Töröltek-e adatokat az APEH nyilvántartásából?

2002.06.10. 09:06
Az APEH új elnöke vizsgálatot kíván indítani a "hosszú byte-ok éjszakájaként" elhíresült üggyel kapcsolatban, amikor állítólag egyes, politikai körökhöz közel álló cégek adatait törölték a nyilvántartásból. Király László Györgyöt mindazonáltal meglepné, ha a vizsgálat a vádak megfogalmazóit igazolná, mivel tapasztalatai szerint a rendszer nem sebezhető.
- Az utóbbi napokban megjelent nyilatkozataiból két momentumot szeretnék kiemelni. Az egyik az APEH-nél történt személycserékkel kapcsolatos. Ön azzal indokolta a dél-budapesti igazgatóság elnök asszonyának távozását, hogy vezetési stílusa nem illeszkedett az ön elképzeléseibe. A Bács-Kiskun megyei APEH éléről hogyan tudta megítélni egy másik területet felügyelő igazgató tevékenységét?

-Több mint hat évig voltam igazgató, talán nem is sikertelen. Határozott elképzeléseim vannak arról, hogyan is kell irányítani egy ilyen szervezetet. Emellett abból a pozícióból volt némi rálátásom más igazgatóságok és igazgatók munkájára. Erre alapoztam a döntésem, amelyet természetesen nem egymagam hoztam meg, hanem elnökhelyettes kollégáimmal egyeztetve jutottam arra, hogy ezen a poszton váltásra van szükség. A dél-budapesti igazgatóságon ugyanis olyan feszült munkahelyi légkör alakult ki, ami kikényszerítette a gyors váltást.

- Várható más igazgatóság élén is hasonló csere?

- Azonnali beavatkozásra jelenleg nem látok okot más vezetői vagy főosztályvezetői poszton, de a folyamatos munka során esetleg kiderülhet további változtatások szükségessége.

- A másik nyilatkozata arról szólt, hogy az adóhivatalon belül vizsgálatokat indít az esetleges törvénytelenségek feltárására. Ezek sorában említette a "hosszú byte-ok éjszakáját", vagyis azt az 1998. november eleji napot, amikor a Simicska Lajos irányította APEH dolgozóit szabadságra küldték, s állítólag bizonyos cégek adatait törölték az adatbázisból. Az adóhivatal munkatársai, akik több ciklus óta ott dolgoznak, ugyanakkor azt mondják, hogy képtelenség hozzáférni ily módon az adatokhoz. Mi az igazság, lehet-e illetéktelenül belenyúlni a rendszerbe?

- Miután ez az ügy rendkívüli módon foglalkoztatja a közvéleményt, úgy határoztunk, hogy nemzetközi licencszel rendelkező, a szakma által elismert független szakértőket bízunk meg a rendszer esetleges hiányosságainak feltérképezésére. Azért, hogy tényleg elfogulatlan eredmény szülessen, nem a vállalati, hanem a tudományos területről keresünk alkalmas szervezetet erre a feladatra.

- Meglepné önt, ha a vizsgálat a kételkedőket igazolná?

- Azt kell mondjam, igen. Tapasztalataim szerint a rendszer kellően zárt, abból adatokat nyomtalanul nem lehet eltüntetni. De hogy ez a kérdés egyszer és mindenkorra tisztázódjon, s megtudjuk, hogy egyáltalán lehetséges-e ilyesmi, szükségesnek tartom egy ilyen vizsgálat elvégzését.

- Mikorra várható eredmény?

- Elkezdtük a munkát, de határidőt még nem tudok mondani.

- Ön a bemutatkozó sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy az adóhivatal elsődleges feladata a költségvetés bevételeinek biztosítása. Márpedig idén két kormány intézkedéseihez is forrást kell találniuk, méghozzá az eredeti előirányzatot jóval meghaladó mértékben. Egy héttel a beiktatása után nyilván tájékozódott már ez ügyben: lesz miből teljesíteni az ígéreteket?

- Az adóbevételekkel szemben támasztott elvárások teljesülnek, sőt nem kockáztatok sokat, ha azt mondom, hogy túl is teljesülnek.

- Ez az előirányzatokra vagy a pénzügyi vezetés által nem hivatalosan már korrigált bevételi tervekre vonatkozik?

- Amiről beszélek, az az év elején meghatározott előirányzatokra értendő. Az első öthavi adatok azt mutatják, hogy adókból és járulékokból az időarányosan várhatónál kilenc százalékkal több folyt be az adóhivatalhoz. Kérdés, hogy a második félévben milyen folyamatok alakítják a bevételeket, hogyan változnak a szabályok, ezért nem is szeretnék jóslásokba bocsátkozni ezzel kapcsolatban.

- Nem nagy merészség kijelenteni, hogy a legújabban megfogalmazott elvárások a bevételeket illetően is tartalmaznak némi tartalékot?

- A kormány rövid távú programjának néhány eleme, például a közalkalmazotti bérek emelése nyilván emeli majd az szja- és a járulékbevételeket, de ugyanakkor a minimálbér adómentessé tétele ellentétes hatást fejt ki. Ezért most még nehéz számszerűsíteni a bevételek várható nagyságát. Azt sem szabad azonban elfelejteni, hogy a költségvetés szempontjából persze hasznos, ha emelkedik az adóból befolyó összeg, ám a gazdaság egészében ez nem feltétlenül jelez kívánatos folyamatokat. Az eddigi kilencszázalékos többletet például elsősorban az áfabevételek eredményezik. Ennek az adónemnek a terv feletti bővülése azonban az export visszaesésének, illetve az építési beruházások megtorpanásának is jele lehet.

