Autópiac: készlethiány és drágulás előtt?

2006.08.14. 08:13
Az előzetes adatok alapján az év első hét hónapjában az összesen mintegy 109,3 ezer újszemélyautó-eladás 2,6 százalékos csökkenést mutat az előző év azonos időszakához képest - tudta meg a Napi Gazdaság Győző Gábortól, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnökétől.

Az autóeladások első félévi háromszázalékos növekedése mögött egyértelműen az előrehozott vásárlások állnak - mondta a Napi Gazdaságnak Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. A szakember szerint már a választások idején egyre többet lehetett hallani a várható megszorításokról, így aki tehette, felkereste az autószalonokat. A múlt hónapban - elsősorban a gyenge forint miatt - átlagosan már 3-5 százalékkal növekedtek az árak az autópiacon, ennek következtében pedig ötödével estek az eladások.

A kormányzati megszorítások miatt

Mivel számos, az első félévben megrendelt jármű leszállítás alatt van, a második félévben a valósnál mérsékeltebb lesz a visszaesés, vagyis a második hat hónap adatait óvatosan kell kezelni, a piacban ugyanis nincs akkora potenciál, mint amit a számok mutatni fognak - hívta fel a figyelmet a szakember. A kormányzati megszorító csomag miatt az emberek óvatosak a jövőbeni kiadásaikat illetően, főleg a legárérzékenyebb réteg halasztja el a nagyobb beszerzéseket. Utóbbi kör jelentős forgalmat generált eddig, részben a piaci verseny által kikényszerített konstrukciókat, a nagyon hosszú - akár 120 hónapos - futamidejű, "nullaszázalékos" hitelek felhasználásával.

Ezek a konstrukciók piacromboló hatásúak, nem beszélve arról, hogy a hitelfelvevő többet fizet ki, mint amennyit az autó valójában ér, s még fizeti a törlesztést, pedig az autó adott esetben már a roncstelepen pihen - mondta Gablini Gábor, s hozzátette: a jövőben a magyar kereskedők az eddiginél kisebb támogatást kaphatnak a gyártóktól, mivel a korábbi kiegyensúlyozott fejlődés után roppant volatilissé vált a nyugat-európai autópiac. Ezért az érintett cégek nem a magyar, hanem az annál fontosabb piacokra fognak koncentrálni. Emiatt - a forintárfolyam aktuális állásától függetlenül - a magyarországi autóárak felfelé kúszhatnak.

Jövőre kevesebb

"Nincs varázseszköz a kezünkben, amellyel fel lehetne lendíteni a forgalmat, bár nyilván lesznek kreatív gondolkodású kereskedők, akik a várható visszaesést valamilyen okossággal igyekeznek kompenzálni, például még extrémebb finanszírozási ajánlatokkal" - tért vissza a már említett konstrukciók problémájára a szakember, e hitelek terjedésének gátat kellene vetni. Európában több helyen tilos ilyen finanszírozási metódusokat kínálni, Ausztriában például előírják, hogy a vásárló az autó értékének legalább 20 százalékát fizesse ki saját erőként. Gablini szerint az említett okok miatt az idén 180-190 ezer darabos eladással lehet számolni, jövőre azonban már csak 160 ezer autó találhat gazdára. Még messze vagyunk attól, hogy a magyar piac elérje az egészséges fázist, Gablini szerint ez nagyjából 300 ezer eladott új autót jelentene évente.