Terjed itthon az autófedezet

2006.09.27. 07:54
Gyors, rugalmas hitelbírálat, kevesebb papírmunka, vonzó árazás - a gépjárműfedezet mellett nyújtott kölcsön egyre népszerűbb a magánszemélyek körében, egyre több lízingcég kínálatában lelhető fel már a konstrukció, ráadásul a verseny éleződését jól mutatja, hogy egyes piaci szereplőknél nem csak tehermentes autókra lehet igénybe venni.
A meglévő ügyfélkör megtartása mellett újak szerzése húzódik a hitelnyújtás mögött, az autófinanszírozási szegmens stagnálása ugyanis alternatív csatornák felé tereli a lízingcégeket, ráadásul mint a többség fogalmazott: a fizetési morál ebben a szegmensben jóval kedvezőbb, mint az autóvásárlók esetében.

Bár mint Földesi Sándor, az MKB-Euroleasing direkt értékesítési osztályvezetője megjegyezte: a finanszírozók is kisebb autó oldali kockázatot is vállalnak, hiszen bevizsgáltatják a gépkocsit, és annak függvényében döntenek a finanszírozott összeg nagyságáról.

Az eszközfedezet némi korlátot jelent az autótulajdonos számára, ám bizonyos szempontból meg is könnyíti a hitelfelvételt, hiszen gyorsabb, rugalmasabb hitelbírálatot tesz lehetővé (2-5 nap alatt az igényelt kölcsönhöz jut az ügyfél), kevesebb a bekért dokumentum, mint egy banki személyi kölcsönnél.

A legtöbb ügyfél személyi kölcsön helyett, illetve hitelkiváltásra igényli ezt a konstrukciót - osztotta meg tapasztalatait Polányi Zoltán, az Uniqa Leasing ügyvezető igazgatója. Bár mint hozzátette: a forint árfolyamának idei lejtmenete némileg visszafogta a hitelkiváltásban gondolkodókat, hiszen több esetben is azért kellett visszautasítani egy-egy igényt, mivel a hosszú, 10-12 éves futamidő miatt az autó kisebb fedezetet jelentett, mint a hitel volumene.

Az Euroleasing Gyorshitel a lakásvásárlók és -felújítók, nagyobb értékű szórakoztatóelektronikai cikket vásárlók körében népszerű, a termék árazása ugyanis megfelel az autóvásárlási kölcsönök kamatainak, de az áruvásárlási hitelek kamatainál lényegesen olcsóbb - mutatott rá Földesi Sándor. Az Euroleasing Gyorshitelnél a THM 9,49 százaléktól indul, a CIB Lízing Csoportnál 10 százaléktól kezdődővel számolhatnak az ügyfelek, a Raiffeisen Lízingnél a THM 10,8-12,8 százalék közötti sávban található a visszatérő ügyfelek számára, akiknek kétszázalékos kamatkedvezményt biztosítanak, míg az Uniqa Leasingnél a jelenlegi THM 8,2 százalék körüli szinten mozog.

A cégek az Eurotax eladási érték legfeljebb 70-80 százalékát finanszírozzák, ám a tapasztalatok szerint átlagosan 1,2-1,5 millió forint hitelt igényelnek az ügyfelek, jellemzően 72-84 hónapra. A CIB Lízing Csoportnál és az MKB-Euroleasingnél a futamidő végén maximum 15 éves lehet a jármű, ám induláskor nem lehet több 12 évesnél. A 15 év a határ az Uniqa Leasingnél is, a Raiffeisennél maximum 12 éves lehet lejáratkor az autó.