Nem lesz abroncsgyár Gyöngyösön

2008.08.14. 15:38
Eldőlt: nem épül meg Gyöngyösön az Apollo Tyres gumiabroncsgyára. Az indiai cég beleunt abba, hogy lassú az adminisztráció, de a döntését befolyásolta a gyárépítés elleni tiltakozás is. A város szocialista polgármestere szerint az indiai befektetők azt mondták neki: nem mennek oda, ahol nem szívesen látják őket. Hiesz György szerint a gyárépítés elleni népszavazással függ össze az, hogy az indiaiak visszaléptek a 900 munkahelyet jelentő beruházásról. A döntés más távol-keleti beruházókat is eltántoríthat Magyarországtól.

Az Apollo Tyres Kft. ügyvezetője egyelőre szóban arról értesítette a gyöngyösi önkormányzat által működtetett ipari park vezetését, hogy eláll a Gyöngyösre tervezett gumiabroncsgyár létesítésétől – jelentette be a város szocialista polgármestere csütörtökön Gyöngyösön. Hiesz György tájékoztatása szerint az ügyvezető azzal indokolta döntésüket, hogy nem mennek oda, ahol nem látják szívesen őket. Ugyanakkor hivatalos értesítést a város még nem kapott az Apollo Tyres-től – tette hozzá a polgármester.

Lassúak és körülményesek vagyunk

A cég csütörtök délután hivatalosan közleményben is megerősítette: úgy döntött, visszavonja a Gyöngyösön létrehozandó Európai Gyártási és Fejlett Technológiai Központtal kapcsolatos kezdeményezését. A közlemény szerint "a döntésre azt követően került sor, hogy a 200 millió eurós zöldmezős beruházással kapcsolatos adminisztratív eljárások váratlan késedelmet szenvedtek".

A cég konkrétan említette a szükséges földterület megszerzésével kapcsolatos problémákat, de kitért arra is: a döntéssel meg kívánja előzni, hogy az abroncsgyár-építésről népszavazás megossza a helyi lakosságot. "Szociálisan érzékeny és a családi, közösségi értékekre nagy súlyt helyező vállalatként az Apollo Tyres nem kíván ilyen megosztottságot és békétlenséget szítani Gyöngyös polgárainak körében" – olvasható a közleményben, amely szerint ezek a tényezők együttesen kényszerítették a beruházás újragondolására az Apollo Tyrest. A népszavazásról csak annyit közöltek: a kezdeményezés "célja a projekt megvalósításának megakadályozása volt egy helyi népszavazás útján – olyan indokok alapján, melyeknek semmi közük az Apollo Tyres által is alkalmazott modern abroncsgyártási módszerek és szigorú szabványok mai realitásához.

Nem lesz 900 új munkahely

Hiesz György szerint a beruházó döntése közvetlen összefüggésben áll azzal, hogy a Fidesz még májusban helyi népszavazást kezdeményezett a 900 munkahelyet jelentő, 200 millió euró értékű beruházás megakadályozása érdekében. A bíróság július 24-én hozta meg a jogerős döntését arról, hogy a város jegyzőjének hitelesítenie kell az aláírásgyűjtő íveket, vagyis lehet népszavazás a tervezett abroncsgyárról Gyöngyösön. Az aláírások összegyűjtéséhez harminc napot szabtak meg, ha sikerül, késő ősszel, vagy kora tavasszal megtarthatják a referendumot.

Az év elején dőlt el, hogy noha hazánk a szlovákoknál kevesebb, hétmilliárd forintos támogatást ajánlott, az Apollo Tyres inkább Gyöngyöst választotta új gyára helyszínéül, mint Pozsonyt. Eredetileg 300 millió eurós, év eleji árfolyamon 75 milliárd forintos invesztícióról volt szó, és arról, hogy hosszabb távon 1500 dolgozónak ad majd munkát a gyár.

Lehet, hogy más országba mennek

Az Apollo Tyers vezetője, Onkar S. Kanwar akkor azt mondta, a magyarországi beruházás európai terjeszkedésük legfontosabb állomása lesz, és hogy egyebek mellett a kiváló kétoldalú kapcsolatok miatt választották hazánkat. A cég mostani, Indexhez is eljuttatott közleménye szerint az "Apollo Tyres arra kéri a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht-t, hogy jelöljön meg olyan alternatív helyszíneket, ahol az Apollo Tyres hatékonyabban mutathatná meg az általa alkalmazott technológiákat, gyártási rendszereket és eljárásokat, miközben a régió lakossága is teljes mértékben részesülhetne a beruházás előnyeiből. Az Apollo Tyres ezzel egy időben megkezdi a céljainak megfelelő alternatív európai helyszínek felkutatását is."

Ha az Apollo Tyres valóban úgy dönt, hogy nem valósítja meg a gyöngyösi beruházást – amely a legnagyobb indiai befektetés lehet(ett volna) hazánkban –, az károsan befolyásolhatja más potenciális indiai befektetők döntését is. Legalábbis a KPMG nemzetközi tanácsadó cég által készített, múlt héten közölt befektetési felmérés szerint általában is igaz, de az ázsiai befektetőkre különösen, hogy adott országból érkező céget annak sikere esetén több vállalat is követheti. A tanulmány bemutatásakor László Csaba, a KPMG partnere külön is nevesítette az Apollót, mondván: "ha a gumiiparban érdekelt Hankook és az Apollo Tyres itteni befektetése beváltja a tulajdonosok reményeit, akkor még több távol-keleti cég telepedhet meg nálunk".