Mentőöv az autóhiteleseknek

2007.02.13. 08:22
Ma már az autófinanszírozás számít a legkockázatosabb üzletágnak, a hitelezők és lízingcégek így lazítanak a feltételeken, hogy kevesebben bukjanak be. Egyebek mellett a futamidők módosításával és meghosszabbításával, valamint a törlesztések átütemezésével csökkentik a bukásokat.

A korábbinál kevesebb gépkocsit kívánnak visszavenni a finanszírozók bajba jutott adósaiktól, inkább mindkét fél számára elfogadható megoldásokat keresnek – derül ki az érintett cégek nyilatkozataiból. A szándék nem véletlen: a visszavett autók száma folyamatosan nő, és az autófinanszírozást a hitelezésen belül a legkockázatosabb üzletágként tartják nyilván.

Az Erste Leasing a futamidő módosítását ajánlja fel az autósoknak, a CIB Lízing Csoportnál a futamidő meghosszabbítása vagy a törlesztőrészletek átütemezése szerepel a palettán a fizetési problémák felmerülése esetén. A Lombard Lízing is csak azt az autót veszi vissza, amelyik menthetetlen – mondta érdeklődésünkre Anderle Ádám vezérigazgató-helyettes.

A rosszhiszeműekkel van baj

A Raiffeisen Lízingnél – ahol egyébként a visszavett autók pár százalékos növekedésével számolnak – úgy látják, a legnagyobb problémát eddig sem a fizetési nehézségekkel küzdő ügyfelek jelentették, hiszen velük általában megállapodtak az adósságuk átütemezéséről. A rosszhiszemű hitelfelvevőkkel van inkább baj, valamint a valóságosnál értékesebbnek feltüntetett autók. Ezt megelőzendő komolyabb hangsúlyt fektetnek a korai adósságkezelésre (SMS-en, illetve telefonon keresztüli „puha” behajtás), hogy mielőbb tisztában legyenek azzal: van-e remény az elmaradás rendezésére, avagy fizetésképtelenség miatt vissza kell-e venniük a finanszírozott eszközt.

Az MKB-Euroleasing – amely az idén is folytatja ügyfelei felvilágosítását célzó kommunikációs kampányát az Autóhitel.hu oldalon, felhíva a fogyasztók figyelmét a piacon tapasztalható kockázatos jelenségekre – áthidaló megoldásokat dolgozott ki az ügyfelek fizetési problémáinak a rendezésére, így például fizetési haladék meghosszabbítására, átütemezésekre, pluszfedezet, kezes bevonására, illetve a beszedési eljárás módosulására (enyhítésére) is sor kerülhet szükség esetén. Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozás Zrt. vezérigazgatója pedig úgy véli, a fix díjas termékük az egyik lehetséges garancia arra, hogy az ügyfél havi költségvetésében az autófinanszírozás egy kiszámítható tétel legyen.

Nehéz értékesíteni

A visszavett autóktól való „ódzkodás” érthető is a finanszírozók részéről, hiszen az értékesítésük bizony akár két-három hónapot is igénybe vehet. A CIB Lízingnél a visszavett autók értékesítése fizikai és internetes licit útján történik, tapasztalataik szerint ugyanis ezen eladási csatornákkal lehet a legmagasabb árat elérni a legtisztább körülmények között. Az egyes autók átfutási ideje tág határok között mozog, amelynek hátterében a törvényi előírások mellett a különböző modellek eltérő piaci keresettsége áll. Az átlagos forgási sebesség nem haladja meg a 90 napot.

A Budapest Autófinanszírozás Zrt. saját aukciós honlapot hozott létre erre a célra. Az értékesítés legfeljebb húsz nap alatt megtörténik attól számítva, hogy felteszik a honlapra az autó információit. Az MKB-Euroleasingnél a gépjárművek egy részét saját maguk értékesítik, a másik részét – ebbe a roncs kategória tartozik – licit útján adják el.

A Lombard Lízing autókereskedőkön keresztül értékesíti a visszavett autókat, de egy kisebb részt internetes licit keretében is meghirdetnek. Jellemzően két-három hónap alatt tudnak túladni a gépkocsikon. Az Erste Leasing elsősorban online és offline aukciókon adja el visszavett eszközeit – mondta Nagy Péter, az Erste Leasing vezérigazgatója. A jobb állapotú, piacképes járműveket mintegy egy-három héten belül értékesítik. A Raiffeisen Lízing Zrt. a visszavett autókat, sőt a motorkerékpárokat is kizárólag a saját fejlesztésű internetes honlapján értékesíti, liciteljárás keretében.