A győztes kárára is tévedett a MÁV a motorvonattenderen?

2005.08.23. 21:20
A MÁV motorvonattenderének az Index által is többször bírált értékelési folyamatáról ezúttal a győztes tárt a nyilvánosság elé olyan mozzanatokat, amelyeknél szerinte hibák történtek.

A motorvonattender első értékelésekor a győztes Stadler kevesebb pontot kapott, mint járt volna neki - mondta egy keddi sajtóbeszélgetésen Dunai Zoltán, a svájci Stadler fő hazai partnerének, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt.-nek a vezérigazgatója. Dunai és a Transelektro-csoport tulajdonos elnöke, Székely Péter ezzel azt kívánta alátámasztani, hogy nem igaz, hogy a MÁV döntései során tendenciózusan őket próbálta nyertesként kihozni.

A harminc (opcionálisan még harminc) villamos elővárosi motorvonat szállítására és harmincéves karbantartására kiírt közbeszerzés eljárásban márciusban értékelték ki először a kizárások után versenyben maradt két ajánlattevő ajánlatát. A pontozást az itt látható táblázat foglalja össze. A kereskedelmi szempontok között az utolsó, hogy a pályázók mennyi ellentételezést kínáltak a MÁV-nak. A GTK vezetői szerint itt nekik és a Stadlernek a maximális 30 pont járt volna a kapott 19,26 pont helyett.

A MÁV pontozása az elővárosi villamosmotorvonatok tenderén
Pontok Súlyozott pontok
Szempontok Mértékegység Bombardier Stadler Bombardier Stadler
Talent Flirt Súly Talent Flirt
Pénzügyi 60 531,54 547,07
Átlagos beszerzési ár euró/férőhely 11227,15 13226,67 23 230,00 195,23
Karbantartás euró/év/férőhely 412,62 307,56 15 111,81 150,00
Fogyasztás költsége euró/év/férőhely 119,03 83,00 10 69,73 100,00
Világítás, fűtés, klíma euró/év/férőhely 57,65 65,30 5 50,00 44,14
Napi takarítás euró/év/férőhely 21,14 27,73 5 50,00 38,11
Karbantartóbázis beruházása euró/év/férőhely 25,24 25,78 2 20,00 19,58
Kereskedelmi 15 150,00 139,26
Utolsó jármű szállítási határideje hónap 24,00 24,00 6 60,00 60,00
Első jármű szállítási határideje hónap 12,00 12,00 6 60,00 60,00
Felajánlott ellentételezés euró/jármű/év 49333,33 31666,67 3 30,00 19,26
Szolgáltatási 12 119,58 116,79
Férőhely 383 375 8 80,00 78,33
Egy ajtóra jutó férőhely fő/db 63,83 62,50 2 19,58 20,00
A folyosó legkisebb szélessége mm 682 600 2 20,00 18,46
Műszaki 13 121,38 125,96
Indító gyorsulás m/s2 0,85 1,20 3 23,18 30,00
Max. tengelyterhelés tonna/tengely 15,80 18,00 2 20,00 17,78
Az alacsony padlós rész aránya % 60,00 90,00 2 18,46 20,00
Hőszigetelés W/m2/K 1,60 1,60 2 20,00 20,00
Zajszint az utastérben dBA 64,00 64,00 1 10,00 10,00
Zajszint a környezetben dBA 78,00 76,00 1 9,74 10,00
Üzemi megbízhatóság ezer km 440 400 2 20,00 18,18
Mindösszesen 100 922,51 929,08

A tender szabályai szerint az egyes számszerűsíthető paraméterekhez a MÁV megadott egy értelmezési intervallumot. Ha valamelyik ajánlattevő ebből "fölfelé" kilógott, akkor maximális pontot kellett adni neki az adott sorra. Ha tehát mindkét ajánlat kedvezőbb a MÁV által megadott legjobb értéknél, mindkét pályázót az adható legtöbb pont, az ellentételezésnél 30 illeti meg. E helyett azonban a MÁV a kanadai-német Bombardier-t harminc ponttal jutalmazta, a nála e kérdésben rosszabb, de az előre megadott fölső határnál még mindig jobb Stadler-GTK-párosnak viszont 10,74 ponttal kevesebbet adott.

A másik tényező Dunai szerint, ahol ellenük tévedett az államvasút, a szállítható utasok számával kapcsolatos. A legtöbb ajánlati árat a MÁV úgy értékelte, hogy az egy férőhelyre eső összeget vette számításba. Sok pontot lehetett tehát szerezni, ha valaki több férőhely beépítését vállalta szerelvényébe. (Ez a tender ismerői szerint gyakorlatilag biztosan az emeletes, tehát nagy kapacitású vonattal pályázó francia Alstom győzelmét hozta volna, ha a vasút nem zárja ki a pontozást közvetlen megelőzően.)

