Nőtt a visszavett autók száma

2006.01.12. 08:05
Akár a 60 ezret is elérheti a már visszavett, illetve az erre a sorsra "esélyes" autók száma - vélik egyes lízingcégek. Az értékesítésük nem egyszerű az egyre telítődő használtautó-piacon, és a pár hónapos autók nemritkán 30-50 százalékkal olcsóbban kelnek el.
A nullaszázalékos önerő és a hosszú - tíz- vagy akár több éves - futamidejű kölcsönök megtették hatásukat. A havi 10-15 ezer forintos törlesztőrészlettel kecsegtető autók egyre gyakrabban kerülnek vissza az autókereskedő telephelyére, és egy pár hónapos gépkocsihoz nemritkán az új árhoz képest 30-50 százalékkal olcsóbban lehet hozzájutni.

Mintegy 40 ezerre tehető a visszavett autók száma - vélik egyes lízingpiaci szereplők, ez egybecseng a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének becslésével is, ám tízezres nagyságrendű azon gépkocsik száma, ahol már nem fizetnek az adósok, csak éppen a szerződést még nem mondták fel vagy éppen alkudozás folyik a felek között. A túlerőszakolt növekedés a hazai lízingcégek és az autókereskedők többségének rövid távú szemléletét tükrözi - mutatott rá Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozási Rt. vezérigazgatója. Úgy látja, a piaci szereplők részéről hiányzik az önkorlátozás, miközben a visszavett autók számának növekedése senkinek nem jó, hiszen sem a lízingcégeknek, sem az autókereskedőknek nem hoz profitot. Ha alaposabb lenne a hitelvizsgálat, felelősségteljesebb az ügyfélkiválasztás, úgy 1-2 ezer autóval ugyan kevesebbet adnának el a cégek, ám a portfólió minősége is jobb lenne. "Megfigyelhető a használt autók árának csökkenése, amely a fedezeti értéket csökkenti. Ezt a jóváhagyási folyamatunkban igyekszünk figyelembe venni" - fogalmazott Marton Ágnes, a K&H Lízingcsoport kockázatkezelési igazgatója.

Sok múlik azon, hogy az adott lízingcégnek milyen szigorú a behajtási gyakorlata. Több helyen 60-90 nap után mondják fel a szerződést, és igen gyakori az is, hogy alkudozásba kezdenek az autótulajdonossal, csak hogy ne kelljen visszavenni az autót - emelte ki Révész Tamás. Az alku azonban hosszú távon nem megoldás - tette hozzá. "Folyamatosan keressük a számunkra és az ügyfelek számára kedvezőbb értékesítési formákat" - mondta a behajtási gyakorlatukkal kapcsolatban Marton Ágnes. A Lombard Lízing vezérigazgató-helyettese, Anderle Ádám azt emelte ki, hogy az árazásban a piaci nyomás miatt nehéz érvényesíteni a veszteséghatást.

A visszavett autókat átlagosan 2-3 hónap alatt tudják értékesíteni a lízingcégek. A darabonkénti értékesítést részesíti előnyben a Budapest Autófinanszírozó Rt., hamarosan azonban saját irányítás alá szeretnék venni az aukcionálást is. A Lombard Lízingnél a visszavett autók értékesítését szerződéses partnereik - budapesti és vidéki autókereskedések - közreműködésével bonyolítják le, de interneten és liciten is meghirdetik. Az Erste Leasingnél a visszavett autók értékesítése elsősorban a cég kereskedői partnerein keresztül történik, de tervbe van véve egyéb csatornák bevonása (interneten keresztüli direkt értékesítés, aukciósház) is - mondta Nagy Péter, az Erste Leasing vezérigazgatója. A hagyományos csatornák az internetes és az aukciós értékesítési lehetőségekkel egészültek ki az elmúlt évben a K&H Lízingcsoportnál.

Ami a visszavett autók számát illeti, az Erste Leasingnél az üzleti kihelyezések növekedési ütemét nem haladta meg az autó-visszavételek számának alakulása. A Budapest Autófinanszírozó Rt.-nél a szigorú hitelbírálat miatt kevésbé romlott a portfólió minősége, s a társaság igen komoly, 31,4 százalékos bevétel bővülést ért fel. A CIB Lízing Csoportnál 2005-ben a visszavett autók száma megközelítőleg 11 százalékkal növekedett, míg a Lombard Lízingnél mintegy 15 százalékos bővülésről számoltak be.