Mikor érdemes autót venni?

2004.04.20. 08:50
Bár a májusi csatlakozás után az Európán kívül gyártott autók adóterhei csökkennek, sok már tényező akár drágíthatja is ezeket a járműveket. A magyar márkakereskedők azt szeretnék, ha árrésük közelítene az uniós szinthez, ami szintén a fogyasztói árakat növelné.
Május elsejétől csökken az Európai Unión kívül gyártott gépkocsik vámtétele, ugyanakkor megkezdődik az árharmonizáció, s a regisztrációs adó módosításának május 15-i bevezetése is több esetben árnövelő tényező. Az importőrök jó részének még nincs árlistája, de abban egyetértenek: a tengerentúli autóknál az előnyök és hátrányok kiegyenlítődnek.

Kérdéses

Noha másfél hét múlva új vámtételek lépnek hatályba, egy hónap múlva pedig új regisztrációsadó-tábla, az autóimportőrök jó része még a gyárakkal folytatandó ártárgyalások előtt áll. Az adószabályok miatti bizonytalanság okán sokan igyekeznek előrehozni az autóvásárlást, ezért bizonyos márkák esetében a szállítási határidő egy-másfél hónap is lehet.

A csatlakozással az uniós szintre, tíz százalékra csökkennek a nem Európában készült járművek vámtételei. Jelenleg 1600 köbcentiig 13, fölötte 23 százalék a vám. Mindez - mondta a Nissan-importőr Summit Motors Hungary Rt. vezérigazgatója, Erdélyi Péter - hatással lehet a nagy limuzin, a Maxima, valamint a terepjárók: az XTrail és a Patrol árára. A gyárral a hónap végén lesznek az ártárgyalások, ám az igazgató rámutatott, ha valamelyik országban csökkennek a helyi terhek, a gyárak a szállítói ár emelésére törekszenek, hogy növeljék profitjukat. Másrészt a regisztrációs adó emelkedését - nagy valószínűséggel - nem fogják lenyelni az importőrök, bár - emelte ki Erdélyi Péter - a fogyasztói árak márkától, típustól, s annak piaci helyzetétől legalább annyira függenek.

A Honda Hungary arra törekszik, hogy ne kelljen hozzányúlni az árakhoz. Reisz János ügyvezető igazgató-helyettes ugyanakkor rámutatott, mivel az árharmonizáció azt jelenti, hogy Európa kereskedői nagyjából azonos összegért kapják az autókat a gyártól, Magyarországon ez drágulást jelent.

Nagyobb árrés

A magyar márkakereskedők ugyanakkor azt szeretnék, ha árrésük is közelítene az uniós szinthez, ami szintén a fogyasztói árakat növelné. Erre azonban nem látszik lehetőség a magyar fizetőképes kereslet behatároltsága miatt, nem is csoda tehát, hogy minden márka óvatosan nyúl az árakhoz. Így a viszonylag kevés - az elmúlt évben 2300 - autót eladott Honda esetében érthető, hogy legfeljebb egy-két százalékos áremelésről beszélnek.

Ez különösen azért nehéz, mert a nagy mennyiségben eladott modellek, a CRV és a Civic európai gyárakból jönnek, s csak a Jazz, a Legend és az Accord japán gyártmány. Az Európában készülő kocsik árára azonban nemcsak az árharmonizáció, hanem az új regisztrációsadó-tábla is emelő hatással lesz, így a Hondának nem lesz könnyű tartani az árakat.

A Subaru-képviselettől, az Emil Frey Import Kft.-től azt a tájékoztatást kapta a Világgazdaság, hogy az 1800-2000 köbcentis kategóriában a jelenleginél százezer forinttal alacsonyabb, 540 ezer forint lesz a regisztrációs adó, ezért a Forester modelleket olcsóbban fogják adni. Más a helyzet a 2500-3000 köbcentis autók esetében, amelyek regisztrációs adója 640 ezerről 1,2 millió forintra emelkedik, a 3000 köbcenti fölöttieké pedig szintén 640 ezerről 1,8 millióra nő.

Nem változnak

Hasonló a helyzet az amerikai gyártmányú Chrysler PT Cruiser esetében, amelyek 1,6 literes változata után a jelenlegi 150 ezerrel szemben 240 ezer forint lesz a regisztrációs adó. De a fogyasztói árak alakulásáról még nincs döntés.

Miután a Mazda kínálatában csak a Mazda2 európai gyártmány - a Tribute például az Egyesült Államokban készül - a kínálati palettát a vámcsökkenés erőteljesen érinti. Amint azt Együd Tibor, a Mazda Motor Hungary vezetője elmondta, a vám- és az árfolyamcsökkenés nagyjából kiegyenlíti a regisztrációs adó emelkedését. A márka mindenesetre azon van, hogy ne változzanak az árak, s ez a törekvés megjelenik az április 24-től érvényes árlistán is. A Mazdánál említett kiegyenlítődés miatt a Daewoonál sem várható nagy változás, de ennél a márkánál - amint a többi dél-koreainál - sem készültek el az új árlisták.

A Magyar Suzukitól azt a tájékoztatást kaptuk, hogy ugyan az 1100 köbcentiig terjedő kategóriában 30 ezer forinttal, az 1,6 literig pedig 90 ezerrel nő a regisztrációs adó (amihez persze még az áfatartalom is járul), még vizsgálják az árképzés lehetőségeit. A képviseletek ugyanis egyik szemükkel a kalkulátort, a másikkal a versenytársakat, a piaci lehetőségeket figyelik, így a következő napokban izgalmas stratégiai játék folyik majd a színfalak mögött.