Stadlerék februárban áttervezték a Flirt elrendezését, így vállalták volna, hogy 19 utassal több fér a vonatba. A MÁV azonban nem kért ebből, így maradt az eredeti, 375 fős kapacitás. A kiértékelők arra hivatkoztak, hogy a műszaki kérdéseket már lezárták, amikor a Stadler előállt a javaslattal. Dunai szerint azonban a férőhely nem a műszaki, hanem a szolgáltatási szempontok között szerepelt. Másrészt a MÁV a műszaki tárgyalások lezárását éppen azon a konzultáción jelentette be, amelyen a Stadler és a GTK előhozakodott a férőhelybővítési ajánlattal. Márpedig a közbeszerzés szabályai szerint az ilyesmit előre kell jelezni, hogy a pályázóknak még legyen idejük megtenni utolsó javaslataikat.

Dunai Zoltán úgy véli, e két okból valójában mintegy 30 ponttal több járt volna nekik a márciusi eredményhirdetésen. Így győzelmük nem lett volna olyan szoros, ezer pontból nem csupán kevesebb mint héttel nyertek volna. Persze valójában semmilyen jogi jelentősége nincs annak, hogy a győztes hány ponttal bizonyul jobbnak a második helyezettnél. Sőt, jelenleg már a most fölvetett két esetleges tévedésnek sincs - tette hozzá Dunai.

A Flirt

A GTK fölvetéseire reakciót kértünk a MÁV-tól a kedd koradélutáni sajtóbeszélgetés után, azonban a vasút eddig nem válaszolt. Felidézhető azonban Ökrös Andrásnak, a MÁV akkori pénzügyi vezérigazgató-helyettesének nyilatkozata az Indexnek a márciusi eredményhirdetés után néhány nappal. Mint emlékezetes, a menedzser többek között arra figyelmeztetett, hogy még egyszer át kellene nézni a pontok kiszámolását, nehogy hiba maradjon a százmilliárdos tender kiértékelésében. Ökrös felvetéseivel nem foglalkoztak, ellenben nyilatkozata után beosztásából fölfüggesztették, majd ki is rúgták.

Az Index arról is megkérdezte Dunai Zoltánt, mikor érkezhetnek az első Flirt szerelvények. A szerződés aláírásakor ugyanis a MÁV egy olyan közleményt adott ki, amely szerint "az első motorvonatok várhatóan 2006 tavaszán érkeznek Magyarországra". A szerződés azonban még nem hatályos, erre várni kell addig, amíg nem teljesül néhány feltétel, például nem zárul le a vonatok árának finanszírozására kiírt tender. A szerződés szerint mindenesetre 12 hónap áll a nyertes rendelkezésére az első járművek leszállítására. E szerint tehát nem a jövő évi választások előtt, hanem csak 2006 őszén ismerkedhetne meg a közönség az új motorvonatokkal.

Dunai azonban azt ígérte, "mindent elkövetnek a tavaszi szállítás érdekében". Később ennél kicsit konkrétabban hozzátette: "ha október 15-ig hatályba lép a szerződés, 2006. március 15-ig megjöhetnek az első Flirtök".

Kifújt a gyáriparosok akciója

A motorvonattender szappanoperájában a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) az egyik legfontosabb szereplő. Kedden mégis csak egy apró epizód volt a testület pár perces ülése. Ezúttal ugyanis a KDB "anyaszervezetének", a Közbeszerzések Tanácsának (KT) néhány tagja (köztük a Transelektro-csoporthoz és annak vezetőjéhez, Székely Péterhez közel állók) által kezdeményezett ügyet tárgyalták. Hogy pontosan mi a jogi aggálya a gyáriparos KT-tagoknak, az most sem derült ki.

Beadványukból csak annyi világlott ki, hogy kérik a KDB legutóbbi eljárásának megvizsgálását, mert jogsértés merülhet föl. Az érdekelt KT-tagok egyikének az Indexnek adott nyilatkozatából azonban kiviláglott, azt tartanák problémának, ha a tendert a Bombardier nyerné. Akciójukkor úgy tűnt nekik, a KDB-döntése a kanadaiaknak kedvez. Azóta viszont ismét a Stadlernek illetve a Transelektrónak áll a zászló, így a KT-tagok "okafogyottnak" nyilvánították és visszavonták kezdeményezésüket.

A keddi KDB-ülésen nem is történt más, mint a Stadler-pártiságukat így is bizonyító KT-tagok visszakozásának ismertetése.