Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Éles vita az óbudai Auchan körül

2003.09.10. 08:57
Egy kisbefektetői csoport, illetve az Auchan esett egymás torkának egy 2002 decembere óta húzódó harmadik kerületi ingatlanügylet miatt, amelynek egyelőre nem sikerült pontot tenni a végére. Az áruház novemberben nyitja meg újabb hipermarketjét.
Az Auchan Magyarország Kft. novemberben nyitja meg újabb hipermarketjét a harmadik kerületben, ám a négy éve húzódó beruházás meglehetősen heves vitát váltott ki egy magyar befektetői csoport, illetve a francia hátterű hipermarketcég között.

Építési engedély nélkül építkezett?

A befektetők és az Auchan között nagyjából egy éve zajlik az alkudozás, ám csak most, az áruház építésének finisében került a nyilvánosságra - feltehetően nem véletlenül. Az Auchan számára szükséges a mielőbbi megnyitás, hiszen a karácsony előtti roham komoly bevételt hozhat, ráadásul - a Napi Gazdaság szerint - a cég a téli árukészletének nagy részét már megvásárolta.

A napokban nyilvánosságra került hírek arról szólnak, hogy az Auchan építési engedély nélkül kezdte el az építést, illetve az általa 1999-ben megvásárolt egykori házgyári területet nem tisztította meg a szennyeződéstől, valamint hogy a vitatott MÁV-ingatlant irreális áron akarja kisajátíttatni. Ezen túlmenően a napokban ismeretlenek röplapon több pontban is bírálták az önkormányzatot, amiért az teret engedett a beruházásnak.

Tarlós István polgármester tegnap az önkormányzat testületi ülésén cáfolta és visszautasította a kerületet ért vádakat. Ugyanezt tette az Auchan is, Jean-Paul Filliat ügyvezető a napilapnak bemutatta a 2003. június 12-én jogerőre emelkedett építési engedélyt. Filliat elmondta: a környezeti károkat az illetékes hatóság ellenőrzése mellett szüntették meg. Ezt egyébként a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Hivatal is megerősítette.

Négy éve kezdődött

A vaskosra dagadt ügy hátterében a hírekkel ellentétben a korábbi MÁV-telkekbe történt hosszú távú ingatlanbefektetés áll. Az önkormányzat - mondta tegnap Tarlós - többször is kérte a MÁV-ot, hogy ne adja el a területet, mert azon utat kívánnak vezetni a területrendezési terv alapján.

Juhász Imre, az egyik akkori vevő képviselője a Napi Gazdaságnak elmondta, hogy hosszú távú befektetésnek szánták a telkeket, ugyanakkor nem tudták biztosan, hogy az Auchan a szomszédban áruházat épít. Tény viszont, hogy az Auchan már 1999-ben hipermarketet tervezett a házgyári telekre, amely ugyancsak egy telektulajdonos miatt hiúsult meg.

Ezért a terveket át kellett dolgozni. A Napi Gazdaság információi szerint a beruházást kisebbre változtatták. Ám a szükséges építési engedélyek megszerzéséhez 2002 szeptemberében megállapodást írtak alá a Fővárosi Önkormányzattal az óbudai alsó rakpart meghosszabbításáról. A többoldalas megállapodás egyik kitétele volt, hogy az úthoz az Auchan megvásárolja a szükséges telket, az egykori MÁV-ingatlant.

Novemberben megnyílhat

A megállapodás egy szakasza azonban jogilag kifogásolható, hiszen amennyiben a telek megvásárlására szó szerint: "ésszerű időn belül nincs mód, vagy a tulajdonszerzés e módja az Auchan számára igazolhatóan lényeges többletköltséggel jár, úgy az Auchan a fővárosi önkormányzat nevében eljárva és javára köteles kezdeményezni az ingatlan kisajátítását az illetékes Fővárosi Közigazgatási Hivatal előtt".

A kisajátítás idén januárban megkezdődött, mert a feleknek nem sikerült megállapodniuk. A Fővárosi Közigazgatási Hivatal kirendelt szakértője négyzetméterenként 41 ezer forintot állapított meg piaci értékként - válaszolta a napilap kérdésére Juhász. Mint mondta, ebbe belementek volna, bár szerintük 50 ezer forint is jogos lett volna. A vita akkor pattant ki, amikor az Auchan-beruházás tanácsadója és lebonyolítója, a Főber Rt. új szakértőt kért a közigazgatási hivataltól, aki négyzetméterenként már csak 9800 forintot állapított meg.

A testület egyébként arról döntött, hogy az Auchan novemberben akkor is megnyithatja az áruházát, ha addigra nem hosszabbítja meg az utat. Az ellenérdekelt befektetőcsoport pedig információink szerint a közigazgatási hivatalhoz fordult, mert véleménye szerint a második szakértő elfogult volt az ügyben, ami azt jelenti, hogy az út sorsáról továbbra is vitatkoznak a felek.