért kell az iparvágányon leágazni a ceglédi vasútvonalról, amikor pedig az maga is az 1-es terminál közvetlen közelében halad el. Az a megoldás ugyanis erősen terhelné a 4-es út forgalmát és – előző cikkünkben kifejtett módon – a ceglédi vasútvonalét is, azzal fenyegetve, hogy szinte az egész Alföld vasúti közlekedését megzavarja, késéseket okoz. Szigeti Dániel közlekedésmérnök, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tanársegédje azt mondta az Indexnek januárban, hogy ha a jelenlegi pályára építünk egy színvonalas megállóhelyet Ferihegy-1. mellé, gyakorlatilag ugyanott tartunk, mint az iparvágányos verziónál. A kettes terminálra pár perccel tovább tartana a buszút, de ennek aligha van jelentősége.

Mostanra a MÁV-ban, illetve a minisztériumban ez a változat győzött. Péntek délben Kóka miniszter azt jelentette be, hogy szeptemberre lesz kész a fapados (azaz olcsó, de használható) reptéri vasút. Harmincmillió euróból (a felét az Unió adja) fölújítják a pályát Ferencváros állomás és Vecsés között, másfél kilométerrel kijjebb helyezik Szemeretelep megállót, ahol liftes felüljáró is épül, amely átvezet a 4-es út fölött. Az utasoknak így csak kétszáz métert kell majd gyalogolniuk az 1-es terminálig. A 2-es terminál utasait pedig busszal viszik tovább.

Az elképzelt reptéri vasútról reklámfilm is készült, amely innen letölthető, és arról szól, hogy negyedóra alatt lehet majd eljutni a Nyugatiból Ferihegyre.

Végleges maradhat

A MÁV keresni akar az üzleten, a vonatokra tehát különjegyet kell majd venni, de az árak Heinczinger ígérte szerint versenyképesek lesznek a taxival és a reptéri busszal. Ha elfelejtjük az iparvágányt, végig villamosított pályán haladhatnak a vonatok a Nyugati pályaudvartól Ferihegyig, így nem a januárban emlegetett Siemens Desirók, hanem valamilyen villamos motorvonatok mennek majd a reptérre. Akár azok a Talentek, amelyek közül tízet a Bombardier adott el a MÁV-nak gyorsított közbeszerzésen, miután a Flirtgate néven elhíresült emlékezetes nagy motorvonattenderen alulmaradtak a Stadler Flirtjeivel szemben. Mindenesetre a bejelentés a reptéri vasútról az első bombardieres Angolnán történt meg.

A magyar ugar ismerői szerint amint létrejön ez a fajta vonatkapcsolat a reptérrel, sokkal kisebb lesz a nyomás az "igazi" ferihegyi gyorsvasút megépítésére. A BAA vezette brit befektetői konzorcium eddig mindenesetre nem kötelezte el magát a beruházásra. Nem csak ezért lenne azonban megfontolandó, hogy a MÁV-os megoldást véglegesnek tekintsük. Pontosabban csak az új megállóhelytől építsünk valamilyen helyi, speciális vasutat a terminálokhoz. Így ugyan maradna az átszállás, viszont kevesebbe kerülne a megoldás. Másrészt így az arra haladó távolsági vonatokról, IC-kről is le lehetne szállni a reptérnél, anélkül, hogy azokat a nemsokára már három terminál mindegyikéhez be kellene kanyarítani és meg kellene állítani.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.