Drágulnak az autók a csatlakozás után?

2003.04.09. 08:00
Több autóimportőr fogadta értetlenül a Porsche Hungária (PH) tegnap közzétett sommás kalkulációját, miszerint az EU-csatlakozás után 10-15 százalékkal drágulhatnak az autók. A legtöbb cég túlzásnak tartja a vállalat véleményét, s úgy vélik, a Porsche Hungária közleménye inkább marketingeszközként értékelhető.
A Porsche Hungária kedden kiadott előrejelzésében 10-15 százalékos áremelkedést vetít előre azt követően, hogy az EU-ban az elmúlt év októberében életbe lépett egységes piacszabályozás hamarosan Magyarországon is kötelező lesz. Az ár-, illetve árrés-harmonizációs előírás szerint az egyes tagországokban a helyi adóktól megtisztított gépjárműárak plusz-mínusz 5 százalékkal térhetnek el attól az átlagártól, amelyért a gyár a kereskedőknek szállítja a járműveket.

Több megkérdezett márkaimportőr túlzottnak tartja a PH becslését, egyesek szerint nem kizárt, hogy puszta keresletélénkítő szándék húzódik meg a nyilatkozat mögött. Mint mondták, rengeteg üzletpolitikai szempont határozza meg a fogyasztói árat, például a versenytársak taktikája, a modellek frissessége, a vásárlóerő és a kereskedői kedvezmények. Ami az ár-, illetve árrés-harmonizációt illeti, értesüléseink szerint ez az EU-ban még korántsem ment végbe, sőt elemzők szerint akár egy-két évig is eltarthat a folyamat.

A gyári szállítói ellenértékek eltérésének oka: ezeket az árakat a márkák modellenként az adott piac vásárlóereje, illetve a versenytársak kínálata alapján határozzák meg. Az uniós előírás azért tartalmazza az árharmonizációt, hogy ne a legolcsóbb állam importőrétől rendeljenek egész Európa kereskedői, mert az tönkretenné a többi ország kereskedőit.

A forintárfolyam lehet a meghatározó

A Világgazdaság ezzel kapcsolatos kérdésére Wolf Károly, az Opel Hungary igazgatója elmondta, hogy Nyugaton is nagy különbség van a nominális és a realizált árrés között, hiszen mindenütt - nem csak hazánkban - adnak kedvezményeket árrésük terhére a kereskedők. Ami a csatlakozás utáni árpolitikát illeti, Wolf Károly szerint nem lehet általánosságban kimondani a 10-15 százalékos emelkedést, sőt szerinte az ellenértékekre a forint árfolyamváltozása nagyobb hatással lehet, mint a csatlakozás. Az Opel egyes modelljei persze szintén drágulhatnak a gyári ár kiegyenlítődése miatt, de a fenti szintnek csupán töredéke várható. Úgy véli ugyanakkor, hogy a legtöbb márkánál a rétegmodellek - kabriók, egyes terepjárók - még olcsóbbak is lehetnek valamivel.

Erdélyi Péter, a Nissan-importőr Summit Motors igazgatója rámutatott, hogy modellenként más és más a szállítói árszint: van olyan modell, amely az EU-átlagnál drágábban, van, amelyik olcsóbban érkezik Magyarországra. A Nissan nevében nem beszélhet jelentősebb drágítási tervről. Egy piacelemző szerint a piac azért nem fog megrendülni, mert ha a listaárak emelkednek is a jövőben, a verseny arra készteti az importőröket, hogy ajándék extrafelszereléssel élénkítsék a keresletet. Ezt a módszert alkalmazta a Porsche Hungária is, amely korábban úgy tájékoztatta a lapot, hogy a felszereltség grátisz emelésével növeli az ár-érték arányt.

Kisebb áremelkedésre számítanak

A Ford Hungáriától kapott tájékoztatás szerint a cég az EU-csatlakozást követően sem tervez drámai árkorrekciót, akárcsak a Peugeot Hungária, amelynek kereskedelmi igazgatója, Stekl László kijelentette: a nettó árak bizonyos mértékű növekedésére számíthatunk, de korántsem az említett mértékben. Hozzáfűzte, ha a megkezdődött makrogazdasági folyamatok fennmaradnak, a hitelkamatok további csökkenése olcsóbbá teszi a gépjármű-vásárlási hitelt.

Ezzel a vélekedéssel egybecseng a Merkantil Bank Rt. elnök-vezérigazgatója, Kolossváry Ádám közelmúltban tett kijelentése, amely szerint az Európai Unióba való belépést követően az autóvásárlás költségei vélhetőleg jelentősen csökkennek: 2005-től, fél évvel a belépést követően teljesen szabaddá válik az unió autópiaca, s azonosak lesznek a finanszírozási feltételek.

Ma még az is jelentősen növeli az autóvásárlás költségeit, hogy a lízingcégek magas jutalékot fizetnek a márkakereskedőknek egy-egy lízingszerződés megkötéséért. Másrészt mind az euróban, mind a svájci frankban számított autófinanszírozási kamatok jelentősen alatta maradnak a forintkamatoknak, amelyek - lízingcégektől függően - még mindig 10-13 százalék között vannak.