Miklós
-7 °C
4 °C

Nem nőttek az árak a csatlakozás óta

2004.11.15. 11:35
A legnagyobb csatlakozó országok, köztük Magyarország többségében az árak inkább csökkenő tendenciát mutatnak ez év májusa óta, az elemzett árucsoportokban. Többek között ezt állapítja meg a bécsi székhelyű Fessel-GfK Piackutató Intézet.
A vizsgált országok kereskedelmében domináló nemzetközi vállalatok éles versenye oda vezet, hogy ismert márkájú árucikkeket gyakran kínálnak árengedményes akciókban - állapítja meg Peter Damisch, a Fessel-GfK igazgatója. Ugyanakkor egyre növekszik a kapható márkatermékek száma, és az árverseny is mind élesebb.

Olcsóbb, mint nyugaton

A közép-európai fogyasztók jóleső érzéssel tapasztalják, hogy mind a napi megélhetéshez szükséges áruféleségek, mind a tartós fogyasztási cikkek viszonylag alacsonyabb áron vásárolhatók meg, mint a nyugat-európai országokban.

Magyarország mellett Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban a GfK csoport leányvállalatai folyamatosan figyelik az élelmiszer és háztartási vegyi áru, valamint az elektromos háztartási készülékek piacát. A 2004 májusi-augusztusi árakat összehasonlították az előző év hasonló időszakával, a nagy- és a kiskereskedelemben is.

Peter Damisch szerint Magyarországon a napi fogyasztási cikkek árait az egyes termékkategóriákon belül a vezető márkák, illetve a vezető boltláncok fogják mind erőteljesebben befolyásolni. A fogyasztás várható fejlődését a keresleten kívül nemcsak a vásárlóerő befolyásolja, hanem a kínálat sokszínűsége mind az alsó, a középső és a prémium szegmensben. Szintén lényegesnek nevezte az árak alakulásánál a vezető kereskedelmi vállaltok által az egyes termékek árorientált vagy multidimenzionális pozicionálását.

Terjeszkednek a láncok

A GfK Hungária feltárta, hogy Magyarországon átlagosan mindössze egy százalékkel nőtt az élelmiszerek és háztartási vegyi áruk 2004 május-júliusi átlagára az idei január-áprilisihoz képest hazánkban. Például csökkent például a tej, joghurt és száraz tészta átlagos fogyasztói ára nyolc, három, illetve egy százalékkal. A szénsavas üdítőitaloké változatlan maradt. Emelkedett egyebek közt a bor átlagára, négy százalékkal.

A kereskedelem fejlődéséről Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet igazgatója hangsúlyozta, hogy egyre inkább teret nyernek a boltláncok. Idén az első hat hónap során 73 százalékos piaci részesedést értek el, a tavalyi 69 vagy azt megelőző 63 százalék után.

Ebben az évben január-júniusban a háztartások 1 057 milliárd forintért vásároltak élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot. Az összeg hét százalékkal haladja meg az előző év első hat hónapi forgalmát.