Előrekevert koktélokkal etetik be a jövő alkoholistáit

2004.04.27. 12:00
Két és fél millió liter, azaz tízmillió üveg úgynevezett RTD vagy alkopop ital fogyott el Magyarországon tavaly, ezzel a fogyasztás 2001-hez képest több mint háromszorosára nőtt. A főként tinédzserek által kedvelt, üdítőízű koktél, amely valamilyen ismert tömény italt tartalmaz, komoly tiltakozást váltott ki egyes országokban, mivel rágógumiíze és minimális alkoholtartalma miatt sokak szerint észrevétlenül szoktatja rá a fiatalokat az alkoholra.
Bacardi Breezer, Smash, Unicum Nite, Vilmos Inside. Magyarországon is egyre népszerűbbek az alacsony alkoholtartalmú, készen kapható koktélok, az úgynevezett Ready To Drink (RTD) italok, amelyeket alkopop gyűjtőnéven is emlegetnek. A koktélok fő vásárlói a 20 év alatti fiatalok közül kerülnek ki. A magyarországi forgalmazók nem vizsgálhatják a kiskorúak fogyasztását, de annyi bizonyos, hogy az IWSR (International Wine and Spirits Record) adatai szerint 2001-ben 722 000 liter alkopop fogyott el Magyarországon, míg 2003-ban, a becsült adatok szerint már 2,52 millió litert nyeltek el a szórakozóhelyek fiatalkorú látogatói. Ennek a növekedésnek a nagy részét a Breezer nevű termék produkálja.

Beetetőitalnak tartják az alcopopokat

Az RTD-ket "rászoktató" italoknak is nevezik a szakmában, mivel gyümölcsös, édes ízükkel, élénk színükkel elsősorban az üdítőfogyasztó kamaszoknak vonzóak. A gyártók is többnyire ezt a réteget célozzák meg a termékek reklámjaival, ha nem is direkt módon (az törvénybe ütközne), de bújtatott üzenetekkel; a színes italokat többnyire a partykultúrához, a bulizáshoz kötve jelenítik meg.

"Az RTD-k igen alacsony koncentrációban tartalmaznak alkoholt, hozzájárulhatnak az alkoholizmus terjedéséhez a fiatalok körében, így a szekemberek többsége nem örül az új termékek megjelenésének" - mondta az Indexnek Dr. Buda Béla, az Országos Addiktológiai Intézet (OAI) vezetője. Hozzátette, a minimális alkoholtartalom és a fogyasztóbarát íz miatt az ilyen italok csökkenthetik a fiatalok alkoholfogyasztással kapcsolatos éberségét, növelhetik motivációjukat az ivásra.

Ugyanakkor Buda úgy véli, hogy a jelenségért nem feltétlenül kell keresztre feszíteni az itallobbit, hiszen a RTD italok forgalmazásában tetten érhető az a szándék is, hogy elterjedjen az alkoholfogyasztás kulturált formája.

Azokban az országokban, ahol erős az alkoholpolitika (pl. a skandináv országokban, Franciaországban, Lengyelországban), különböző eszközökkel lépnek fel a hasonló italok ellen, mondta Buda Béla. Egyes államokban kiterjesztették rá a korhatárt, máshol felvilágosító akciókkal próbálják visszaszorítani a fogyasztást, és ügyelnek rá, hogy a hirdetések ne a fiatalokat célozzák, illetve ne közvetlenül biztassanak alkoholfogyasztásra.

Külföldön óvnak tőle
Ausztráliában és Új-Zélandon egyre többen tiltakoznak az ilyen italok árusítása ellen, mert - éppen üdítőitalízük miatt - egyre népszerűbbek a kiskorúak körében. Felmérések mutatták ki, hogy az RTD italokat egyre inkább a 18 éven aluli korosztály fogyasztja, írja az ABC Online.

Svájcban 2003 októberében hozták azt a törvényt, amelynek értelmében az alkopop italokat kiemelten magas adó sújtja. Az országban a sört és a bort a 16 éven felüliek is fogyaszthatják, az RTD italokra viszont a 18 éves korhatár vonatkozik.

