Porszívó helyett plazmatévéért harcolnak

2004.11.11. 13:00
Két új műszaki áruház és az egyik outlet center megnyitójával folytatódik csütörtökön az év végi áruháznyitási dömping. A Saturn áruházaknál elmaradt ugyan a néhány évvel ezelőtt az Electro Worldnél látott sátoros-éjszakázós felvonulás, de a porszívók és hűtőgépek helyett két óra alatt több száz plazmatévét adtak el. Az elkövetkezendő években tucatszámra nyílnak újabb hipermarketek és bevásárlóközpontok, a piac bízik a magyar vásárlóerő folyamatos fejlődésében.
Bár a Saturnnál a sátoros-éjszakázós felvonulás elmaradt, a reggeli nyitáskor már többszázan várakoztak a Mammut és az Europark elkerített bejáratainál.

Plazmatévé a sláger

A két áruházban a nyitást követő első két órában száz darab akciós plazmatévét adtak el, ez minden várakozást felülmúló rekord, hiszen becslések szerint eddig havonta 2-300 ilyen készüléket vásároltak az egész magyar piacon - mondta el az Indexnek Maurer Andor. A Media Markt Saturn Holding Kft. ügyvezető igazgatója szerint ez jelzi a piaci trendek változását, már nem az évekkel ezelőtt zajló porszívóháború zajlik, a vásárlók a jó áron kínált, csúcstechnológiás, márkás termékeket keresik. Az áruházak előtt délelőtt is folytatódott a sorbanállás, átlagosan fél óra alatt lehetett bejutni az üzletekbe, ám ostromállapotról szó sincs: ez Maurer Andor szerint annak is köszönhető, hogy az akciós termékeknél nem néhány darabot hirdettek meg kedvező áron, minden árucikkből rendelkeznek a háromnapos nyitási akcióra elegendő készlettel.

Eldőlt az outletek versenye

Az elsőségért vívott küzdelemben legalábbis biztosan a nyert a Biatorbágyon csütörtök déltől nyitva álló Premier Outlet Center. A rivális GL Outlet úgynevezett soft openinggel november 20-án indul, ez azt jelenti, hogy azok a bérlők, akik addig befejezik üzleteik kialakítását már fogadhatják a vevőket, a hivatalos megnyitóra azonban csak két héttel később kerül sor. Az egymás közvetlen közelében kialakított áruházak egyaránt a hozzájuk leszerződött márkákban látják a siker egyik legfontosabb kulcsát, e tekintetben a riválisok között azonban egyelőre azért sem lehet mérleget vonni, mert egyik áruház sem adta még ki üzletei több mint harminc százalékát, ahova további nagy ruházati cégeket igyekeznek becsábítani.

Tesco, Obi, Praktiker, Lidl

Csak az idei utolsó negyedévben több tízezer négyzetméternyi vásárlóterület nyílik a már említett áruházakon kívül is. Október végén szinte egyszerre nyílt meg Szolnokon egymás szomszédságában két barkácsáruház, egy OBI és egy Praktiker. A Tesco folytatja a kisebb vidéki városokban a szupermarket-kategóriájú, 3000 négyzetméteres üzletek átadását, összesen három ilyen üzlet nyílik még az idén. A Tesco számára ebben a szegmensben új kihívást jelent a német Lidl: az élelmiszerszupermarket-lánc 18-án egyszerre 12 városban (Barcs, Békéscsaba, Csongrád, Dunaharszti, Hódmezővásárhely, Kaposvár, Keszthely, Kisvárda, Mór, Szeged, Szarvas és Tapolca) nyitja meg üzleteit, így az év végi nagybevásárlások forgalmából már jelentős részt szakíthat ki.

Még bírja a magyar piac

Nem annyira a magyar vásárlóerő folyamatos növekedéséről, mintsem korábbi, több éves tervek realizálásról van szó az új áruházak megnyitása esetében - vélekedett az Index kérdésére Balatoniné Kiss Judit, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének főtitkára. Ugyanakkor hangsúlyozta, jelen pillanatban elbír ennyi üzletet a magyar piac, számos olyan európai ország akad, ahol lényegesen több bevásárlóköpont-négyzetméter jut egy főre. Várakozásai szerint újabb hipermarketlánc megjelenése a magyar piacon már nem várható, a jelenlegiek azonban tovább terjeszkednek. Bevásárlóközpont több is épülhet, a plazák mellett egyre nagyobb számban jelennek meg a más koncepciót képviselő, Magyarországon eddig a Shop Stop lánc által bemutatott központok is. Hasonló centrumok kialakítását tervezi vidéki városokban a Family Center lánc is.

Egy, a Központi Statisztikai Hivatal és a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége által közösen, idén augusztus végén megjelentetett tanulmány szerint a hipermarketek fejlődése és térhódítása rendületlen, és az elkövetkezendő 2-3 évben további, főleg vidéki helyszíneken létesítenek hipermarketeket. Országos szinten a közeljövőben mintegy 20 hipermarket (kb. 130 000 négyzetméter eladótér) építését tervezi a négy meghatározó, hazánkban már jelen lévô hipermarketlánc. Előrejelzések szerint a következő 3 évben további 10-13 bevásárlóközpont épül fel. A további beruházások jellemzően Budapesten és annak közvetlen környezetében fognak megvalósulni. Vidéken körülbelül öt bevásárlóközpont épül a közeljövőben. A következő 3-5 évben kb. 270-300 ezer négyzetméter alapterületű új központ épülhet meg.