Év végi hajrá az autópiacon

2003.12.30. 08:36
Többen vásároltak új személyautót és kishaszonjárművet idén az év utolsó hónapjaiban, mint egy évvel korábban. A december elején meggyengült forint eddig nem mérsékelte a keresletet; a legtöbb márkaimportőr nem emelt árat.
Teli puttonnyal zárhatták az idei, akciókkal fűszerezett őszi "szüretet" azok az autóimportőr cégek, amelyek eladásaik alapján évek óta az élmezőnybe tartoznak. Eddig zavartalan volt decemberi értékesítésük is, annak ellenére, hogy a forint gyengülése számos területen bizonytalanságot okozott - derül ki a Napi Gazdaság összesítéséből. A körkérdésükre adott válaszok szerint egyetlen személyautó- és kishaszonjármű-márkakereskedőnél sem fordult elő, hogy egy vevő a jegybanki alapkamat-emelés várható negatív hatásai - főleg a nagyobb törlesztőrészlet - miatt lemondta volna megrendelését.

Sok márka jól fogyott

Az autóimportőrök leginkább októberre összpontosították értékesítési akcióikat. Sok helyen azonban még novemberben is tartott a reklámkampány, hiszen az alaptípushoz képest jobban felszerelt modellek kedvező árairól nemcsak a médiahirdetésekből tájékozódhattak az autósok. A részadatok alapján megállapítható, hogy az év utolsó negyede is kedvezett a forgalmazóknak, hiszen - nem kis részben akcióik nyomán - 15-20 százalékos növekedés mutatható ki az előző év azonos időszakához képest. Sőt, volt olyan márkaimportőr - például a Renault -, ahol az idei októberben több mint 42 százalékos eladási többletet regisztráltak a tavalyihoz képest. Az öt márkát forgalmazó Porsche Hungaria számára 13 éves fennállásának legjobb hónapját hozta az ősz: 2003 novemberében összesen 3791 új autót adott el.

Egyes cégeknél viszont csökkenés mutatkozott. A Suzukinál, amely az Ignis modell igen nagy belföldi kereslete ellenére sem tudta az őszi és téli hónapokban kielégíteni a megrendeléseket, novemberben csaknem 10 százalékkal kevesebbet adtak el a "mi autónkból", mint egy évvel korábban. Szintén az áruhiány miatt volt rosszabb a bázishoz képest az október és november a Mazdánál, amely viszont tizenegy hónap alatt több új modellt értékesített, mint tavaly egész évben.

Nem emeltek

A lap kérdéseire válaszoló márkaimportőrök képviselőinek többsége kifejtette: az utóbbi években havi bontásban nagyjából egyenletes ütemű ugyan az autóvásárlás, az év utolja azonban általában jobb időszaknak számít. Ezt idén elősegíthette az is, hogy a megkérdezett cégek - egy kivételével - az elmúlt időszakban nem emeltek árat. (A forgalmazók - ha nem is ezekkel a szavakkal - hangsúlyozták, ajándéknak tekinthető, hogy az árfolyamváltozás okozta veszteségeik ellensúlyozására nem emelnek árat.) Igaz, nem nagyon lehetett számolni a máskor ösztönzően ható, vevőcsalogató plusz kedvezményekkel, vásárlásra csábító ajándékokkal - például az ilyenkor aktuális téligumiszettel vagy éves casco-biztosítással.