Csökkenhetnek az autóárak a csatlakozás után

2003.05.22. 09:20
Olcsóbbak lehetnek az autók a hazánk EU-csatlakozását követő egy-két éven belül, köszönhetően az új uniós autópiaci szabályozásnak. Jelenleg nem csak Magyarország és a jelenlegi tagállamok között vannak feltűnő különbségek az autók árában, de az EU-n belül is. Az új szabályozás, amely a kereskedőknek próbál kedvezni a gyártókkal szemben, várhatóan növelni fogja a piaci versenyt, és ezzel leszoríthatja az árakat, elsősorban azokban az államokban, ahol jelenleg kiugróan többe kerülnek a kocsik, mint másutt. A szervizelés költségei és az alkatrészek árai is csökkenhetnek.
A magyarországi autóárak észrevehető csökkenéséhez vezethet az Európai Unió új autópiaci szabályozása, amely hazánk EU-csatlakozásával, vagyis 2004. május 1-vel nálunk is érvénybe lép, jósolják brüsszeli tisztviselők és a téma szakértői.

A jelenlegi tizenöt tagállamban 2002 októberében bevezetett új közösségi szabályozás, amely az autógyártó vállalatok és a kereskedők kapcsolatával foglalkozik, brüsszeli várakozások szerint növelni fogja a versenyt a gépkocsipiacon, és ezért leszorítja az árakat azokban az államokban, ahol a gyártók és kereskedők közti szerződések azokat tulajdonképpen mesterségesen magasan tartják.

Nagyobb verseny

"A drágább tagállamokban árcsökkenésre számítunk" - kommentált röviden egy uniós illetékes az Index kérdésére, hogy mit várnak az új szabályozástól. "A rendelkezések lényege, hogy fokozzák a versenyt, ez pedig alacsonyabb árakhoz kell hogy vezessen. Ez kézenfekvő" - mondta Tilman Lüder, az Európai Bizottság versenyjogi szóvivője.

Jelenleg feltűnő különbségek vannak az autóárakban nem csak az uniós és a nem uniós államok, de sok EU-tagállam között is. Nagy-Britanniában például akár 30 százalékkal is drágább lehet ugyanaz a kocsi, mint Hollandiában vagy Spanyolországban. A magyarországi árak szintén akár egyharmaddal is magasabbak, mint egyes nyugati államokban; tulajdonképpen jobban megérné Nyugat-Európában új autót venni a legtöbb márka esetén, még a behozatal ilyen-olyan költségeivel és fejfájásaival együtt is.

Ezekért az árkülönbségekért elsősorban az illiberális, versenykorlátozó piaci szabályozás a felelős, úgy az EU-ban, mint a többi európai országban. Az új uniós szabályozás, amely jövő májussal Magyarországon is életbe lép, legelsősorban megkönnyíti a külföldi autóvásárlást, ezzel lefelé nyomva a hazai árakat, valamint lehetővé teszi, hogy egy kereskedő több márkát is árulhasson, és általában is csökkenti a kereskedők kiszolgáltatottságát a gyártókkal szemben. Az új szabályozás a potenciálisan nagyon költséges szervizelésre is kitér, lehetővé téve, hogy független szervizek is hivatalos státuszt kapjanak, vagyis legálisan és hatékonyan, az eredeti gyári technikai információkra, berendezésekre és eszközökre támaszkodva szervizelhessenek és adhassanak el alkatrészeket.

Milliós bírság

"Az új rendelet várhatóan párosul a Bizottság azon gyakorlatával, amely szigorúan bünteti az autópiaci szereplők közötti versenykorlátozó megállapodásokat. Azon gyártók, akik például megtiltják márkakereskedőik számára az autók exportálását, vagy a független szerelőműhelyeket nem látják el a szereléshez szükséges műszaki információval, milliós bírságra számíthatnak euróban" - mondja Inotai G. András, a brüsszeli Freshfields Bruckhaus Deringer ügyvédi iroda versenyjogásza. "Amennyiben a magyar fogyasztó ilyen megállapodásra utaló jelet lát a csatlakozást követően Magyarországon, panasszal fordulhat a Gazdasági Versenyhivatalhoz vagy akár közvetlenül az Európai Bizottsághoz, illetve kártérítést is követelhet a magyar bíróságok előtt" - teszi hozzá Inotai.

Volt már ilyen esetben példa elég keménykezű eljárásra: a Volkswagent 1998-ban 102 millió euróra büntette a Bizottság, amiért megtiltotta olaszországi márkakereskedőinek, hogy az autókat nem olasz állampolgároknak értékesítsék.

Nem túl lelkes

Az autóipari lobbi nem volt túlságosan lelkes az új unió szabályozás bevezetésekor, és érdekvédelmi illetékesek elég szkeptikusan is nyilatkoznak az árak alakulásával kapcsolatban. "Nem hiszünk benne, hogy egészében véve észrevehető, átfogó árcsökkenéshez vezetnének az új szabályok, noha az valószínű, hogy az árak közelednek majd egymáshoz" - mondja Marc Graven, az Európai Autógyártók Szövetségének munkatársa, gyakorlatilag elismerve, hogy azokban az államokban, ahol kiugróan sokba kerülnek az autók, alighanem árcsökkenésre lehet számítani.

Noha az új szabályozás hivatalosan 2002 októberében lépett életbe, egy éves átmeneti időszak van, sőt, egyes elemei csak 2005-től lesznek érvényesek. Bármilyen változás is lesz tehát az autók árában, azt 2005 előtt nemigen lehet majd észrevenni.