Sára, Márió
-12 °C
-1 °C

Többet fizethetünk a külföldi használt autók után

2006.06.23. 07:58
Első ránézésre a mostani 50 milliárdos tételnek két-háromszorosa folyhat be az új gépjárműadó-konstrukció szerint, amit szocialista képviselők máris módosítanának az importált használt autók tulajdonosainak a hátrányára.
A regisztrációs adó év eleji emelése után 2007 januárjától több pluszteherrel is szembekerülhetnek a gépkocsi-, illetve motorkerékpár-tulajdonosok Magyarországon. A kormány a kiigazítási adócsomagban az eddig alkalmazott öntömeg helyett a gépkocsik teljesítményéhez szabta a gépjárműadó (eddigi súlyadó) mértékét.

Ezt a döntést - arra hivatkozva, hogy már másfél éve nem emelték a terhet - az átírási illeték 20 százalékos emelésével fejelte meg. A legnagyobb sarcra ezek után a nagy teljesítményű új autók, valamint a hasonló motorkerékpárok tulajdonosai számíthatnak. Az adó emelkedése kiváltképp ez utóbbi kategóriában lesz jelentős.

Az adó alapja a gépkocsik és motorkerékpárok esetében a kilowatt-teljesítmény lesz; ezt az eredeti javaslat értelmében a gyártás óta eltelt évek száma szerint differenciált adómértékkel szoroznák majd fel. A Jauerik István, Farkas Imre és Kovács Tibor szocialista képviselők által jegyzett módosító javaslat ezt annyiban korrigálná, hogy az évek számát a magyarországi forgalomba hozataltól számítaná.

Ez utóbbi változat szerint tehát az importált, illetve az Európai Unióból behozott használt személygépkocsik és motorkerékpárok után az eredeti változatnál többet kellene fizetni. Ha a T. Ház elfogadja e módosítást - amely a teljesítményelv érvényesítéséből visszavenne egy kicsit -, ismét szóba kerülhet, hogy a magyar jogalkotó diszkriminációt alkalmaz a más uniós országban készült gépkocsikkal szemben. Legutóbb e vád a regisztrációsadó-törvény tavalyi módosítása kapcsán merült fel.

A javaslat mai állapotában nem lehet pontosan megmondani, hogy a teljesítményalapú adóztatás mennyivel növelheti az önkormányzatok gépjárműadó-bevételeit - fogalmaz Szmetana György. A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége adószakértőjének becslése szerint az új konstrukció kétszer-háromszor annyi bevételt hozhat, mint a jelenlegi. Most évente körülbelül 50 milliárd forintot szednek be az önkormányzatok ebből az adónemből.

A szakértő azonban hozzáteszi: a gépjárműadónak jelenleg is rendkívül magasak az adminisztrációs terhei, az új konstrukcióval pedig vélhetően csak növekednek; a hatósági adatszolgáltatás precizitásával ma is gondok vannak.

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.