További Magyar cikkek
A legjobb környezetvédelmi kategóriába sorolt, jó állapotú, kis fogyasztású autó után legkevesebb 90 ezer forintot kellene fizetni, míg egy 1800 köbcentisnél nagyobb, kedvezőtlen kibocsátási értékeket produkáló benzines jármű adója akár 1,6 millió forintot is kitehet.
A felső érték egyébként nem tűnik túl magasnak annak fényében, hogy ma egy luxuskategóriájú kocsi után a 4 millió forintot is elérheti a fogyasztási adó.
A költségvetés 55-60 milliárd bevételre számít
Az új adónemből 55-60 milliárdos bevételt vár a költségvetés, ezt az összeget a vámhatóságnak kell beszednie. A regisztrációs adót az autó első forgalomba helyezésekor kell megfizetni. Ezzel tulajdonképpen regisztráltatja magát a jármű, azaz megkaphatja a rendszámot.
A téma már számos szakmai fórumot megjárt, több véleményt is mérlegelt a Pénzügyminisztérium, mielőtt a mostani koncepciót kialakította volna. Elvetették például azt a korábbi elképzelést, hogy ezt a díjat a vételi számlán szereplő összeghez (használt kocsi esetén az Eurotax katalógus alapján képzett értékhez) igazítsák, annak százalékos mértékében határozzák meg. Ez ugyanis nem segítené a piacon ma még meglévő aránytalanságok felszámolását, hiszen mindenki tisztában van azzal, s a vámosok adatai is igazolják, hogy nagyon sok esetben manipulált számlákkal hozzák át a határon a személygépkocsikat. Így versenyelőnyben vannak azok a kereskedők, akik a közterheket fiktív adatok alapján fizetik meg.
Az uniós csatalkozással jön az új adó
Mint a pénzügyi tárca sajtóosztályán megtudtuk, 2004 májusáig marad a jelenlegi rendszer, s az uniós csatlakozással egyidejűleg vezetik be Magyarországon a regisztrációs adót. Természetesen meg kell fizetniük az autósoknak a továbbiakban is az egyéb vámterheket: az általános forgalmi adót (most 25, jövőre 23 százalék), a vámot (uniós terméknél 0, egyébként 13-78 százalék), valamint a környezetvédelmi termékdíjat (2300-50 300 forint).
Jövőre a helyhatóságok által beszedett súlyadóban is történnek változások. A gépjárműadó-törvény tavaly őszi módosítása során rögzítették, hogy 2004-től egységesen száz kilogrammonként 1000 forintot kell gépjárműadó címén befizetni, azaz egyetlen adómérték lesz, s ennek következtében megszűnik az önkormányzatok mai adómérték-megállapítási kompetenciája. A PM mai elképzelései szerint azonban nem 1000, hanem 1200 forintra növekedne jövőre az adó mértéke.
Az idén január 1-jétől a (korábban megosztott) gépjárműadóból származó bevétel egésze (ebben az évben körülbelül 30 milliárd forint) az azt beszedő helyhatóság forrását képezi. Gyakorlatilag az önkormányzat szabadon - bármilyen célra - felhasználhatja ezt az összeget.