Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Az adóreform nem adócsökkentés

2005.04.05. 16:43
Túl sok kérdőjelet hagyott nyitva az adóreform-bizottság ahhoz, hogy érdemben meg lehessen állapítani, a terhek csökkentését vagy emelkedését jelenti-e a tervezett adóreform: a testület feladata azonban nem is az adócsökkentés, hanem a vállalkozások versenyképességének javítása volt.
Érdemi adócsökkentést biztosan nem jelent sem a magánszemélyek, sem a vállalkozások számára a kormány által felkért adóreform-bizottsági által készített koncepció, de az is elképzelhető, hogy a terhek egyes csoportoknál emelkedni fognak - derül ki több szakértő az Indexnek adott nyilatkozatából. Az, hogy tényleges csökkentésre nem kerül sor, többek szerint nem meglepetés: miután a bizottság - melynek egyébként elsődleges feladata a vállalkozások versenyképességének javítása, és a nem a magánszemélyeket is érintő köztehercsökkentés kidolgozása volt - a konvergencia program, azaz államháztartási hiány folyamatos csökkentésének kényszere által beszorítva mozgott, a nagy társadalmi elosztórendszerek reformja pedig ismételten elmaradt, áttörést nem lehetett várni a testülettől.

Kérdőjelekkel teli szja

Ma egyáltalán nem lehet megmondani azt, hogyan változik a magánszemélyek adóterhelése a koncepció elfogadása esetén - mondta az Indexnek Zara László, a bizottság tagja, a Magyar Adótanácsadók Egyesületének elnöke. A bizottság ugyanis javaslatot tett a fogyasztási célú adókedvezmények, így egyebek között a Sulinet programhoz és a támogatott lakáshitelekhez kapcsolódó adókedvezmények teljes eltörlésére. A testület ugyanakkor többször utalt rá, hogy a jelenleg még adókedvezményekkel támogatott célokra az állam más formában adhat támogatást. Az, hogy lesznek-e új eszközök és milyen célokra, alapvetően befolyásolja, hogy az szja átalakítás kinek jelenthet emelést, és kinek adócsökkentést.

Emellett a javaslat megfogalmaz új terheket is, a kamat kivételével valamennyi tőkejövedelem 25 százalékos adóját, ami többek között a tőzsdei árfolyamnyereség adó bevezetését jelenti.

A szja-kérdés eldöntését nehezíti az is, hogy későbbi derülhet csak ki, hogy a kormány a két vagy a háromkulcsos megoldás mellett foglal állást.

Vállalkozások: a nyereséges cégek járnak rosszul?

Ha a kormány nem a koncepcióban az egyik lehetőségként szereplő, három év múlva bevezetendő 14 százalékos társasági adókulcs mellett dönt, akkor nem csak azzal kell szembenézni, hogy a vállalati szféra terhei nem csökkenek érdemben, hanem azzal is, hogy a kifutó adókedvezmények és az újonnan bevezetendő helyi adók miatt több környező ország is versenyelőnybe kerülhet - mondta Zara László. Szerinte amennyiben hosszabb távon is marad a 16 százalékos adókulcs, akkor igazából csak a vállalkozásokra hárított közterhek átrendezéséről lehet beszélni, olyan módon, hogy a veszteséges cégek egy kicsit jobban, a nyereségesek egy kicsit rosszabbul járnak. A megszűnő iparűzési adó ugyani az eredménytől függetlenül fizetendő, míg a társasági adó alapja nyereség.

Összességében nemhogy enyhítenék a terheket, hanem esetleg többletterhek belépésére, egyszerűsítés helyett bonyolultabb szabályozásra lehet számítani - mondta a javaslatról Parragh László, a bizottság tagja, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke. Mint mondta erre utal az újabb helyi adók, pót társasági nyereségadó bevezetése, a munkáltatói egészségbiztosítási járulék 2,5 százalékpontos emelése. Az MKIK üdvözli, az EVA köre bővítését és a nyereségadó 5 millió forintos határig tíz százalékra csökkentését, az iparűzési adó megszűntetését és azt, hogy az szja felső adókulcsa 2,5 millió forintnál lépjen be és az szja 18%-os kulcsú része az önkormányzatok bevétele legyen. Parragh László ugyanakkor kiemelte: az iparűzési adó fokozatos megszüntetésére javasolt megoldás bonyolultabb, többletterheket ró a vállalkozói szférára, az intézkedések gazdaságra, vállalkozókra gyakorolt hatásait a bizottság nem vizsgálta

Komplex, valós, tartósan ható reformok az államháztartás radikális átalakítása nélkül nem valósíthatók meg - hangsúlyozta az elnök. Ezt az álláspontot nagyon sokan osztják, de érvényesítése mindaddig váratni fog magára, amíg a pártok nem jutnak megállapodásra, hogy több cikluson átívelő reformokat és programokat valósítanak meg, amíg nem határozzák meg közösen a reformok és a programok tartalmát, amíg nem kötelezik magukat, hogy bármelyikük kerüljön kormányra, folytatják a megkezdett munkát.

Kampánykérdés lesz

A Fidesz már tegnap jelezte, hogy "jobb, ha a kormány nem csinál semmit", Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke azzal hárította el az Index érdeklődését a bizottsági javaslattal kapcsolatban, hogy csütörtökön sajtótájékoztatót tartanak.

Az már eddig is valószínűsíthető volt, hogy az adóreform, illetve az adócsökkentés ügye így vagy úgy kampánytémává válik, azáltal, hogy a koalíció még ebben a ciklusban szeretné elfogadni a következő ciklust is meghatározó adójogszabályokat, ez már biztosra vehető. Az Indexnek a bizottság több, neve mellőzését kérő tagja azt hangsúlyozta: ennél többet a jelenlegi helyzetben nem lehet tenni, más kérdés, hogy a kormánynak nehéz dolga lesz, ha a koncepció egészét magáévá teszi. Arra már Akar László, a tesület elnöke is felhívta a figyelmet, hogy nehezen kommunikálható anyagról van szó: egyes adónemek és tételek megszűnnek vagy csökkenek, míg részben ezek helyett újak születnek, és így nehéz a csökkentésről beszélni. Míg a bizottság elnöke azonban azt mondta, összességében 340 milliárd forintról mond le a központi költségvetés a reform keretében, mások arra hívták fel a figyelmet, hogy ezen összeg egy része más forrásokból az önkormányzatoknál jelenik meg, és nem marad az adózók zsebében.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.