Drágulhatnak a kiskocsik, olcsóbb lesz a luxusautó

2003.09.17. 08:51
Az Európai Unió tagállamaiban legkésőbb 2005-ig kell harmonizálni a gépkocsik átadási árait, vagyis azt az összeget, amennyiért az importőrök átveszik az autót a gyártóktól. Ez a változás alighanem a magyar autópiacra is hatással lesz.
Jelenleg az EU-ban az árkülönbség a 31 százalékot is elérheti egyes azonos márkájú és típusú gépkocsik esetében. Nagy-Britannia ebből a szempontból drágának, míg Olaszország kimondottan olcsónak számít. Magyarországon a következő években átlag 2-3 százalékos áremelkedést okozhat ez az intézkedés, nem számolva a többi árbefolyásoló tényezővel - véli Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke. A különböző márkák és típusok ára ugyanakkor igen eltérő mértékben változhat a márkaimportőrök érdekeinek megfelelően - fűzte hozzá.

Fogyasztási adó helyett regisztrációs díj

h i r d e t é s
A nem az EU területén gyártott autók vámtételének csökkenése kedvező hatást gyakorolhat e gépjárművek árára - bár ezzel nem minden márkakereskedő ért egyet. Ma az 1600 köbcentiméteresnél kisebb motorral ellátott kocsiknál az átadási árból, valamint a magyar határig szóló szállítási és biztosítási költségből összetevődő ár 13 százaléka, ennél nagyobb motorral szerelt kocsik esetében pedig annak 23 százaléka a vám értéke. Az EU-csatlakozást követően ez egységesen 10 százalék lesz. A valószínűleg a fogyasztási adó helyébe lépő regisztrációs díj a hengerűrtartalom és a motor korszerűsége, illetve korszerűtlensége alapján differenciál a kormány és a parlamenti döntés előtt álló javaslat szerint - közölte Győző. Most 1600 köbcentiméteres hengerűrtartalomig a vámérték 10 százaléka a fogyasztási adó, fölötte 20 százalék.

A regisztrációs díj tervezete szerint a legjobban az 1400 köbcentiméternél kisebb hengerűrtartalmú, korszerű motorral felszerelt járművek vásárlói járnak, itt ugyanis vélhetően mintegy 90 ezer forintot kell majd fizetni. Az 1800 köbcentiméteres feletti, korszerűtlen motorral ellátott gépkocsik regisztrációs díja viszont az 1,6 millió forintot is elérheti. Május elseje után ugyan megszűnik az a korlátozás, amely szerint nem lehet 1996 előtt gyártott autót importálni, viszont igen magas regisztrációs díj terheli majd ezeket a gépkocsikat - mondta Győző. Az MGE ügyvezető elnöke szerint a fenti változásokból egyelőre csupán azt a következtetést lehet levonni, hogy nem kell jelentős drágulásra számítani az új gépkocsik piacán.

Nem kell drámai változásokra számítani

Az importőrök is bizonytalanul nyilatkoznak a változásokról. A Mazda Motor Hungary képviselője annyit árult el, hogy a típustól függő 3-13 százalékos vámcsökkenés előnyösebb helyzetet teremt majd számukra, de a jen árfolyama miatt aligha lehet az árak mérséklődésére számítani. Az Alfa Romeo, Lancia és FIAT márkákkal foglalkozó SPQR eltérő hatásokra számít az átvételi árak harmonizációja kapcsán. A kis kategóriás autók ára valószínűleg emelkedik, a középkategóriásoké szinten marad, a nagyoké viszont csökkenhet, egyes esetben akár látványosan is - véli Mácsai István, a cég kereskedelmi és műszaki igazgatója. Maróthi Miklós, a Renault Magyarország kereskedelmi igazgatója hasonló ármozgásokat valószínűsít, ám hozzáteszi: az áremelésnek a piac tűrőképessége szab majd határt. A haszongépjárművek és a kiskocsik drágulása, valamint a luxusautók árának süllyedése logikus változás lenne. Ezzel együtt szerinte semmiképpen sem kell drámai változásokra számítani.