- Az új kormány egyik legmarkánsabban megfogalmazott vállalása volt, hogy az adónyomozókat kiveszi az APEH felügyeletéből. A dolgok jelenlegi állása szerint valószínűleg a vámparancsnoksághoz kerül ez a csoport, bár hivatalosan még nincs döntés ebben a kérdésben, így akár a rendőrséghez is kerülhetnek. Ön melyik megoldást tartja megfelelőnek?

- Az adóhivatal szempontjából azt tartom a legfontosabbnak, hogy ez a tevékenység változatlan színvonalon tovább folytatódjon, akár más irányítás alatt is. Ezt az eredményességük is bizonyítja, de például Nyugat-Európa számos országában is működnek hasonló egységek. Nem lebecsülendő az a visszatartó erő sem, ami megakadályozza az adóelkerülési szándékot. Miután itt elsősorban pénzügyi ellenőrzésről van szó, talán a VPOP lenne az említett két lehetséges szervezet közül a jobbik megoldás.

- Bár már nem beszélnek róla, de volt egy harmadik változat is, nevezetesen hogy közvetlenül a pénzügyminiszter alá tartozzék az adónyomozás. Erről mi a véleménye?

- Ez valóban nagyon jó megoldás lenne, de tartok tőle, hogy ebben a kérdésben gyorsan kell cselekedni, márpedig az átszervezés gördülékenyebb, ha egy már működő szervhez irányítják át a tevékenységet. Ez persze nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy később, ha olyan kormánydöntés születik, önálló csoport alakuljon az adónyomozókból.

- Adószakértőként milyen változtatásokat javasolna az adórendszerben, ha ilyen kérdéssel fordulna önhöz a pénzügyminiszter? Alaposan átszabatná vagy csak apróbb módosításokat tart szükségesnek?

- Ha ilyen kéréssel fordul hozzám, természetesen elmondom a szakmai véleményemet. Egyébiránt amennyiben a költségvetés szempontjait nézem, akkor egy hirtelen, sok területre kiterjedő gyökeres átalakítás esetén átmenetileg még a korábbi adóbevételek biztosítása is nehezen oldható meg, hiszen idő kell, amíg az új rendszer gördülékenyen tud működni. Ezért a folyamatos változás inkább szolgálja a büdzsé érdekeit. Hasonló hatást fejthetnek ki az adózás egyszerűsítését szolgáló változások is, hiszen az adózó is szívesebben teljesíti kötelezettségeit, ha kényelmesebben, kevesebb korlátba ütközően teheti azt meg. Úgy gondolom, hogy az adózás nem egy statikus rendszer, annak a gazdasági környezet változását követnie kell. Fontosnak tartom még, hogy lényeges átalakítás esetén természetesen az adóbeszedés intézménye sem maradhat változatlan.

- Fel tud-e készülni időben az APEH az egységes vállalkozási adó jövő évi bevezetésére?

- Nem látom akadályát, persze csak akkor oldható meg rugalmasan a felkészülés, ha nem az utolsó hetekben születik meg az erről szóló országgyűlési döntés.

- A több száz milliárd forintra rúgó adóhátralékok beszedése terén várható-e előrelépés?

- Bízom benne, hogy a tavasszal elindított informatikai rendszer támogatásával gyorsulhat a hátralékok feltárása és behajtása. A korábbi, az emberi tényezőre jobban építő rendszerrel szemben most már menet közben is kiszűrhetők a hátralékot felhalmozók, akikkel szemben a pénzforgalmi revízió eredményétől függőn gyorsabban elindulhat a behajtás.

- Elődeihez hasonlóan ön is súlyt kíván fektetni a kisebb vállalkozások fokozottabb ellenőrzésére?

- Azt gondolom, hogy senki sem kerülhet ki az adóhivatal látóköréből pusztán a cég mérete miatt.

- Az előző pénzügyminiszter azzal a fogadalommal látott munkához, hogy vezetése alatt létrejönnek az elektronikus adóbevalláshoz szükséges jogi és technikai feltételek. Hol tart most ez a munka?

- Az APEH rendszere felkészült erre a feladatra. Amennyiben az adóhivataltól független feltételek, például az aláírás-hitelesítő szervezetek létrejönnek, az onnan számított száznyolcvan napon belül már fogadni tudja a hivatal az online úton leadott bevallásokat. A legnagyobb adózókkal foglalkozó igazgatóságunkon egy másik, elektronikus aláírást nem igénylő megoldással ez már lényegében megvalósult, s most azon dolgozunk, hogy ez a néhány száz cégből álló csoport más, kisebb cégekkel kibővülve országosan még az idén 20 ezerre emelkedjen. Ennek érdekében a megyei igazgatóságok tavasz óta folyamatosan kötnek megállapodásokat az adózókkal egyedi online bevallások befogadásáról. Ugyanakkor a törvényi előírásoknak megfelelően idén szeptembertől a Pest megyei és Fővárosi Kiemelt Adózók Igazgatóságához tartozó szervezetek már kötelezően és minden adónemben elektronikusan aláírt bevallásokat fognak készíteni.