Nem kell engedélyeztetni

A magyar Bacardi Breezer címkéjén az "alkoholos szénsavas (görögdinnyeízű) frissítő ital" felirat ad információt a folyadék mibenlétéről. A meghatározást az italt forgalmazó cég találhatta ki, hiszen a Breezert és a hasonló, alacsony alkoholtartalmú italokat az EU-szabályozással összhangban nem kell engedélyeztetni, mivel nem minősülnek új élelmiszernek. Engedélyeztetési eljárást csak akkor kell kezdeményezni, ha eddig nem ismert élelmiszer kerülne a piacra, "például, ha most ismernénk meg a kivit", mondta az Indexnek az Országos Élelmezéstudományi Intézet osztályvezetője.

Szabályozott reklámok

A Bacardi nem kapott olyan visszajelzéseket, hogy kiskorúak is fogyasztanák ezeket az italokat, mondta a piacvezető italt gyártó cég marketingese az Indexnek. A Breezer gyártója szerint még nem lehet tendenciát megállapítani az ital eladásával kapcsolatban, hiszen néhány éve bevezetett termékről van szó, azonban megfigyelhető, hogy az utóbbi időben egyre népszerűbb a koktélok fogyasztása. A termékek hetven százaléka a szórakozóhelyeken fogy el, hivatkoztak az értékesítési adatokra a cég marketingosztályán.

Nem mérhetik, de 18 felett trendi

Hasonlóan nyilatkozott a Smash gyártója, a Zwack Unicum. A cég a 18-30 éves korosztályt célozza meg a koktélokkal, mondta Pigniczky Rita termékmenedzser. A Smasht inkább hipermarketekben árusítják, a gasztronómiában a konkurencia az erősebb. Eddig minden évben egyre több ilyen italt adtak el, ami annak is köszönhető, hogy új termékek (Unicum Nite, Vilmos Inside) is megjelentek. Az bizonyos, hogy növekvő piacról van szó, hiszen a termékfajta trendinek számít a fiatalok körében, közölte Pigniczky Rita.

A termékmenedzser nem tud arról, hogy kiskorúak is fogyasztanának termékükből, a fogyasztási szokások kutatását csak 18 éven felülieken végezhetik, nem kérdezhetnek meg kiskorúakat.

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség ugyanakkor novemberben ezer próbavásárlással vizsgálta a szeszesitalok reklámozását, illetve a 18 éven aluliakra vonatkozó tilalmak betartását. A vizsgálat eredménye szerint általában kiszolgálják a fiatalokat, az esetek nagy részében még tiltó tábla sincs a boltokban.

Hiányzik a civil szándék

Magyaroszágon azért nehéz eredményeket felmutatni ezen a téren, mert nincs olyan civil szervezet, amely csak az alkoholproblémával foglalkozik, és a szakemberekkel együtt zászlajára tűzhetné a megengedett szerek egyik legveszélyesebbikének tartott alkohol elleni harcot, mondta Buda. A Johann Béla népegészségügyi koncepció elkészítésben részt vevő addiktológus elmondta, mindenképpen szeretné, ha a készülő programban felhívnák a figyelmet az RTD italok veszélyeire is. Az egyelőre még vázlatos koncepció azonban nem elég; a szakembereknek meggyőző érveket kellene találniuk, hogy a minisztérium, majd a kormány szintjén is kezeljék a problémát. "Hangos mozgalomra lenne szükség" - tette hozzá Buda Béla.

"A civil szervezetekből nem a lelkesedés hiányzik, hanem a kapacitásuk túl kicsi" - mondta az Indexnek Belány Viktória, a veszprémi Alkohol- és Drogsegély Ambulancia munkatársa. Ő is egyetért azzal, hogy a minimális alkoholtartalmú italok veszélyesek lehetnek az alkoholizmus terjedésének szempontjából. A veszprémi segélyközpontot a fiatalok többnyire drogproblémákkal keresik fel, alkoholbetegeik inkább az idősebb korosztályból kerülnek ki, ugyanakkor fiatal alkoholistákat is irányítottak hozzájuk a helyi ifjúságpszichiátriáról.