Tíz százalékkal drágulhat az áram,
megszűnhet a matricás rendszer

2003.01.10. 10:00
Egy átlagos családnak havi 5-600 forint többletköltséget jelentene a szakértők szerint indokolt mértékű áramáremelés - írja a Világgazdaság. A lakossági fogyasztóknál 8,5, a nagyfogyasztóknál 14 százalékos drágulás kalkulálható. Ám az ipari energiafogyasztók szerint az áram nekik már most is közel a duplájába kerül, mint a nyugat-európai versenytársaiknak. A legnagyobb áramfogyasztó, a Magyar Alumínium Rt. épp ezért már áprilisban kilép a szabadpiacra. A villamosenergia-árakról a kormány várhatóan ma tárgyal és dönt.
"Az árampiacon a tavaly ősszel becsültnél kedvezőbb a helyzet, mert a dollár gyengülése az erőművek részéről megszüntette az árnyomást" - mondta a Világgazdaság érdeklődésére Varró László, a Magyar Energia Hivatal (MEH) vezető közgazdásza. Szakértők szerint a tavaly év végén becsült 12-13 százaléknál kisebb, 10 százalék körüli átlagos áramár-emelés látszik most szükségesnek, illetve az érvényes árszabályozás értelmében indokolhatónak.

Az MVM Rt. tavalyi, az energiahivatal által is elismert 47 milliárd forintnyi vesztesége 9 százalékos áremelést indokol, az áramszolgáltatók oldaláról nézve pedig 1 százaléknyi drágulás szükséges a MEH szerint. Az átlag 10 százalékos emelés a szolgáltatók idei árrését 5, az MVM-ét 48 milliárd forinttal bővítené, az erőműveké változatlan maradna. Ám az MVM Rt. árrése 30 milliárd forintos mínuszt mutat.

A 10 százalékos átlag a lakossági fogyasztóknál 8,5-8,7, a nagyfeszültségen vételező, ipari nagyfogyasztóknál 14 százalékos drágulást hozna. Így egy átlagos magyar családnak havi 5-600 forintos költségnövekedést jelentene az áramárak szakmailag indokolt mértékű emelése. Mindezekről várhatóan péntek délután dönt a kormány.

Matrica helyett újra sztrádakapuk?

Szintén a kormány elé kerül az autópályák díjfizetési rendejének gyökeres megváltoztatása. A rendszer teljes átalakítását javasolja az EU-csatlakozás után a Nemzeti Autópálya Rt. Ennek keretében a matricát automatikus, elektronikus díjszedési rendszer váltaná fel, így visszajöhetnek az egyszer már lebontásra ítélt sztrádakapuk is - írja a Népszabadság.

A díjat a rendszer automatikusan vonná le a sofőr számlájáról az autóban elhelyezett beltéri egységet érzékelve, a díj a megtett út hosszával volna arányos. Az elektronikus díjszedést az EU irányelvei szorgalmazzák. Az autóba szerelt egységek a rendszer elterjedésével az EU bármely országában használhatók lennének. Szakértők szerint Magyarországon a kapuk elbontása óta a bliccelők aránya mintegy 20 százalékra nőtt.