Reptérperek: tízmilliárdokat bukik a költségvetés

2006.10.05. 15:33
A reptérrel kapcsolatban és attól függetlenül is vannak még az államnak vesztésre álló perei, de Veres János szerint a hiány már nincs veszélyben. Most 18 milliárdot kell kifizetni a Ferihegyi reptér korábbi üzemeltetőjének.

A magyar államnak 17-18 milliárd forintnyi kártérítési kötelezettsége keletkezett az ADC-vel szemben a ferihegyi perben meghozott választott bírósági döntés miatt – jelentette ki a pénzügyminiszter. A pénzt a költségvetésből az előírásoknak megfelelően, harminc napon belül kifizetik, az ítéletet a magyar kormány végre fogja hajtani, hangsúlyozta Veres János.

A perhez egy, még az Orbán-kormány idején, 2001-ben hozott döntés vezetett, amely egyoldalúan felmondta a magánbefektetővel kötött szerződést – emlékeztetett Veres János. A szerződést 1997-ben a Horn-kormány kötötte a Ferihegy 2/B terminál megépítésére, de a Fidesz szerint az a magyar állam számára rendkívül hátrányos volt, így felbontották.

Ez még nem a vége

A pénzügyminiszter tájékoztatása szerint „sok pere van még függőben az államnak”, a repülőtér ügyében is zajlanak még perek, köztük olyanok, amelyekben többet követelnek, mint amennyi kártérítést a mostani eljárásban megítélt a bíróság. „Remélem, a mostani döntés a többi gyors per befejezését is segíti” – mondta a miniszter. Veres János lehetségesnek nevezte, hogy lesz még döntés, amely miatt az államnak fizetnie kell, ez azonban – tette hozzá – nem módosítja a költségvetés főbb adatait, így a hiánycélt sem. Konkrét ügyre ugyan nem tettek félre pénzt, de van egy tartalék a függőben lévő eljárásokra, és Veres szerint abba a keretbe az ADC-per és a regisztrációs adós ítélet következményei is beleférnek.

Jogosan követeltek

Az ADC azért fordult nemzetközi választott bírósághoz, mert 2001-ben a légügyi törvény módosítása nyomán egy közlekedési miniszteri rendelet kizárólagos jogot adott a Budapest Airport Rt.-nek (BA) a terminál üzemeltetésre 2002. január 1-jétől, a BA tevékenységének megkezdésétől. Ezért egyoldalúan felmondták a szerződést az üzemeltetési joggal rendelkező Ferihegyi Utasterminál-fejlesztő (FUF) Kft.-vel. Az ADC ennek a lépésnek a jogosságát vitatta és kártérítési pert indított. Az ügy végül a felek által kijelölt washingtoni választott bíróság elé került.

A FUF Kft.-ben az ADC részesedése 34 százalék, a többi a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI), illetve a jogutód Budapest Airport tulajdoni hányada. Az 1998 decemberében átadott Ferihegy 2/B utasforgalmi terminál fővállalkozója a kanadai ADC volt. A kulcsrakész beruházást 120 millió dollár fix költséggel vállalta a kanadai fél. A beruházásra és az üzemeltetésre alakult meg a Ferihegyi Utasterminál-fejlesztő Kft. (FUF). A finanszírozást is ez a társaság biztosította az ADC 16,765 millió dollár tőkebefizetéséből és 103 millió dollár 12 év futamidejű hitelből. A FUF a 103 millió dollár hitelt állami garanciával vette fel. A hitel 18 hónap türelmi idővel és a dollár londoni bankközi kamatlába (USD Libor) plusz 95 bázispont kamattal nyújtotta egy 20 bankból álló konzorcium.

Hetvenöt évre

A megállapodás szerint a hitel 12 éves futamideje után az ADC 34 százaléka a FUF Kft.-re szállt volna vissza, azaz állami tulajdonba került volna a kisebbségi hányad is. A szerződés felmondása után a Budapest Airport, kormányhatározat alapján, 85 millió dollár hitelt vett fel 2002 februárjában az eredeti hitelből fennmaradó kölcsön visszafizetésére. Ez a devizában denominált hitel hét év futamidejű és kamata USD Libor plusz 50 bázispont.

A Ferihegyi repülőteret üzemeltető, 8,02 milliárd forint jegyzett tőkéjű Budapest Aiport 75 százalék mínusz egy szavazatát, az üzemeléshez szükséges bizonyos vagyonelemeket és a 75 évre szóló üzemeltetési jogot tavaly év végén rekordáron, 464,56 milliárd forintért kapta meg a brit BAA International Ltd. Ez volt a magyar privatizáció történetében az eddigi legnagyobb értékű egyszeri privatizációs tranzakció.