Kell-e nekünk uniós agrárreform?

2008.01.25. 13:01
Az EU költségvetésének a fele a mesterségesen magas árakat eredményező, piactorzító agrártámogatásokra megy el – a lassan évtizedes kritika ha nem is eredeti formájában, de még ma is bőven tartalmaz igazságot. Ma már kevesebbet és jobban költ az EU, de bőven lenne még mit reformálni. Ez azonban Halmai Péter egyetemi tanár szerint nem jelentheti a kassza csökkentését.

Bár másnap finomított, szerdán még nemzetközi visszhangot kiváltva nyilatkozott a davosi világgazdasági fórumon Gyurcsány Ferenc az uniós agrárpolitikáról. A miniszterelnök úgy vélte: a mezőgazdasági árrobbanás, melynek hátterében részben az ázsiai országok generálta nagyobb kereslet áll, alkalmat adna az uniós agrártámogatások lefaragására. A kormányfő utóbb ezt azzal egészítette ki, hogy 2013, a jelenlegi uniós büdzsé kifutása előtt nem lehet hozzányúlni a rendszerhez.

Az uniós költségvetésből korábban valóban aránytalanul nagy százalékot hasított ki a mezőgazdaság: az agrártámogatások nem olyan régen még a közös büdzsé 50 százalékára rúgtak. Ez az arány azonban már évek óta folyamatosan csökken, 2013-ra pedig 30 százalékra apad. A képet tovább árnyalja, mondta el az Indexnek Halmai Péter egyetemi tanár, a Szent István Egyetem Európai Tanulmányok Intézetének igazgatója, hogy összességében maga az uniós közös költségvetés sem mondható magasnak: annak nagyságrendje a tagországok összesített GDP-jének mintegy egy százaléka, miközben a teljes központosítás az unió tagországainak átlagában 45 százalék körüli. Az agrárkiadásokra a közös és a nemzeti költségvetésből összesen nagyjából a közkiadások egy százaléka jut.

Gyurcsány Ferenc a világgazdasági fórumon

A szakértő hangsúlyozta: miközben a rendszer ma is sok visszás elemet tartalmaz, és akár erős kritikával is illethető, a reformnak nem feltétlenül azt kellene jelentenie, hogy az agráriumra jutó közös pénzek mennyisége drasztikusan csökken.

Már nem úgy van, mint rég

A változások ráadásul elindultak. A közös agrártámogatások valóban káros, piactorzító hatással is jártak, hozzájárultak a mesterségesen magas árszint fenntartásához. A nyolcvanas években csak kiigazítások történtek. Ám a kilencvenes évektől már tartalmi elmozdulást figyelhető meg a közös agárpolitikában. Megjelentek a termeléstől részben elválasztott közvetlen jövedelemtámogatások, illetve a vidékfejlesztés, mint második pillér.

Halmai Péter szerint a közjavak előállításának kiemelt jelentősége van: a mezőgazdaságot nem lehet pusztán termelő ágazatnak tekinteni. Az európai földterületek jellegükben is mások, mint a tengerentúliak: úgynevezett kultúrtájakról van szó, amelyek fenntartása a termeléstől függetlenül az agrárium feladata, de közös érdek. Például szolgálhat a közvetlen nyereséget nem hozó erdőgazdálkodás, de még inkább a gazdaságosan nem művelhető földterületek rendben tartása.

Drága szabályok

Ugyanakkor a környezetvédelemmel, élelmiszerbiztonsággal és állatjóléttel összefüggő előírások lényegesen szigorúbbak az unióban, mint a világ más részein, akár az USA-ban. Ez pedig, hangsúlyozta Halmai Péter, tisztán piaci alapon tekintve versenyhátrányt jelent az európai termelőknek, amelyet indokolt ellensúlyozni. Ugyanakkor az agrártámogatások nagysága nem a közjavak előállításának valódi költségét tükrözi, hanem a múltbani bázisokat. Ezért a támogatások tényleges nagyságrendje szükségképpen vitatható.

A rendszerben egyidejűleg még mindig lényeges szerkezeti problémák találhatóak. A legnagyobb tételt a földalapú támogatások jelentik, amelyek tekintélyes része a tulajdonosokhoz jut. E támogatásokat közvetlenül a földet művelők kapják, ám a mezőgazdaságban gyakori földbérleti rendszer miatt az jelentős részben nem a tényleges termelőkhöz jut el. Egyes számítások szerint Franciaországban - ahol a bérelt föld aránya több mint 80 százalék - a földalapú támogatásoknak csak 19%-a marad a mezőgazdasági termelőknél. Magyarországon a bérleti rendszer aránya hasonló, 70-75 százalék. Következésképpen e támogatások lehetséges elszivárgása sem sokkal kisebb az idézett francia aránynál. A tudatos földtulajdonosok már itthon is úgy kötötték a hosszabb távú bérleti szerződéseket, hogy a bérleti díjakba előre bekalkulálták a földalapú támogatások évi emelkedését (2013-ra a magyar gazdák is száz százalékos támogatásra lesznek jogosultak Az uniós csatlakozással, 2004-ben a földalapú támogatásként járó összegnek csak 25 százalékát kaphatták meg uniós forrásból a magyar gazdák; ezt a nemzeti költségvetés egészíti ki. A közös költségvetésből finanszírozott arány folyamatosan emelkedik.)

Nem elég az áremelkedés

Halmai Péter szerint miközben az igaz, hogy a világpiacon nő az élelmiszerek iránti kereslet, és ez magával hozza az árak emelkedését is, ez nem képes ellensúlyozni a közjavak előállításának költségeit. A versenytársakénál szigorúbb előírások teljesítésének többletköltségeit a világpiac nem ismeri el. Az exporttámogatás megszüntetése a szakértő szerint elkerülhetetlen. Ugyanakkor a jelenleg korábbi bázisértékeken nyugvó terület alapú támogatások rendszere helyett alacsonyabb összegű átalánytámogatást, illetve erősen célzott, szigorúan meghatározott feltételekhez kötött kiegészítő támogatásokat kellene nyújtani. Utóbbira példaként hozta fel az agrárkörnyezet-gazdálkodási programok szigorú feltételrendszerét.

Jelenleg a 2007. novemberében közzétett úgynevezett Egészségügyi Felülvizsgálat kiigazítási elképzelései állnak a vita középpontjában. Azok lényegében a 2013-ig terjedő időszak korrekcióit célozzák. Megkezdődött azonban a közös költségvetés felülvizsgálata is, amely alapjaiban érintheti a közös agrárpolitikát. Halmai Péter szerint a közjavakra és az integrált vidékfejlesztésre irányuló megreformált közös vidékpolitika tartósan fenntartható s egyben a versenyképesség erősítését is szolgáló eleme lehetne a közös politikáknak. Ennek közös finanszírozása létfontosságú érdeke az EU-tag Magyarországnak. A visszanemzetiesítés, a nemzeti költségvetés általi finanszírozás ugyanakkor a gazdag országok érdeke.