Jön az átárazás éjszakája

2003.12.30. 09:20
Komoly összegbe kerül a kereskedelmi vállalatoknak, hogy az élelmiszerek áfája 12-ről 15 százalékra emelkedik. Az átárazást csak túlórában lehet megoldani, amely több millió forintos terhet ró az érintett cégekre.
A rendelkezések tiltják a január elsejei munkavégzést, ám december 31-én még a régi, a január másodikai nyitáskor viszont már az új árakat kell alkalmazni. Jaross Tamás, a Metro Holding Hungary vezérigazgatója elmondta: nincs más választás, mint a rendkívüli éjszakai műszak, amely január 2-án nulla órától a hatórai nyitásig tart. Reméljük - mondta Jaross Tamás -, ez alatt az idő alatt sikerül elvégezni a munkát, amely a 12 áruházban körülbelül 5 millió forinttal növeli a költségeket. Hogy a termékei forgalma ne essen vissza, néhány termelő csökkentette a beszállítói árat, ám egyrészt ezt sem lehet hosszú távon fenntartani, másrészt az energia drágulása óhatatlanul megjelenik az élelmiszerárakban is, így Jaross Tamás úgy véli, hogy a második negyedévre állnak be az árak.

Egyéb fogyasztási cikkek kereslete csökkenhet

A fogyasztói árak alakulásáról hasonlóan gondolkodik Feiner Péter, aki január elsejétől veszi át a Spar Magyarország Kft. irányítását. Rámutat azonban, hogy az alapvető élelmiszereken vélhetőleg nem fognak spórolni a vásárlók, hanem inkább egyéb fogyasztási cikkek kereslete csökkenhet a következő hónapokban. Nem kívánjuk félrevezetni sem a vásárlókat, sem a beszállítókat az EU-csatlakozás előtti hónapokban azzal, hogy az áfaemelkedést nem érvényesítjük a fogyasztói árakban - mondta, kiemelve ugyanakkor, hogy nem is tehetnék meg, hiszen annak költsége havonta 120-140 millió forint lenne. Éppen elég a cégnek az a több mint 15 millió forint, amit az átárazás miatti túlórákra fordítanak a 170 üzletben.

A Spar 7 ezer alkalmazottja ugyanis 31-én zárás után és 2-án nyitás előtt rakja ki a polcokra az új árcédulákat. Hozzáfűzte: a beszállítói árak lenyomásával sem kívánnak élni, hiszen a termelők már amúgy is erős présben vannak. Más kérdés, hogy a társaságnak lesznek árkedvezményes akciói, de nem azon a címen, hogy a vásárlók érdekében az árrés terhére "lenyelik" a 3 százalékos áfaemelkedést.

A kereskedők megosztják a terhet?

Az élelmiszer-kereskedelemben nem várható érezhető mértékű áremelés, mert az amúgy is gyenge januári forgalom és a közeledő EU-csatlakozás miatt a gyártók és a kereskedők inkább megosztják a terhet - véli Kujbus Tibor, az összesen 2 ezer üzletet ellátó Reál Hungária Élelmiszer Rt. cégvezetője, hozzáfűzve: a fogyasztói árakra inkább az energia ára van hatással. A cégvezető ugyanakkor példaként hozta fel az ásványvizeket, amelyek áfája január elseje óta a korábbi 12 százalékkal szemben 25 százalék, mégis a legnagyobb mennyiségben eladott termékek közé tartoznak. A kereskedelmi vállalatok saját márkás ásványvizeinek ára pedig az egy évvel ezelőtti szintre süllyedt.

Hipermarketláncunk arra törekszik, hogy ahol lehet, ne emeljen árat januárban. Miután azonban tilos a beszerzési ár alatti értékesítés, s az áfaemelést sem lehet figyelmen kívül hagyni, csak akkor tudjuk tompítani az intézkedés fogyasztói árra gyakorolt hatását, ha azt az árrésünk még lehetővé teszi - tájékoztatott Jean-Paul Filliat, az Auchan Magyarország Kft. vezérigazgatója. Rámutatott: áruházanként 10-20 ezer termék újraárazása vár a cégre.