Auguszta
5 °C
22 °C

Bírálja a zárszámadást az ÁSZ

2003.09.02. 11:08
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) miközben a múlt évi zárszámadás pénzügyi-technikai összeállításában és részletességében javuló tendenciáról beszél, megállapítja, hogy a kockázatok súlypontja az összeállítás technikai megvalósításáról egyre inkább tartalmi hiányosságokra helyeződik át.
Az ÁSZ kedden tette közéé honlapján a Magyar Köztársaság 2002. évi költségvetése végrehajtásának ellenőrzéséről szóló jelentését. Összegző megállapításaiban az Állami Számvevőszék hiányolja az államháztartás nagy elosztó rendszereinek átfogó modernizációs átalakítását, a közigazgatási önkormányzati reformot.

A TB-rendszer reformra szorul

"Az ÁSZ jelentéseiben ismétlődően felveti a feladat- és hatáskörök rendszerének szükségességét, az elérendő célok és az elvégzendő feladatok egyértelmű meghatározásának hiányából eredő problémákat, a gazdálkodási, az információs rendszer, a visszacsatolás és a belső ellenőrzés gyengeségeit - fogalmaz a dokumentum.

Megállapítják, hogy a társadalombiztosítási alapok pozíciója folyamatosan romlik, s a költségvetési pénzeszköz-átadások növekvő összege is rávilágít arra: az egész alrendszer reformra szorul. Hasonlóképpen nyilatkoznak a számvevők a helyi önkormányzatok gazdálkodásáról is.

Az Állami Számvevőszék jelentése felhívja a figyelmet arra, hogy a jogbiztonságot sérti az a jogtechnikai gyakorlat, amivel a zárszámadási, a költségvetési törvények az államháztartási törvény egyes rendelkezéseinek alkalmazását felfüggesztik, így a törvény előírásai esetenként nem érvényesülnek.

Nehezen áttekinthető

Az elmúlt évekhez hasonlóan kifogásolja az Állami Számvevőszék, hogy a zárszámadási törvényben több más törvény (a 2002-es zárszámadási törvényjavaslat 15 jogszabály) módosításáról rendelkeznek. Az ÁSZ megállapításai szerint ez a gyakorlat az Országgyűlésben eltereli a figyelmet a zárszámadási törvényjavaslat tartalmi gondjairól.

Az Állami Számvevőszék jelentése megállapítja, hogy a kormány továbbra sem hozott rendeletet a zárszámadáskor az Országgyűlés részére tájékoztatásul bemutatandó mérlegek tartalmáról. A célok és a feladatok teljesítéséről az Országgyűlés a dokumentum nehezen áttekinthető volta miatt csak esetlegesen kap információt.

Nem szerencsés az utólagos módosítás

Az ÁSZ jelentése felemlíti, hogy a zárszámadási törvényjavaslat 2002. évi központi költségvetési mérlegének főösszegei és a hiány jelentős összegekkel haladják meg - a többszöri módosítás utáni utolsó - előirányzatokat is. Ennek ellenére pótköltségvetési törvényjavaslat készítésére nem került sor, hiába haladta meg 251,6 milliárd forinttal a központi költségvetés hiánya a törvényben meghatározott összeget.

Az ÁSZ miközben nem nevezi törvénytelennek azt a jogtechnikai megoldást, hogy az év utolsó napjaiban módosítják az adott évre szóló költségvetési törvényt, felhívja a figyelmet arra: e technikával az elkövetkező években is lehetőség nyílik az adott évre vonatkozó költségvetési törvényben rögzített hiány túllépésére, s így bizonyos kiadásokat kivonhatnak az államháztartási törvény pótköltségvetési előírásai alól.

Jelentősen változtak az előirányzatok

Az ÁSZ megállapítja, hogy a 2002. évi költségvetési előirányzatok az évközi módosítások következményeként jelentősen változtak, ami részben a kormányzati struktúraváltozás következménye. Ezek az átcsoportosítások a törvényi előírásoknak megfelelően történtek. Általában a kormány számára az előirányzatok túllépését a költségvetési törvény lehetővé tette, két esetben azonban előfordult, hogy határozatát a kormány nem a költségvetési törvény előírásaival összhangban hozta meg.

A fejezeti beszámolókat értékelve az ÁSZ jelentése megállapítja, hogy azok általában megbízható, valós képet adnak, azonban a Belügyminisztérium esetében három, a Miniszterelnöki Hivatal esetében az Országimázs Központ által kezelt négy előirányzat esetében ez a követelmény nem teljesül. Nem ad a valóságnak megfelelő valós képet a fejezeti kezelésű előirányzatokról a Gyermek, Ifjúsági és Sport Minisztérium, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium, valamint a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztérium beszámolója sem.

Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. tekintetében az ÁSZ többek között megállapítja, hogy bár eredetileg 32 milliárd forint befizetési kötelezettsége lett volna a költségvetésbe, az nem valósult meg. Kifogásolják, hogy 2002-ben az rt.-nek nem volt a tulajdonos által elfogadott üzleti terve.

Tervezi már nyaralását?

Segítünk! Válasszon célpontot nyárra útjaink közül! Tengerparti apartmanok előfoglalási kedvezménnyel!

Tavaszi hosszú hétvégék

Töltse az ünnepeket külföldön! London, Párizs, Róma városnézés, olasz hajóút.