Privatizál és zajt csökkent a Budapest Airport

2006.05.23. 21:17
A földi kiszolgálást végző cégre kedden írt ki, a reptéren dolgozni kívánó taxisoknak csütörtökön hirdet pályázatot a Ferihegy új tulajdonosa, a BAA. Az angol vezetés ugyanakkor az elődök által hanyagolt zajtérképet is elkészítetti, és ennek ismeretében vállalja egyebek között a meghatározott terhelésnek kitett ingatlanok szigetelését is.
Eladja a BAA, a ferihegyi repülőtér új angol tulajdonosa a repülőtéren a repülőgépek földi kiszolgálását végző Budapest Airport Handling (BAH) kft-t. A BAA több, nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező, szakmai társaságot hívott meg a tenderen való részvételre - közölte a cég. A pályázók június végéig világíthatják át a megvételre felajánlott BAH-ot. A pályázatok leadása, értékelése és a győztes kiválasztása, illetve az ezzel kapcsolatos munkavállalói konzultáció júliusra várható. A szerződést várhatóan augusztusban írják alá. A meghívottakról és az értékesítés egyéb részleteiről azonban nem közöltek részleteket, saját illetve a pályázók üzleti érdekeire hivatkozva.

"A földi kiszolgálási üzletág értékesítése a januárban meghirdetett stratégiánk szerint történik," - mondta Stewart Wingate, a Budapest Airport kijelölt vezérigazgatója. Hozzátette: "A földi kiszolgálás nem tartozik szorosan egy repülőtér üzemeltető feladatai közé, sokkal hatékonyabban tudják ezt, az erre szakosodott profik üzemeltetni. Az értékesítés nyomán a földi kiszolgálást a jelenleginél olcsóbb vehetik igénybe a légitársaságok, és várhatóan emelkedni fog szolgáltatás színvonala is. A Budapest Airport pedig azzal, hogy alaptevékenységeire koncentrál, hatékonyabb, eredményesebb és versenyképesebb lesz. A lépés közelebb visz célunkhoz, hogy a Budapest Airport legyen Közép-Európa legsikeresebb repülőtér üzemeltetője."

Marad a kollektív szerződés

A BAH jelenleg több mint 500 munkavállalót alkalmaz. Rájuk az értékesítést követően is, vonatkozni fog a 2008 szeptember 11-ig érvényben lévő kollektív szerződés. Az értékesítést a törvényben előírt munkavállalói egyeztetések előzték meg, annak alapelvével a szakszervezetek is egyetértettek - közölte a reptér.

A minibuszokat is eladják

A földi kiszolgálási üzletág mellett a Budapest Airport a repülőtéri minibusz szolgáltatást is értékesíteni fogja. Ennek előkészítése jelenleg is tart. A pályázatot várhatóan júliusban írja ki a BA, miután a szükséges egyeztetéseket a repülőtér Üzemi Tanácsával lefolytatta. Csütörtökön ugyanakkor már be is jelentik, hogy kiírják azt a tendert a taxitársaságoknak, melynek nyertese egyedül lesz jogosult a terminálok előtt (nem rendelésre érkezve) utast felvenni.

Csökkentenék a zajt

A repülőtér előző vezetése nem készített olyan zajtérképeket, melyek alapján ma tudni lehetne, milyen időszakban, mekkora és milyen területen hogyan oszlik el a reptéri - zömmel a gépek fel és leszállásával kapcsolatos - zaj - derült ki egy, a BAA által szervezett háttérbeszélgetésen. A zajtérkép hiányában nem lehet megmondani, milyen szabályokat kellene alkotni a le és felszálló gépek útvonalára, kifutóhasználatára annak érdekében, hogy a környező kerületek lakosságát kevésbé zavarja a légiközlekedés. Ugyanakkor jelenleg az sem tisztázott, hogy a meglévő szabályok megszegése esetén az érintett légitársaságoknak milyen büntetést kellene fizetnie: jogszabályi előírás nem létezik, és a kérdés nem tárgya a reptér és a légitársaságok közötti szerződéseknek sem. A probléma rendezésére a BAA egyrészt lakossági fórumsorozatot indít a környező településeken és hét érintett fővárosi kerületben, másfelől felkérte a legnagyobb európai, NATS nevű céget egy zajtérkép elkészítésére. A társaság ugyanakkor már márciusban javaslatot tett a légiközlekedést felügyelő gazdasági tárcának a zajjal kapcsolatos szabályozás átalakítására és megújítására. A kérdés teljes rendezéséhez hozzátartozik, hogy a reptér a zajtérképek birtokában újabb zajvédő területeket létesít, illetve az ezzel együtt meghatározott terhelésnek kitett ingatlanokat saját költségén szigeteli.