Timót, Xénia
-10 °C
-1 °C

Drágulnak az autók a csatlakozás után?

2003.04.09. 08:00
Több autóimportőr fogadta értetlenül a Porsche Hungária (PH) tegnap közzétett sommás kalkulációját, miszerint az EU-csatlakozás után 10-15 százalékkal drágulhatnak az autók. A legtöbb cég túlzásnak tartja a vállalat véleményét, s úgy vélik, a Porsche Hungária közleménye inkább marketingeszközként értékelhető.
A Porsche Hungária kedden kiadott előrejelzésében 10-15 százalékos áremelkedést vetít előre azt követően, hogy az EU-ban az elmúlt év októberében életbe lépett egységes piacszabályozás hamarosan Magyarországon is kötelező lesz. Az ár-, illetve árrés-harmonizációs előírás szerint az egyes tagországokban a helyi adóktól megtisztított gépjárműárak plusz-mínusz 5 százalékkal térhetnek el attól az átlagártól, amelyért a gyár a kereskedőknek szállítja a járműveket.

Több megkérdezett márkaimportőr túlzottnak tartja a PH becslését, egyesek szerint nem kizárt, hogy puszta keresletélénkítő szándék húzódik meg a nyilatkozat mögött. Mint mondták, rengeteg üzletpolitikai szempont határozza meg a fogyasztói árat, például a versenytársak taktikája, a modellek frissessége, a vásárlóerő és a kereskedői kedvezmények. Ami az ár-, illetve árrés-harmonizációt illeti, értesüléseink szerint ez az EU-ban még korántsem ment végbe, sőt elemzők szerint akár egy-két évig is eltarthat a folyamat.

A gyári szállítói ellenértékek eltérésének oka: ezeket az árakat a márkák modellenként az adott piac vásárlóereje, illetve a versenytársak kínálata alapján határozzák meg. Az uniós előírás azért tartalmazza az árharmonizációt, hogy ne a legolcsóbb állam importőrétől rendeljenek egész Európa kereskedői, mert az tönkretenné a többi ország kereskedőit.

A forintárfolyam lehet a meghatározó

A Világgazdaság ezzel kapcsolatos kérdésére Wolf Károly, az Opel Hungary igazgatója elmondta, hogy Nyugaton is nagy különbség van a nominális és a realizált árrés között, hiszen mindenütt - nem csak hazánkban - adnak kedvezményeket árrésük terhére a kereskedők. Ami a csatlakozás utáni árpolitikát illeti, Wolf Károly szerint nem lehet általánosságban kimondani a 10-15 százalékos emelkedést, sőt szerinte az ellenértékekre a forint árfolyamváltozása nagyobb hatással lehet, mint a csatlakozás. Az Opel egyes modelljei persze szintén drágulhatnak a gyári ár kiegyenlítődése miatt, de a fenti szintnek csupán töredéke várható. Úgy véli ugyanakkor, hogy a legtöbb márkánál a rétegmodellek - kabriók, egyes terepjárók - még olcsóbbak is lehetnek valamivel.

Erdélyi Péter, a Nissan-importőr Summit Motors igazgatója rámutatott, hogy modellenként más és más a szállítói árszint: van olyan modell, amely az EU-átlagnál drágábban, van, amelyik olcsóbban érkezik Magyarországra. A Nissan nevében nem beszélhet jelentősebb drágítási tervről. Egy piacelemző szerint a piac azért nem fog megrendülni, mert ha a listaárak emelkednek is a jövőben, a verseny arra készteti az importőröket, hogy ajándék extrafelszereléssel élénkítsék a keresletet. Ezt a módszert alkalmazta a Porsche Hungária is, amely korábban úgy tájékoztatta a lapot, hogy a felszereltség grátisz emelésével növeli az ár-érték arányt.

Kisebb áremelkedésre számítanak

A Ford Hungáriától kapott tájékoztatás szerint a cég az EU-csatlakozást követően sem tervez drámai árkorrekciót, akárcsak a Peugeot Hungária, amelynek kereskedelmi igazgatója, Stekl László kijelentette: a nettó árak bizonyos mértékű növekedésére számíthatunk, de korántsem az említett mértékben. Hozzáfűzte, ha a megkezdődött makrogazdasági folyamatok fennmaradnak, a hitelkamatok további csökkenése olcsóbbá teszi a gépjármű-vásárlási hitelt.

Ezzel a vélekedéssel egybecseng a Merkantil Bank Rt. elnök-vezérigazgatója, Kolossváry Ádám közelmúltban tett kijelentése, amely szerint az Európai Unióba való belépést követően az autóvásárlás költségei vélhetőleg jelentősen csökkennek: 2005-től, fél évvel a belépést követően teljesen szabaddá válik az unió autópiaca, s azonosak lesznek a finanszírozási feltételek.

Ma még az is jelentősen növeli az autóvásárlás költségeit, hogy a lízingcégek magas jutalékot fizetnek a márkakereskedőknek egy-egy lízingszerződés megkötéséért. Másrészt mind az euróban, mind a svájci frankban számított autófinanszírozási kamatok jelentősen alatta maradnak a forintkamatoknak, amelyek - lízingcégektől függően - még mindig 10-13 százalék között vannak.

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.