Friderika
10 °C
16 °C

A többség nem használta ki a leárazásokat

2008.03.04. 15:16
A többség semmit nem vásárolt az év eleji árleszállítások alkalmával. A megkérdezettek egynegyedének jó része viszont azt mondta, amúgy is vásárolt volna, de így most jobban járt – derül ki a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet felméréséből.

"Hullámzó rosszkedv" jellemezte a lakosság gazdasági hangulatát 2007 végén – olvasható az intézet honlapján. Sok családnak a karácsonyi ünnepi előkészületekhez szükséges pénz előteremtése is gondot okozott. Ezért a januári jövedelmet nem fordították sokan akciós termékekre. A megkérdezettek háromnegyede azt mondta, hogy a nagy akciók ellenére nem vásárolt.

Ugyanakkor minden hetedik ember kimondottan a nagy árcsökkentésekre tartogatta a pénzét, és korábban ezért fogta vissza a beszerzést. Akik vásároltak az akciók idején, szinte mindnyájan ruházati cikket vettek, műszaki, számítástechnikai vagy háztartási gépet jóval kevesebben. Ennek az lehet az oka, hogy sok helyütt ez volt a karácsonyi családi ajándék.

Az idősek nem akcióztak

Az év eleji árleszállítások kedvelői elsősorban a nők, ők másfélszer nagyobb arányban használták ki az olcsóbb vásárlási lehetőséget, mint a férfiak. Még nagyobb az eltérés a különböző társadalmi csoportok között, az életkor és az iskolai végzettség alapján. Az idősek közül csak minden nyolcadik ember költötte a pénzét az árleszállítások alkalmával, míg a fiatalok közül minden harmadik.

Többen tértek be az üzletekbe ebben az időszakban azok közül, akiknek van valamilyen képzettsége, azaz legalább szakmunkás-bizonyítvánnyal vagy érettségivel rendelkeznek. Ugyanakkor a diplomások számára általában nem jelentett nagyobb vonzerőt az árleszállítás. A lakóhelyek alapján nem nagyon különböznek a válaszok.

Háromféle vásárlótípus

A Medián úgynevezett többváltozós statisztikai eljárással a válaszadók családi jövedelmi helyzete, az életszínvonal szubjektív megítélése, a megtakarítás és a tartós fogyasztási cikkekkel való ellátottság szerint három eltérő gazdasági helyzetű csoportot különített el.

Az első csoportba azok tartoznak, akiknek sok fogyasztási cikke van otthon, a jövedelmük magas, ám félretenni nem tudnak belőle, ugyanakkor maguk is kedvezőbbnek ítélik saját helyzetüket a hazai átlaghoz képest. A második csoportnak van megtakarítása és maguk is úgy érzik, hogy sokkal jobban élnek, mint az átlag. A harmadik csoportnak nem nagyon vannak értékes háztartási gépei, nincsenek tartalékai, nem tud félretenni, és maga is úgy látja, rosszul él.

Legkevésbé az utóbbi csoportba tartozók vásárolgattak, ami nem meglepő. Érdekes viszont – állapítja meg a vizsgálat –, hogy a legkedvezőbb gazdasági helyzetűek körében voltak viszonylag legnagyobb arányban olyanok, akik kifejezetten az akciók miatt intézték most a bevásárlásaikat, nem annyira anyagi okokból, mint a jó üzlet reményében.

Összességében minden tizedik ember számít kitartó akciós vásárlónak, a legtöbben viszont, a válaszadók kétharmada, nem vett semmit az akciók során és továbbra sem tervezi.