Sára, Márió
-12 °C
-1 °C

Őszre ígér reptéri vasutat Kóka

2006.04.14. 16:22
Januárban azt ígérték, hogy áprilisban indul a "lassúvasút" Ferihegyre, most, áprilisban azt, hogy szeptemberben. De legalább rövidebb lesz, nem megy be a reptérre iparvágányon, csak az 1-es terminál mellé. Mindazonáltal nem kell kétségbeesni, az Index szerint pont ez a megoldás a legracionálisabb. Amíg meg nem épül majd egyszer a szép, nagy, komoly, igazi gyorsvasút.

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter még tavaly jelentette be, hogy szerinte Ferihegyre addig is ki kellene építeni valamilyen vasúti kapcsolatot, amíg Demjánék, a repteret kibérlő britek vagy bármilyen más befektető beleöl jó pár tízmilliárd forintot egy önálló, csak a repteret, de ott az összes terminált kiszolgáló gyorsvasútba. A ceglédi vonal ugyanis ott halad el Ferihegy mellett. A miniszter akkor 2008-as határidőt említett.

Januárban Heinczinger István, a MÁV általános vezérigazgató-helyettese egy olyan verziót ígért már tavaszra, azaz mostanra, amelyben a félóránként közlekedő vonatok szintben keresztezik a 4-es főutat, a most is meglévő iparvágányon bemennek a reptér területére, és valahol az 1-es és a 2-es terminál között állnak meg, ahonnan az utasokat egy belső buszjárat viheti tovább.

A legegyszerűbb megoldás győzött

Talent motorvonat Szemeretelepen
Az Angolna Ferihegyre készül

Akkor egyrészt az áprilisi határidő tarthatóságában kételkedett az Index, másrészt azt nem értette, miért kell az iparvágányon leágazni a ceglédi vasútvonalról, amikor pedig az maga is az 1-es terminál közvetlen közelében halad el. Az a megoldás ugyanis erősen terhelné a 4-es út forgalmát és – előző cikkünkben kifejtett módon – a ceglédi vasútvonalét is, azzal fenyegetve, hogy szinte az egész Alföld vasúti közlekedését megzavarja, késéseket okoz. Szigeti Dániel közlekedésmérnök, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tanársegédje azt mondta az Indexnek januárban, hogy ha a jelenlegi pályára építünk egy színvonalas megállóhelyet Ferihegy-1. mellé, gyakorlatilag ugyanott tartunk, mint az iparvágányos verziónál. A kettes terminálra pár perccel tovább tartana a buszút, de ennek aligha van jelentősége.

Mostanra a MÁV-ban, illetve a minisztériumban ez a változat győzött. Péntek délben Kóka miniszter azt jelentette be, hogy szeptemberre lesz kész a fapados (azaz olcsó, de használható) reptéri vasút. Harmincmillió euróból (a felét az Unió adja) fölújítják a pályát Ferencváros állomás és Vecsés között, másfél kilométerrel kijjebb helyezik Szemeretelep megállót, ahol liftes felüljáró is épül, amely átvezet a 4-es út fölött. Az utasoknak így csak kétszáz métert kell majd gyalogolniuk az 1-es terminálig. A 2-es terminál utasait pedig busszal viszik tovább.

Az elképzelt reptéri vasútról reklámfilm is készült, amely innen letölthető, és arról szól, hogy negyedóra alatt lehet majd eljutni a Nyugatiból Ferihegyre.

Végleges maradhat

A MÁV keresni akar az üzleten, a vonatokra tehát különjegyet kell majd venni, de az árak Heinczinger ígérte szerint versenyképesek lesznek a taxival és a reptéri busszal. Ha elfelejtjük az iparvágányt, végig villamosított pályán haladhatnak a vonatok a Nyugati pályaudvartól Ferihegyig, így nem a januárban emlegetett Siemens Desirók, hanem valamilyen villamos motorvonatok mennek majd a reptérre. Akár azok a Talentek, amelyek közül tízet a Bombardier adott el a MÁV-nak gyorsított közbeszerzésen, miután a Flirtgate néven elhíresült emlékezetes nagy motorvonattenderen alulmaradtak a Stadler Flirtjeivel szemben. Mindenesetre a bejelentés a reptéri vasútról az első bombardieres Angolnán történt meg.

A magyar ugar ismerői szerint amint létrejön ez a fajta vonatkapcsolat a reptérrel, sokkal kisebb lesz a nyomás az "igazi" ferihegyi gyorsvasút megépítésére. A BAA vezette brit befektetői konzorcium eddig mindenesetre nem kötelezte el magát a beruházásra. Nem csak ezért lenne azonban megfontolandó, hogy a MÁV-os megoldást véglegesnek tekintsük. Pontosabban csak az új megállóhelytől építsünk valamilyen helyi, speciális vasutat a terminálokhoz. Így ugyan maradna az átszállás, viszont kevesebbe kerülne a megoldás. Másrészt így az arra haladó távolsági vonatokról, IC-kről is le lehetne szállni a reptérnél, anélkül, hogy azokat a nemsokára már három terminál mindegyikéhez be kellene kanyarítani és meg kellene állítani.