Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

Most kell autót venni

2004.05.18. 08:04
Noha több hazai autómárka néhány százalékkal drágult, sokan kivárnak, a Volkswagen pedig engedett az árból. Az importőrök úgy látják, most kell autót venni. A regisztrációs adó május 15-i emelkedésére az importőrök ugyanis nem reagáltak általános áremelésekkel, hiszen a gépkocsi nem hatósági áras termék. A piacon - a fizetőképes kereslet végessége miatt - a márkák kivárnak, és a versenytársakat figyelve alakítják ki árstratégiájukat.
Miközben több cég is 2-4 százalékkal drágábban adja az autót, a VW követ dobott a tóba azzal, hogy itteni személyautó árait a legkeresettebb modelleknél 3-6 százalékkal csökkentette. Ferró Imre, a Porsche Hungária Volkswagen személyautó márkaigazgatója lapunknak elmondta, a gyárral úgy alakították ki fogyasztói áraikat, hogy jelentős eladásnövekedést érjenek el. A fogyasztói árképzés a gyári ártól, az árfolyam alakulásától éppúgy függ, mint az úgynevezett EU-árharmonizációtól, így a későbbiekben - külső tényezők hatására - ismét drágulhat a Volkswagen is. A márka azonban most, illetve a közeljövőben akar minél több autót eladni.

Most kell vásárolni

Most kell autót venni - jelentette ki Dános András, a GM Hungary pr-igazgatója, mondván, az uniós autópiacot szabályozó csoportmentességi rendelet bevezetésére a csatlakozást követő hat hónapra derogációt kaptunk. Ám kérdés, november elseje után hogyan alakulnak a magyarországi autóárak. Szakértői vélemények szerint az év végén a kisebb kategóriákban áremelés várható, ezért az Opel - amely most nem módosította árait - előre hozott vásárlási hullámra számít.

Ugyanakkor azt is deklarálták, hogy a május 31-ig megrendelt új Astrákért akkor is változatlan árat kell fizetni, ha csak szeptemberben szállítja a gyár. Az Opel újdonságát április eleje óta 2300-an rendelték meg. A GM másik márkája, a Daewoo esetében sincs szó áremelésről, csupán a Kalos 30 ezer forintos esetleges drágulásáról tárgyalnak.

Magas a magyar adóteher

Az EU-árharmonizáció lényege, hogy a tagállamok kereskedői közel azonos áron - legfeljebb 5 százalékos eltéréssel - kaphatják a személyautókat a gyártól. Az egyes országokban azonban jelentősen eltérő az adóteher, például nyugaton 12-15 százalék az áfa, míg nálunk 25. Emiatt a magyar kereskedők ma még olcsóbban jutnak hozzá az áruhoz, ám a későbbiekben is a piac - ebben az esetben már az EU-piac - határozza meg a gyári árakat, mert hiába szállítana drágábban a gyár Magyarországra, ha nem lenne fizetőképes kereslet.

A szakmabeliek ezért úgy látják, noha a gyárak érdeke, hogy sehova se kelljen olcsóbban szállítani, az is fontos, hogy eladjanak és ne más márka szerezze meg a vásárlókat. Ezért sokan úgy látják az importőrök közül, hogy az árharmonizáció lassú és fokozatos lesz. Vannak ugyanakkor olyanok is, amelyek már "harmonizáltak". Így például a Ford, amely különböző modelljei esetében februárban, illetve áprilisban adott ki új listát, valamint a Mazda.

Együd Tibor, a Mazda Motor Hungary ügyvezető igazgatója szerint is most kell autót venni, de hozzátette: február elseje óta a magyar kereskedők is a nyugat-európaihoz hasonló összegért kapják az autókat. Ez a február 15-én bevezetett első - alacsony szintű - regisztrációs adó kompenzáló hatása révén nem járt drágulással, ma pedig a forint-euró árfolyam javulása egyenlíti ki a regisztrációs adó mostani növekedését. Így a Mazdánál az adók és az árfolyam változatlansága esetén drámai árváltozás nem várható.

A szakma azonban az elkerülhetetlent is figyelembe véve úgy véli, még a fokozatos árharmonizáció után is kisebb-nagyobb drágulás várható, de meg kell különböztetnünk a listaárat és azt, amit a vásárló végül kifizet az autóért. A folyamatos árengedmények, illetve a változatlan listaárhoz adott extrafelszerelés-akciók révén ugyanis a kettő nem egyezik meg. A lista árak tehát emelkedni fognak, de eznem feltétlenül a tényleges fogyasztói ár lesz.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.