Vilma
-8 °C
3 °C

Ellenőrzik a cégtelefonok magánhasználatát

2001.11.23. 10:35
A cégek már akár egyetlen magánbeszélgetés miatt is a teljes mobiltelefon-számla áfáját elbukhatják, ha kiderül, hogy a cég a privát hívás után is visszakérte az adót - közölte a Magyar Hírlap. A revizorok súlyos szankciót szabhatnak ki emiatt, így a vállalat akkor jár jól, ha minden magántelefon-hívást kifizettet alkalmazottaival. Előfordult már olyan is, hogy a revizor a hívásrészletezőből kiválasztott egy számot, és azt felhívta.
Az adórevizorok az utóbbi időben ellenőrzéseik során kiszűrik a céges mobiltelefonokon bonyolított hívásokból a magánbeszélgetéseket - mondta Pénzeli Márta, a Pénzügyminisztérium főosztályvezetője a Hírlapnak. Ha kiderül, hogy az alkalmazott "magántelefonált", akkor a hívás árát ki kell fizetnie, a cég viszont sokkal rosszabbul járhat.

Bírság vagy késedelmi pótlék

Varga Árpád, az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal szakmai elnökhelyettese elmondta: ha utólag kiderül, hogy a hívás privát beszélgetés volt, akkor e hívások áfaköltségeit jogosulatlanul számolta el a cég. Így ez adóhiányként jelentkezik, ami után bírságot szab ki a hivatal. Ez legfeljebb az adóhiány 50 százaléka lehet, átlagosan mintegy 30 százalék a szokásos bírság mértéke. Ha már visszaigényelték az áfát, akkor ez jogosulatlan áfa-visszaigénylésnek minősül, ami szintén büntetendő. Ebben az esetben az áfát vissza kell fizetni, és késedelmi pótlékot is kiszabhat a hivatal.

Minden áfa elvész

Az APEH szerint, ha a magánszemély nem fizette ki a magánhívásokat a cégnek, akkor a cég - az áfatörvény alapján - nemcsak a magánhívások áfáját veszti el, hanem a többi beszélgetés áfáját sem igényelheti vissza. (Pontosabban, jogtalanul igényelte vissza.) Varga Árpád szerint ez a cégek érdekeit is szolgálja, hiszen a vállalkozás erre hivatkozással minden privát beszélgetést elszámoltathat dolgozójával. Mint mondta, legutóbb e témában egy egymillió forintos jogosulatlan visszaigénylésre bukkantak az adórevizorok.

Halló, itt az adórevizor

Az ellenőrök elmennek odáig, hogy a részletes számla alapján szúrópróbaszerűen egy-egy számot felhívnak, s ha bebizonyosodik, hogy azzal a számmal magán-, és nem üzleti beszélgetés folyt, akkor jönnek a szankciók - mondta a Hírlapnak Zara László, a Magyar Adótanácsadók Országos Egyesületének elnöke. Szerinte a vállalkozás védekezhet azzal, hogy nem kér részletes számlát.

78 százalék adó- és tb-teher

Erdős Gabriella, a PricewaterhouseCoopers társtulajdonosa úgy véli, a cég akkor jár a legjobban, ha a magánhívásokat kifizetteti a dolgozójával. Ha ezt nem teszi, akkor elveszti az áfát, s mivel ez természetbeni juttatásnak minősül, összesen további 78 százalékos adó- és tb-teher keletkezik. A természetbeni juttatásnál ugyanis 44 százalék személyi jövedelemadót kell fizetni, további 31 százalék tb- és 3 százalék munkaadói járulékot is le kell rónia a vállalkozásnak. A cégnek ugyan nem kötelező részletes számlát kérnie, ám az APEH ellenőrzése során megkeresheti a telefontársaságokat, és kérhet információkat ezzel kapcsolatban. (A Westel és a Pannon nem kívánta kommentálni a témát.)

Felfedeznéd Portugáliát?

Itt a remek alkalom, hogy megismerd. Beszámolók, fotók - böngéssz!

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!