Az Állami Autópálya Kezelő rendszere nem tesz különbséget motorok, személygépkocsik és kamionok között, csak azt figyelik, van-e érvényes matricájuk a közlekedőknek. Érvényes matricának veszik azt, ha a személyautóra motorosmatrica van felragasztva, vagy a kamionra személyautós – állítja a Népszabadság.
A napilap szerint a hiányosság megszüntetése több milliárd forintba kerülne. Winkler-Virág András, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. szóvivője elismerte, valóban létezik ez a probléma, de szerinte ez már a rendszer működésének elindítása óta ismert. Ugyanakkor azt is közölte, hogy nem lyukas a rendszer, a mobil ellenőrzésekkel és az elterelésekkel ki lehet szűrni a bliccelőket. A tapasztalatok szerint a közlekedők nem élnek vissza ezzel.
A probléma onnan ered, hogy adatvédelmi okokból nem tartják nyilván a rendszámhoz tartozó járművek kategóriabesorolását. Az adatokat a belügyi adatbázisból kell lekérni, ám ez viszonylag költséges. Az ÁAK kész kiterjeszteni az ellenőrzést, ha ilyen módszerrel bliccelő autósokra találnak, bár ez évente több milliárd forintjába kerülne.
A trükközők csak akkor bukhatnak le, ha mobil matricaellenőrzők állítják le őket. A bírság akár százezer forint is lehet.
A 3,5 tonnánál nehezebb teherautók számára fizetőssé tett autóutakon más a helyzet, hiszen ott csak nekik kell fizetni a matricáért, így könnyen lebukhatnak, ha nem a kategóriának megfelelőt vásárolják.
Az ÁAK adatai szerint Magyarországon a legalacsonyabb a blicccelési ráta, két-három százalék nem vásárol matricát. Ők minden esetben kapnak pótdíjfizetési felszólítást – írja a távirati iroda.