Gedeon, Johanna
2 °C
21 °C

Szeretik a hipermarketeket a vásárlók

2006.10.04. 13:07
A hazai háztartások költési szerkezete tükrözi a bolthálózat átalakulását. A napi fogyasztási cikkekre szánt pénz nagy részét hiper- és szupermarketben költik el. A hagyományos üzletek erős pozícióját mutatja, hogy ott veri el konyhapénzének legnagyobb részét minden ötödik magyar háztartás. Diszkontban a vásárlók tizede szerzi be napi szükségleteinek legnagyobb hányadát.

Hogyan viszonyulnak a vásárlók a régi, a megszokott és az új értékesítési formákhoz? Az ACNielsen megállapította, hogy a vásárlók a modern csatornák közül legerősebben a hipermarkethez kötődnek. Minden harmadik vásárló ott költi el napi fogyasztási cikkre szánt pénzének legnagyobb részét.

Makacs havi vásárlók

Összességében elmondható, a hipermarketek sikeresen törekednek arra, hogy növeljék piaci hatókörüket, és vevőkörüket egyre gyakoribb vásárlásra ösztönözzék. Egyedül azt nem sikerült elérniük, hogy a havonta egyszer vásárlókból minél többen heti rendszerességgel járjanak hipermarketbe. Erre egy magyarázat, hogy a vásárlási szokások egyeseknél erősen rögzülnek. A másik pedig, hogy aki havonta egyszer lebonyolítja a nagybevásárlást, annak szükségtelen gyakrabban felkeresnie egy hipermarketet.

A vevők kötődése a szupermarkethez csak kismértékben marad el a hipermarkettől. Itt is kiegyensúlyozottnak látszik vásárló és csatorna kapcsolata. Ez a bolttípus eredményesebben ösztönzi gyakoribb vásárlásra és több pénz elköltésére a vevőit.

A modern bolttípusok közül a diszkonthoz kötődés gyengébb a másik két csatornához képest. Csak minden tizedik magyar háztartás költi el diszkontban a napi fogyasztásra szánt pénzének legnagyobb hányadát. Lényeges körülmény azonban, hogy a jelentős számú kisvárosi és falusi lakosság számára a diszkont földrajzilag ma még nem, vagy csak nehezen elérhető. Így magas az olyan fogyasztók aránya, akik vásárlásuk tervezésénél nem is veszik figyelembe a diszkontot.

Hagyományos általános élelmiszerüzletben minden negyedik háztartás adja ki napi fogyasztási cikkre fordított pénzének legnagyobb hányadát. Országos szintén ez semmiképpen sem elhanyagolható arány. A tradicionális bolt forgalma éppen a legutóbbi két évben szenvedett el jelentős veszteséget. A csupán otthoni készlethiányukat feltöltő vásárlókat nem sikerült átkonvertálni olyan bázissá, amely a legtöbb pénzt is ebben a bolttípusban költi el.

Fontos a boltválasztás

A Shopper Trends című kutatás feltárta, hogy a fogyasztók fontos döntésnek tartják a boltválasztást. Ez lehet az oka, hogy általában ugyanoda mennek vásárolni. A boltváltás promóciók hatására nem jellemző ugyan, de azért a különböző akciók valamilyen szinten hatnak a megkérdezettek többségére. Ugyanis minden harmadik vásárló aktívan figyeli az árleszállításokat. Egynegyed részük azonban olyankor is csak az amúgy kedvelt márkákat vásárolja.

Az árak érzékelésénél két jellemző beállítódás tapasztalható. A vevők 39 százaléka tisztában van az árakkal, míg 38 százaléka csak azt veszi észre, ha változnakak.

Mielőtt valaki elindul a boltba, általában megtervezi, mit vesz majd. Alkalmanként vagy rendszeresen azonban kerülnek nem tervezett árucikkek is a kosárba. Összességében a megkérdezettek 85 százaléka szokott venni olyasmit, amit eredetileg nem tervezett.

Nagybevásárlás havonta

Nagybevásárlásra a hazai háztartások általában havonta kerítenek sort. Minden második megkérdezett azonban gyakrabban, hetente vagy kéthetente vesz egyszerre nagyobb mennyiséget. Ezenkívül a válaszadók fele naponta vásárol valamilyen napi fogyasztási cikket, és 87 százalékuk hetenként legalább egyszer feltölti háztartási készleteit.

A megkérdezettek többsége (55 százalék) szeret élelmiszert vagy a háztartásban szükséges más napi cikket vásárolni. További 33 százalék számára munka a boltba járás, de nem túlságosan megterhelő.

Az állandó beszerzési hely kiválasztásában leginkább meghatározó az alacsony árszínvonal, de közel hasonló súlyú a jó megközelíthetőség és a széles választék. Az újdonságokkal szemben a legjellemzőbb attitűd az alapvető ragaszkodás a jól bevált márkákhoz. A fogyasztók azonban hajlanak néha egy-egy újdonság kipróbálására is.

Tavaszi hosszú hétvégék

Töltse az ünnepeket külföldön, London, Párizs, Róma városnézés, olasz hajóút, síelés Ausztriában.

Tervezi már nyaralását?

Segítünk! Válasszon célpontot nyárra útjaink közül! Tengerparti apartmanok előfoglalási kedvezménnyel!